Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 21:52

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 16 aug 2004, 09:55 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 06 jan 2004, 00:33
Indlæg: 32
hej allesammen

Jeg har længe overvejet at få tunet lidt på bilen som er en Mazda 323F fra 95. Motoren er desværre kun en 1,5 med 90 HK standard :) Der er indtil videre blot skiftet luftfilter til et OMP luftfilter og 2,5" udstødning fra manifold og ud.. jeg er nu noget i tvivl om hvilken slags tuning jeg kan gå igang med.. :?

Har I nogle ideer til hvordan jeg kan få den op på ca. 120 HK?? det skal siges at jeg er en fattig studerende :) så billigst muligt er mit budget...

På forhånd tak for hjælpen.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 aug 2004, 12:50 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 639
Geografisk sted: Østjylland
Hej

Fra 90 til 120hk ?
Det er jo 33% flere hypper. Den tror jeg ikke du klarer for et lille budget.

Den 1.5 motor er jo faktisk rimelig godt gående med 90hk i forvejen. Der skal altså optimeres en del for at rykke 120 NA-heste ud af en 1.5 motor.

Men vejen frem er jo som vanligt: knaster, portning, spjældhuse osv.

Nogen kan sætte turbo på deres vogn for meget få penge. Kunne være det var et projekt ?

Mvh
Nolan


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 aug 2004, 14:22 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 06 jan 2004, 00:33
Indlæg: 32
hej

tak for hurtigt svar Nolan :wink:

ja turbo har jeg også overvejet en del, men jeg synes ikke at jeg alene kan gå igang med sådan et projekt da jeg ikke hverken er mekaniker eller har prøvet det før :? så er jeg bange for at det vil ende med at bilen skal forbi en prof. tuner som desværre ikke arbejder for fornøjelsens skyld :) men hvis der er en person i nordsjælland med lidt erfaring på området som gad hjælpe er jeg klar på projektet :P så sig endelig til :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 aug 2004, 14:57 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
sæt gas på! det bliver ikke lettere og det bliver ikke billigere! MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 aug 2004, 23:33 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 639
Geografisk sted: Østjylland
Ja, selvfølgelig :

lqs skrev:
sæt gas på! det bliver ikke lettere og det bliver ikke billigere! MVH. søren


Du ér sgu hooked Søren....

Mvh
Nolan


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 aug 2004, 08:53 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 06 jan 2004, 00:33
Indlæg: 32
har jeg skam overvejet :twisted: men har også hørt at det påvirker motoren en hel del. Motoren runder snart de 200 k km.. så spørgsmålet er om jeg ikke kommer til at myrde den ved at bruge gas :? ??

MVH
egern


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 aug 2004, 09:47 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 02 feb 2004, 20:29
Indlæg: 54
hej. om du får 30 hk ud med turbo, knaster osv, eller med gas er pisse ligemeget, det er stadig 30 hk, det som kan være farligt med gassen er hvis du tror den kan klare 30 hk extra ved 2000 omdrejninger, din knast og portning smider jo først rigtig meget extra power i ved omkring de 4000 omdrejninger og over, hvorimod gas kan gøre det ved 1000 omdregninger, men så bliver belastningen af din motor blot ca 4 gange så stor som hvis du først brugte det ved 4000 omdrejninger.

Mvh
Lars Ringsted


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 aug 2004, 14:10 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 06 jan 2004, 00:33
Indlæg: 32
ok...

det lyder som om jeg må prøve med gassen. Kræver det ændringer af nogle ting at sætte gas på?? noget med at tændingen skal være tip top.. hvordan bliver den det??


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 aug 2004, 19:42 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
30hk gas dyse lavet ordentligt første gang har aldrig ødelagt noget! Hvis du ikke vil have flere hk behøver du ikke tænke de store tanker med alt muligt andet med tænding osv. Selvfølgelig skal de forskellige systemer være i orden. Det skal de jo også selv om motoren kun skal yde de 90hk
den har standart.

v/h christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 aug 2004, 12:21 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 19 aug 2004, 15:00
Indlæg: 29
Hvad med en kompresor de er ikke så dyrer igen og det skulle nok ku gi de 33+HK du er ude efter


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 70 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team