Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 07:36

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 17 jun 2005, 11:57 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 20 jan 2004, 13:19
Indlæg: 387
Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)
Hejsa Gutter....

Jeg har igår samlet motoren færdig med Turbo og alt det der (1.2)

Kan det passe at boltene i toppen normalt kun skal strammes med 4.5 kg? Vi har spændt dem med 6 kg, da den jo er med 2 toppakninger i...

Hvilken olie skal jeg bruge på den? Den er nyrenoveret osv.. Så den skal vel have en god olie?

Hvilket ladetryk skal jeg køre med? Den er med Intercooler, oliekøler, weber karburator, el blæser, og standard blæser....

Hvor finder jeg en Benzin-tryks måler, så jeg kan se hvor meget tryk vi stiller den justerbare trykregulator med?

Håber nogen kan hjælpe mig lidt her...

Mvh Jonas


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jun 2005, 14:04 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 18:44
Indlæg: 286
med hensyn til olie er motoren kørt ind ???


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jun 2005, 14:10 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 20 jan 2004, 13:19
Indlæg: 387
Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)
Hvis du mener indstillet osv, så nej....

Kørt til uden Turbo, ja...

Så derfor har vi tappet olien af den, og skal have et bedre mærke osv i... Men er blevet foreslået 0-40 Mobil1... Er den ikke for tynd på en stødstangs-motor?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jun 2005, 16:52 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
et tryk ur fra en skærebrænder dur fint til at måle benz tryk med! og hvad angår topstykket har jeg spændt mit med 10,5 som der står i bogen men nu har jeg jo også monteret et andet topstykke med lavere kompresion og større ventiler..

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jun 2005, 20:38 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
LionTamer skrev:
Hejsa Gutter....

Jeg har igår samlet motoren færdig med Turbo og alt det der (1.2)

Kan det passe at boltene i toppen normalt kun skal strammes med 4.5 kg? Vi har spændt dem med 6 kg, da den jo er med 2 toppakninger i...

Hvilken olie skal jeg bruge på den? Den er nyrenoveret osv.. Så den skal vel have en god olie?

Hvilket ladetryk skal jeg køre med? Den er med Intercooler, oliekøler, weber karburator, el blæser, og standard blæser....

Hvor finder jeg en Benzin-tryks måler, så jeg kan se hvor meget tryk vi stiller den justerbare trykregulator med?

Håber nogen kan hjælpe mig lidt her...

Mvh Jonas

Hold dig tit original momentet, da en bolt virker som en fjeder, og når den bliver strukket for meget kan den ikke trække sig tilbage.
Med 2 toppakninger ville jeg nok efterspænde jævnligt.

Olie kvaliteten har intet at gøre med SAE værdien 0W/40, som ligner vand ved 20 grader.
Det er api klassifikationen du skal gå efter.
Så egentlig burde du hælde en olie med den SAE klassifikation, der anbefales til motoren på, og En API klassifikation, der passer på en turbomotor, fra et andet bilmærke.

Maks tryk indtil den banker, eller toppakningerne giver op, jeg vil gætte på at toppakningerne er det svage led.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jun 2005, 00:03 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 20 jan 2004, 13:19
Indlæg: 387
Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)
Okay... Jamen, så skal jeg finde en 15/40 med den værdi? Hvor dulen finder jeg sådan en Olie?

Skal jeg bare efterspænde engang i ugen?
Og hvilken løsning er bedre end de to pakninger hvis/når de futter af?

Regner med at køre mellem 0.5 og 0.8 bar på motoren... Det skulle være nok.

Glæder mig helt vildt til at den kommer til at spinde. :D

Hvordan kan man høre tændingsbanken?

Tak for de gode svar ellers...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jun 2005, 02:34 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
tændingsbanken vil lyde som en klirren fra motoren, men pas på, det er ikke altid ret tydeligt, og derfor nemt at overhøre, specielt når den får noget at leve af... syntes at have set et sted at en tykkere koberpakning med skæreringe skulle kunne holde, men kan ikke huske hvor. ellers prøv at finde en top fra en vauxhall i stedet, den vil give lidt mindre kompr. og har 1mm større ventiler. under alle omstændighedder skal du have en stærkere pakning, da de ikke er særlig stærke på den model der..

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team