hei.
jeg har en bmw e30 318i, som trenger litt tuning............
lurer på om noen vet hvor mye hk man kan få ut av en kkk k14, det er orginal turbo fra 1.6td vw caravelle.
jeg ser at det er mange biler som bruker k14, men det er sikkert flere utgaver av turboen med ulike størrelse på a/r og div.
feks audi a6 2.5tdi og volvo 850,v70,s70 td bruker også k14.
noen som vet hvilket trykk som er på dem orginalt?
er det for lite med en k14 på min 318i vurderer jeg enten å frese ut større åpning på innsug og utblås på turboen.
eller jeg monterer to..jeg har nemlig to slike, identiske, k14 liggende.
jeg holder på å lage et lambda display som anvist på powerpage, noen som har laget og prøvd denne?
jeg har også planer om både selvfølgelig størst mulig intercooler og vann-innsprut.
min bmw har luftmengde måler men vurderer å finne innsprut som ikke har dette å bytte ut.
jeg har 6 dyser fra 528 som jeg tenkte å bruke to til tillegginnsprut, ved å bruke en pressostat.
vil unngå å bytte ut de orginale 318 dysene pga bensin forbruk ved normal kjøring, uten noe høyt overtrykk.
planen er enten å skaffe en annen motor for å bygge op med nye lager og pakninger og senke kompresjon ved å dreie av stempel og/eller frese ut av kammer i topplokket, til 8.5:1 (orginalt er omtrent 9.3:1) så jeg kan bruke 0.7trykk..
eller å bare sette på en k14 på motoren som står i bilen , og med 0.5trykk. jeg må bare finne ut en smart måte å få wastegate til å koble inn ved 0.5..
banan og alle rørdeler sveiser jeg sjøl. det er ingen hindring
takker for tips
mvh, stig