Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 jul 2025, 09:44

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 10 dec 2005, 13:33 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Morten Lunde skrev:
Ok.
Ja, så er der lidt at forholde sig til.
Motoren skal bruges til hverdags kørsel, og skal benyttes fuldt ud når lysten melder sig ( alt med måde selvfølgelig ).
Hvis jeg tager svinghjulet fra en B230A går jeg selvfølgelig ud fra at koblingen jeg skal investeres i er det større end den som originalt sidder på en B21ET. Men, hvilken kobling ville være et godt valg, hvad kunne du finde på at investere i og hvor henne?

Du ligger vel ikke inde med nogle 340 ccm dyser fra en Saab 9000 turbo?

Mvh Morten


MHT. kobling, så er det mange alternativer til det gamle plane svinghjul.

entrykfod fra en gl saab 9oo turbo, og et sintermetal narv. Er brugt en del i sverige.
Da jeg ikke selv tror på sintermetals løsningen til daglig brug.
Har jeg valgt en større kobling fra KG trimning, Hullerne i svinghjulet skal flyttes, og der skal drejes lidt ned. Men så garentere de også 440 nm med et standart narv fra en 740 turbo.

Desværre har jeg ikke afprøvet den ennu, men det ser ud til at blive klart inden hjul.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 dec 2005, 17:55 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 23 jul 2003, 17:22
Indlæg: 210
Geografisk sted: Vestjylland
For lige at komme tilbage til spørgsmålet med de dyser:

Henrik:

Jeg havde lige byttet rundt på det jeg tænkte og det jeg skrev.
Jeg skal have dyser som skal kunne give op til ca 240 hk, og de er beregnet til den nuværende motor, ikke projektet.
Jeg skulle nok have lavet en anden tråd med det men kom til at skrive det her i stedet.

Mvh Morten

_________________
Billede


Volvo for life

-Volvo 855 T5 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=276354
-Volvo 240 turbo --Nu med B23ET--
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=34308
-Volvo PV 544 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=328848


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 dec 2005, 20:39 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Der kan du måske klare dig med de dyser vi snakker om.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 jan 2006, 18:08 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Morten Lunde skrev:
Ok.
Ja, så er der lidt at forholde sig til.
Motoren skal bruges til hverdags kørsel, og skal benyttes fuldt ud når lysten melder sig ( alt med måde selvfølgelig ).
Hvis jeg tager svinghjulet fra en B230A går jeg selvfølgelig ud fra at koblingen jeg skal investeres i er det større end den som originalt sidder på en B21ET. Men, hvilken kobling ville være et godt valg, hvad kunne du finde på at investere i og hvor henne?

Du ligger vel ikke inde med nogle 340 ccm dyser fra en Saab 9000 turbo?

Mvh Morten


Dette er mit valg, og det virker lige pt.

Tryckplatta Spec 228mm. Till motorer med plant svänghjul. Kräver specialbearbeting av svänghjul. För vridmoment upp till 455 Nm med organisk standardlamell. Med sinterlamell klarar den vrid upp till 637 Nm. Lamelltryck ca 1000kpm. Mycket bra koppling som täcker de flesta behov på gata eller rally. TP-618 2695:-

Taget fra KG trimning.

Nm skal tages med et vist forbehold, da der er mange andre faktorer der spiller ind.

Fordelen ved denne kobling er at man kan beholde det plane svinghjul, med en lille bearbejdning.
Og narv størrelsen en mere alm brugt.
Ulempen er at den er rimelig hård, og nok ikke en kobling man ønsker at køre i byen med.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 jan 2006, 18:36 
en ulempe mere ved så hårdt trådt... kobling, er at man trykker eller trækker meget i krumtappen. ved ikke om det er en svaghed på VOLVO. men visse andre motorer, kan ødelægges af dette! noget man lige skal have med i overvejelserne. MVH søren


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 08 jan 2006, 19:00 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Anonymous skrev:
en ulempe mere ved så hårdt trådt... kobling, er at man trykker eller trækker meget i krumtappen. ved ikke om det er en svaghed på VOLVO. men visse andre motorer, kan ødelægges af dette! noget man lige skal have med i overvejelserne. MVH søren

Provo gæst lqs.
Det er da værd at have med i overvejelserne.Men de volvo motorer jeg har haft fat i har ikke været uden for aksialt spillerum uanset km. med en standart kobling.
Så jeg tror ikke det er det store problem, sålænge man holder foden fra pedalen ved start forsøg.
Men jeg kan da opdatere efter et år og ca 20.000 km.
Umiddelbart vil jeg sige at den ikke er hårde end en slidt Honda kobling.

MVH

Gæst

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team