Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 00:47

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 60 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Forfatter besked
 Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
hmmm ja det er jo nok ikke ligefrem mig selv :lol: :lol: :lol:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

Har lige siddet og læst tråden her igennem.....

Som jeg opfatte det.. og jeg er ikke nogen turbohaj... så er man i dag i stand til at hæve kompr. på turbobiler, idet man har nogle meget bedre motorstyringer idag.

Jeg kører selv i en Vectra V6 med en kompr. på 10,8:1 og jeg har kigget en del på kompressor til denne... en sådan kan monteres uden interne ændringer og med et ladetryk på 0,25-0,4 bar... ved godt det ikke er meget i jeres ører, men det er nok til at hæve effekten fra 170 hk og op til 240....momentkurven snakker firmaerne desværre ikke noget om.

En lavere kompression må vel som jeg forstår det også kræve et højere ladetryk og dermed højere omdrejninger før der sker noget.

De "gamle" turbobiler med den lave kompr. må jo så kunne levere noget mere, med en anden/nyere motorstyring. Det ud fra den antagelse at motorstyringerne ikke var gode nok, på trods på bankesensor osv, til at kunne håndtere et større ladetryk med en evt. ødelagt motor til følge. Så ud fra devisen "hellere være på den sikre side.."

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
En kompressor kan vel geares til at give et højer tryk ved lavere omdrejninger uanset kompressions forhold.
En turbo motor behøver ikke nødvendig vis højere omdrejninger ved lavere kompression for at lave tryk. Moment/effekt forøgelsen når den laver tryk virker bar meget mere voldsom.
Med et moderne avanceret programmerbart sprøjt kan man komme meget tæt på motorens grænser uden at den brænder af. men så snakker vi vel også min 50.000 kr
De billigere kan vel sammenlignes med et standart system fra sidst i firserne, begyndelsen af halvfemserne.
Og et progammerbart system er ikke bedre end manden der progammere det.

Da de fleste her inde ikke har samme udviklings buget som en bilfabrik, læs råd til at brænde motore af.
Er det nok de færreste der når en moderne motors effektivitet. Og det har ikke kun noget med motorstyringen at gøre, men en stordel af hemmiligheden ligger i topstykket.
En Turbo motor bygget på firser teknologi, med en programmerbar motorstyring. er kun brugbar hvis man søger maks effekt.
Hvis man søger kørbarhed og effekt skal man op i kompression, og ned i ladetryk. medmindre man har penge til at eksperimentere.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Storkøbenhavn
Heh

Bror Fusk !!!

Jeg har intet imod dieselbiler. Vil bare ikke selv ha en.

Brændstof økonomi!!!!!! :roll: :roll:

Nej! nu må du holde op. Tror du det noget jeg går højt op i !!!.

Tror du vil blive kært medlem hos FDM, måske vil Svend
Auken endda vil trykke din hånd. :lol: :lol:

(måske du vil vaske din hånd grundigt bagefter?)

PS!. 8)
Jeg tror din tro støtte Transitfar spiller på 2 heste.
Han lister nemlig rundt på siden "køb og salg" i håbet at købe en
rigtig benzinbil.

Hvis i ikke tror på mig så se her:

http://powerpage.gjelsoe.dk/viewtopic.p ... 5&start=12

Hehehehehehehehh

på gensyn D

Senest rettet af 0-100 26 apr 2004, 17:55, rettet i alt 2 gange.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Nårh, det er såmænd kun fordi jeg sommetider keder mig i min fritid :wink: .

Der er jo grænser for, hvor mange gange jeg kan skille Transitten ad, blot for at undersøge, hvorfor det hele fungerer perfekt.... :lol: :lol: .

Og så kunne det jo være sjovt at putte en moderne diesel i en gammel Sierra :twisted: .

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Skive
HenrikGM skrev:
Skulle jeg bygge en ny motor til volvoen, så ville jeg gå efter ca. 9 i kompfh, en stram squish og en knastaksel lavet til formålet.

jeg har gået og tænkt over det er: en stram squish...

gider du prøve og forklare mig hvad det er? og hvordan vil en knast til formålet se ud? her tænker jeg grader/åbningstider.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Storkøbenhavn
Du kan læse lidt om squish her!.

http://www.mrm-racing.a.se/Motorteknik.htm

Hilsen D

Titel:
Medlem

takker for linket..

har lige læst det der stod om squish, hvor de skrive at det er på mellem .5 og 1 mm. Er det så et stramt squish eller hvad? og hvad hvis der er 1.5 mm på min motor er det så et ikke stramt squish?

Titel:
Moderator

Morten Fog skrev:
takker for linket..

har lige læst det der stod om squish, hvor de skrive at det er på mellem .5 og 1 mm. Er det så et stramt squish eller hvad? og hvad hvis der er 1.5 mm på min motor er det så et ikke stramt squish?

Stramt squish er når plejlstang/stempel lige akkurat ikke kan nå topstykket v. max omdr.

Eks
Stramt squish på en B21ET er når stemplerne kører 0,5mm ud af blokken.Toppakningen måler 1,25mm i sammenpresset tilstand, og stempel/plejlstang strækker sig 0,1mm/1000rpm(tommelfingerregel)
Der er med andre ord 0,75mm v. 0omdr, og 0,00mm v. 7500rpm.

Så er der til 7500rpm før det bliver risikabelt, og evt siger bang.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

ok, lyder lidt vildt... i mine øre.

men egentlig også meget fornuftigt, for det er vel for at samle hele forbrændingen i "topstykket".

jeg siger tak for eks'et. for så kan jeg jo bare gå i gang med at overveje hvad jeg kan gøre ved min motor næste gang den skal skilles ad i den ende.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 60 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alle tider er UTC + 1 time