Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 00:01

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 22 apr 2004, 08:56 
Jeg vil meget gerne igang med at projekt, med en mazda mx3. Men før jeg springer ud i det og køber bilen, vil jeg meget gerne først have undersøgt om det kan lade sig gøre at bygge turbo på den ?
har opgivet ideen om at købe modellen 1.8L v6 24v da der praktisk taget ingen plads er i motorrummet.
Selvom denne model dog har flere hk end de andre, nemligt 136.
men det skal så siges at jeg heller ikke vil have et ladetryk på 1.5 bar og 300hk.. men bare et beskedent ladetryk på 0,5 3l derunder med standard kompression.
men mit valg er så måske faldet på modellen 1.6 16v med originalt 110hk da den har meget mere plads i motorrummet og plus at den kun er 4 cylinderet, da jeg virkeligt ikke aner om dette kan lade sig gøre overhovedet på v6`eren ? har ikke set det gjort før ihvertfald...?
men da jeg som sagt ikke har såå meget forstand på trykladning, ved jeg ikke om det kan lade sig gøre på en mx3 ? plus at de steder jeg nu har forhørt mig.. koster det 40 tusinde og opefter og at de siger at det er ikke sikkert at det kan lade sig gøre...... men der må da være andre som er klar på opgaven? men problemet er bare at jeg er så fandens forelsket i hvislen fra turboen og lyden fra boven.... men mit mål er ikke en helvedes masse hk... men noget med en forøgelse på måske 50-70 hk...og den gode lyd som medfølger turboen. håber at der er nogen som kan hjælpe ?
ps. ved godt at den ikke kan synes med det.. men bibeholder man den standard kompression ka kittet jo bare pilles af igen og så køres til syn.... uden de vildt store problemer...

så hvis der er nogen med noen goe forslag må de hellere end gerne li smide et svar :o)

Mvh Michael Johansen !


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 22 apr 2004, 23:23 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2004, 20:31
Indlæg: 208
Geografisk sted: Vejle
Hej

Jo, det lyder da spænende nok det du har gang i der. Det første jeg umiddelbart vil tjekke er, hvor meget kompression motoren kører med fra fødslen. Jeg vil næsten som tommelfinger regel sige at alt over 9.5:1 i kompression ska man ikke bygge turbo på. Du kan jo selvfølgelig sætte flere pakninger i for at sænke kompressionen hvsi det bliver højst nødvendigt. Er din kompression på mellem 9.5:1 og 10:1 så kan du nok godt lige snige en 0.5 bars tryk med en lille mølle ind. En garret T25'er f.eks. Du er jo nok nødt til at få noget benzintilskud til motoren. Det kan du gøre ved hjælp af blot en benzintryksregulator, eller hvis du vil lidt mere ud af det, en MAP Fueler. Powerpage sælger sådan et system (MF2) til en rimelig pris(her vil jeg anbefale at du kører med mapsensor i stedet for luftmængdemåler). Bov skal du jo oz ha i, men husk at det mest optimale sted at sætte den er mellem intercooleren og spjældet, gerne så tæt på spjældet som muligt. Er der andet du er i tvivl om, ka du jo bar skrive...

_________________
BMW ---> Best Motor in the World!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 apr 2004, 06:58 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
den sjoveste turbomotor jeg har haft kørte med 11-1 i komp. !! så selvfølgelig kan det lade sig gøre. hvorfor starte med at drosle motpren før den skal tunes? MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 apr 2004, 09:26 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
hvorfor køber du ikke den omex 500 motorstyring der er til salg under køb og salg her i forumet? så er du fri for tilskuds-bras systemer... det er til enhver tid en halvhjertet løsning at have to benzin systemer til at styre hva motoren skal ha at leve af... nu kommer sikkert flere der siger jamen og det kan man sagtens, men fuld kontrol får du kun med en programerbar motorstyring, der kan du følge med i alt og du skal ikke rette dig ind efter den gamle motorstyring! 40 klik for en turboløsning er nok ca den pris jeg ville gætte på (incl motorstyring i stil med omex!)
venlig hilsen lasse

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 63 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team