Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 15:29

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Sydsjælland
Hej

Jeg er igang med et lille projekt hen over vinteren pga. jeg kvernede min gearkasse.. da jeg kom til svinghjulet hørte jeg det ku ha en effekt at tage 1kg. af men er stødt på flg. problem..

Jeg har spurgt en masse kloge mennesker om dette her.. men syntes ik. rigtig jeg på en måde er overbevist..
Nok lidt fordi jeg er typen der gerne vil se et før og efter resultat så jeg kan se effekten..
Men det er ik alle der gider tage et svinghjul af og på igen hele tiden ..

Det jeg har hørt er at man flytter momentet højere op jo mere man tager af ..
Som "gaderacer" er det lige så vigtigt at den vil frem imens den køre ved en 2500 omd. Som det er ved start i et lyskryds.. "Man sku gerne være den der kommer først over " c",)

Mit spørgsmål er som overskriften siger .. er det godt eller dårligt at lette svinghjulet …

c",)……

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Hej min ven. med et lettet svinghjul tager den hurtiger omdr.=hurtigere ladetryk. mvh Henrik Dirksen

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle
Hej

Min erfaring siger at lette et svinghul på en turbomotor er unødvendigt...det kommer selvfølgelig også an på hvilken type brug man har bilen til...til banekørsel er d ok da d gir en god respons, men til 1/4 mile vil jeg mene at et standard svinghul er fint, så hellere bruge pengene på noget andet. Hermå jeg hellere også nævne at det også kommer an på hvilken turbo man kører med. Hvis turboen er stor, vil den jo lave max ladetryk i høje omdr. og her vil det være en lille fordel med et lettet svinghjul for at komme en smule hurtigere op i omdr. Dog med moderne kuglelejeturboer kan man næsten ikke mærke nogen ændring fra standard vs lettet svinghjul...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Jeg mener, at jeg engang så en udregning på, hvad en afdrejning af svinghjulet ville give i forhold til at optimere inertimomentet (større og smallere fælge) på bilens hjul, men jeg kan ikke lige finde den.
Kan nogen bidrage??

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time