Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 00:22

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
tænkte på om det ikke ville virke hvis man lavede et benzin tilskuds system der udelukkende køre på lambda sonden og giver benzin der efter? for sådan et system kunne man jo ret simpelt selv lave med lidt små elektronik...

eller er lambda sonden for langsom til at registre ændringer til dette ville kunne lade sig gøre?

er det desuden nødvendigt med et tilskuds system lige så snart der kommer tryk på eller er det først når man kommer over et vidst tryk det bliver nødvendigt...?

er nemlig ved at lege lidt med at bygge turbo på en gammel markræser og har turbo'en til at ligge men det er ikke direkte noget jeg vil ofre meget på da det jo kun er for sjov jeg prøver på at lave det (indtil videre hvis jeg får det til at køre godt vil jeg nok også lave det på min egen bil men skal lige lære lidt om det først) så jeg ville helst undgå de store udgifter til anden motor styring eller benzin tilskuds systemer. men har en del viden om elektronik og ville sagtens selv kunne lave et system der giver benzin efter signaler for lambda sonden!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: midtjylland
du kan godt grov justerer efter lamdasonden men det bliver aldrig optimalt........bredbåns lamdasonde er bedre men koster kassen........

hvordan havde du tænkt dig at styrer dyssernes pulsbrede?

MVH Jens Hald

Titel:
Moderator

Inden du begynder at designe noget smart (!) elektronik til din lambdasonde, så tag lige et kig på sondens karakteristik, så vil du se hvorfor du ikke kan lave det du gerne vil....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
kan godt se det giver problemer med at den måler forselligt afhænigt af temp. men det vil jeg måske kunne løse ved også at køre en temp. følsom modstand ind over!

kunne f.eks. lave sådan at den den har et trin for temp. under 700 og et for over.
og så lave til varmt trin sådan at impuls breden ændres alt efter om spændinger fra lambda sonden er over 900mV eller under. evt. med en margen på 25mV. og til koldt trin så bare bruge 950 mV som udgangs punkt.
et lille analog kredsløb der kan styre dette ville ikke være et problem at lave.

men det store problem som jeg kan se er om lambda sonden rigistre foreskelle hurtigt nok. for hvis der går op til flere sekundter fra ændringen sker til lambda sonden har rigistret det giver det jo store problemer.

Titel:
Moderator

Humm.....hvis du vil STYRE noget efter en alm NB sensor, så skulle du lige kigge engang på spænding/AFR forholdet. Måske endda mere end een gang!

Sensoren er følsom over for:

Gashastighed
Gastemperatur
Gastryk
og sidst men ikke mindst, gassens iltindhold.

Find lige en temperaturfølsom modstand der kan tåle de temperaturer vi snakker om.....;-)
Hvis det skulle lykkedes dig, så hører jeg gerne om det materiale ;-)

Som sagt, så kan du ikke lave det du gerne vil med en alm NB sensor, og WBsensorer er ikke noget man "bare lige" bygger noget fusk sammen til.

Jeg synes det er coolt nok at du kaster dig ud i det, og det kan være du finder på noget smart, men som jeg læser dit indlæg så aner du ikke noget om lambdasensorer, og det der skal til for at lave closed loop på turbomotorer.(hvis du gør, og det er så nemt, så tag patent på din ide med det samme, og søg lige for at banken er klar til at tage mod pengene når de vælter ind!)

Det er ikke for at tage pippet fra din ide, men du skulle måske søge lidt på WB-O2 og se det "lille simple" kredsløb de har brugt der, og husk lige inden du kopierer det: Det er ikke ret mange der har fået held af at få det til at virke så det kunne bruges bare en lille smule....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
HenrikGM skrev:
Humm.....hvis du vil STYRE noget efter en alm NB sensor, så skulle du lige kigge engang på spænding/AFR forholdet. Måske endda mere end een gang!

Sensoren er følsom over for:

Gashastighed
Gastemperatur
Gastryk
og sidst men ikke mindst, gassens iltindhold.

Find lige en temperaturfølsom modstand der kan tåle de temperaturer vi snakker om.....;-)
Hvis det skulle lykkedes dig, så hører jeg gerne om det materiale ;-)

Som sagt, så kan du ikke lave det du gerne vil med en alm NB sensor, og WBsensorer er ikke noget man "bare lige" bygger noget fusk sammen til.

Jeg synes det er coolt nok at du kaster dig ud i det, og det kan være du finder på noget smart, men som jeg læser dit indlæg så aner du ikke noget om lambdasensorer, og det der skal til for at lave closed loop på turbomotorer.(hvis du gør, og det er så nemt, så tag patent på din ide med det samme, og søg lige for at banken er klar til at tage mod pengene når de vælter ind!)

Det er ikke for at tage pippet fra din ide, men du skulle måske søge lidt på WB-O2 og se det "lille simple" kredsløb de har brugt der, og husk lige inden du kopierer det: Det er ikke ret mange der har fået held af at få det til at virke så det kunne bruges bare en lille smule....

nej du har fuldstændig ret jeg ved ikke rigtigt noget omkring lambda sonder men vil gerne lære noget mere så hvis du kender et sted hvor jeg kan læse lidt omkring det vil jeg meget gerne have et link!

angående det der WB-O2 og "lille-simple" kredsløb du syntes jeg skal prøve at søge på: kan du så ikke også give mig et link til dette?

men kan høre det ikke er så simpelt som jeg troede... men er glad for at få noget brugbar kretik af min ide så jeg kan lege videre med tanken...

Titel:
Moderator

hehe......søg på WB O2 skulle vel ikke være voldsomt svært.

Åben Google, indtast "WB O2" og læs det allerførste link den finder til dig.

Men, ok, nu skal jeg gøre det for dig :?

http://www.diy-wb.com/
Du har ikke ledt ret længe hva?

Skal du have noget brugbart ud af en lambdasonde, altså en absolut måling af AFR, så hedder opskriften WB sensor, digitalt styret PID regulering af temperaturen på sensoren, og en kalibrering af den pågældende sensor, plus diverse ADC og DAC convertere, en ret "tung" CPU til at holde styr på det hele og en god slant software og en hulens masse tid til at udvikle det.

Dit component count kan du næppe holde under 70, måske ikke engang under 100. Sådan en sag er ca. lige så kompliceret som en programmerbar motorstyring.(det er ikke helt ved siden af!)

Hvad laver du egentligt til hverdag?

Citat slut.

Titel:
jeg læser til svagstrøms teknikker men har kun været igan i ca. 8 måneder så min viden er endnu ikke så stor!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time