vag mekaniker skrev:
Der er vel også en logisk grund til at man idag vælger at montere en tændspole til vær cylinder!! (vw 1.8 turbo f.eks.)
Det med tændspændningen vil jeg give henrik ret i at det er ikke af stor betydning så hellere en lang brændtid.
1 til 1.5 milli sek er fint . 2 er endnu bedre.
peter
Jeg mener at kan nævne mange,grunde til at bilfabrikkerne monterer en spole pr. tændrør.
1. Forureningskrav
2. Længere garenti på bilen
3. Højere litereffekt
4. Længere service intervaller
5 Teknologien er faldet så meget i pris at det kan betale sig at udstyre bilerne med det.
Henrik jeg mener at kunne huske fra teoritimerne at man kan udlæses det samme på primærsiden af tændspolen.Dvs. lavvoltssiden.
Rent teoretisk burde man vel kunne bedømme en spoles energiudladning, ved at sammenligne maks. tændspændinger, da den energi der ikke bruges til at starte gnisten dermed vil kunne konverteres til energi, eller er jeg helt ude at cykle.
Er det ikke netop derfor at man laver gnistgabet mindre på tændrøret, ved forhøjet ladetryk.
Mht. fordelerløst og megasquirtEdis, tror jeg ikke på at der er mange fordele ved et gammelt ford system fremfor et gammeldags fordelersystem.
Medmindre at man ikke har en fordeler på sin motori forvejen.
MVH
Morten
_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html