Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 00:20

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 18 mar 2004, 16:55 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
vag mekaniker skrev:
Der er vel også en logisk grund til at man idag vælger at montere en tændspole til vær cylinder!! (vw 1.8 turbo f.eks.)
Det med tændspændningen vil jeg give henrik ret i at det er ikke af stor betydning så hellere en lang brændtid.
1 til 1.5 milli sek er fint . 2 er endnu bedre.

peter

Jeg mener at kan nævne mange,grunde til at bilfabrikkerne monterer en spole pr. tændrør.
1. Forureningskrav
2. Længere garenti på bilen
3. Højere litereffekt
4. Længere service intervaller
5 Teknologien er faldet så meget i pris at det kan betale sig at udstyre bilerne med det. :wink:

Henrik jeg mener at kunne huske fra teoritimerne at man kan udlæses det samme på primærsiden af tændspolen.Dvs. lavvoltssiden.
Rent teoretisk burde man vel kunne bedømme en spoles energiudladning, ved at sammenligne maks. tændspændinger, da den energi der ikke bruges til at starte gnisten dermed vil kunne konverteres til energi, eller er jeg helt ude at cykle.
Er det ikke netop derfor at man laver gnistgabet mindre på tændrøret, ved forhøjet ladetryk.
Mht. fordelerløst og megasquirtEdis, tror jeg ikke på at der er mange fordele ved et gammelt ford system fremfor et gammeldags fordelersystem.
Medmindre at man ikke har en fordeler på sin motori forvejen.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 mar 2004, 19:52 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Cykle og cykle...du har vel ikke fået volvoen installeret med kæde og pedaler endnu?? ;-)

Nej...du har ret langt hen af vejen. Man kan godt måle det på primærsiden, men det er ikke nemt at få andet end et sammenligningsgrundlag hvis du måler på den side. Men du kan se om gnisten er "tændt", hvor langt den går op inden gnisten springer, og hvor lang tid gnisten "brænder". Men da du måler på primærsiden kan du jo ikke få absolutte værdier ud af den uden at kende en del om spolen, men det giver et groft fingerpeg om hvor vi er henne. Noget egentligt energiniveau kan jeg ikke lige se hvordan du vil komme frem til.

EDIS skal man gøre hvis:

1: man keder sig og synes fordelerløst kunne være en cool ombygning.
2: man har fordelerløst i forvejen og kan/vil ikke bygge om til fordeler
3: man har en ford der allerede har EDIS monteret.

Alle andre begrundelser holder ikke en cm.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 mar 2004, 20:18 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Ingen pedaler end nu, da jeg ikke har fundet en måde at koble kæden på startkransen uden at forstyrre starterens funktion. :lol:
Men hvad styrer en tændspoles energi er det viklingernese fysiske beskafffenhed, materiale valg/tykkelse.
Jeg ved at det system jeg kører med engang i tidernes morgen blev udråbt til det 7 vidunder inden for tændingssystemer, dvs styring af spolen, selve lavvolts siden.
Og jeg ved også at man kørte med lignenende systemer i midt firserne hvor man hev over 300 hk ud af racermotorer

Jeg læste at der var et svar der var posetivt overfor MSD spolen, men jeg tror at de samme resultater kunne hentes ved en renovering/udskiftning af højspændingssiden, med standart komponenter.
Dette er ikke for at miskrediterer MSD s komponenter, men jeg kan ikke forstå at der er nogen der vil importerer dyrer amerikanske komponenter, når de samme findes i eropa, bare ikke lige så opreklamerede.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 mar 2004, 21:29 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten VJ skrev:
Ingen pedaler end nu, da jeg ikke har fundet en måde at koble kæden på startkransen uden at forstyrre starterens funktion. :lol:
Men hvad styrer en tændspoles energi er det viklingernese fysiske beskafffenhed, materiale valg/tykkelse.
Jeg ved at det system jeg kører med engang i tidernes morgen blev udråbt til det 7 vidunder inden for tændingssystemer, dvs styring af spolen, selve lavvolts siden.
Og jeg ved også at man kørte med lignenende systemer i midt firserne hvor man hev over 300 hk ud af racermotorer

Jeg læste at der var et svar der var posetivt overfor MSD spolen, men jeg tror at de samme resultater kunne hentes ved en renovering/udskiftning af højspændingssiden, med standart komponenter.
Dette er ikke for at miskrediterer MSD s komponenter, men jeg kan ikke forstå at der er nogen der vil importerer dyrer amerikanske komponenter, når de samme findes i eropa, bare ikke lige så opreklamerede.

MVH

Morten


Spolens potentiale er dikteret ud fra dimensioner og materialevalg. Spolens reelle ydelse er dikteret(et stykke af vejen) af spolens ladetid.

Som regel er de alm. bosch moduler som håndterer de store bosch spoler(nu kan jeg sguitte huske om det er de røde eller de blå af dem:-( ) langt rigeligt til alle biler på alm. bensin. Methanol er en anden sag!

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 mar 2004, 21:42 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Den Blå er beregnet til den gamle boks, og er monteret med en formodstand
den røde mener jeg er bereregnet til platintænding, og skal også monteres med formodstand
disse 2 spoler har en modstand på primærsiden på mellem 1,2 og 1,5 ohm, kan ikke huske hvilken der har hvad.

Til det nyere tændingsmodul der har variabel kamvinkel, dvs opladningstid/spænding. Har jeg kun set sorte med ca 0,9 ohm på primærsiden, og uden formodstand.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 66 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team