Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 19 jul 2025, 04:52

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2003, 09:18 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
lqs skrev:
tror ikke der er nogen sammenhæng der! det er altså en vandkølet motor vi taler om her. at forrør er viklede betyder blot at temp. i motorrum falder. kan i mine øjne være gunstigt!


Nu vover jeg endnu et øje i denne diskussion.

Powerwrap har en gavnlig funktion på en turbomotor, spg er hvor meget der kan hentes.

Eftersom en turbolader drives af den energi der er til rådighed i udstødningsgassen, så er det ret tydeligt at energitab før turboen vil sænke det energiniveau som turboladeren har til rådighed.
Groft sat svarer det til at manifolden er "utæt"(flueknep nu ikke i denne bemærkning!)

Hvis manifolden har en relativ stor overflade så vil den afgive en hulens masse varme, og dermed energi.

Den mængde energi turboen "ser" er, uden isolering, sænket med tabet til motorrummet. Da vi ikke rigtigt kan trylle med energiniveauet bagefter turboladeren så kan vi konstatere at den energi vi kan holde inden i manifolden vil gavne turboladeren i kraft af en større effekt på turboladerens aksel=>hurtigere spool og potentielt højere ladetryk(forudsat WG ikke lukker festen før)

Der er et ganske stort tab til omgivelserne når man har en manifold der er rødglødende, og man skal lige overveje det en ekstra gang før man "powerwrapper" sin manifold, for både turbo og manifold stiger i temperatur ganske alvorligt, og revnedannelse kan blive et problem.

Lidt interessant benchracing:
Hvis vi kan sænke energiniveauet efter turboen, så er der teoretiskt mere at "høste" for turboen. Et drastisk temperaturfald i forrøret ville kunne give os dette, idet energispringet henover turboen ville blive større=> mere tilgængeligt energi til at drive turboen. Dette _kunne_ lade sig gøre med en turbo mere i serie, men der bliver alvorlige problemer med at få det hele dimensioneret så de passer sammen, og seriøse WG styringsproblemer. Men det kunne være meget sjovt at bygge.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2003, 11:17 
HenrikGM skrev:
lqs skrev:
tror ikke der er nogen sammenhæng der! det er altså en vandkølet motor vi taler om her. at forrør er viklede betyder blot at temp. i motorrum falder. kan i mine øjne være gunstigt!


Nu vover jeg endnu et øje i denne diskussion.

Powerwrap har en gavnlig funktion på en turbomotor, spg er hvor meget der kan hentes.

Eftersom en turbolader drives af den energi der er til rådighed i udstødningsgassen, så er det ret tydeligt at energitab før turboen vil sænke det energiniveau som turboladeren har til rådighed.
Groft sat svarer det til at manifolden er "utæt"(flueknep nu ikke i denne bemærkning!)

Hvis manifolden har en relativ stor overflade så vil den afgive en hulens masse varme, og dermed energi.

Den mængde energi turboen "ser" er, uden isolering, sænket med tabet til motorrummet. Da vi ikke rigtigt kan trylle med energiniveauet bagefter turboladeren så kan vi konstatere at den energi vi kan holde inden i manifolden vil gavne turboladeren i kraft af en større effekt på turboladerens aksel=>hurtigere spool og potentielt højere ladetryk(forudsat WG ikke lukker festen før)

Der er et ganske stort tab til omgivelserne når man har en manifold der er rødglødende, og man skal lige overveje det en ekstra gang før man "powerwrapper" sin manifold, for både turbo og manifold stiger i temperatur ganske alvorligt, og revnedannelse kan blive et problem.

Lidt interessant benchracing:
Hvis vi kan sænke energiniveauet efter turboen, så er der teoretiskt mere at "høste" for turboen. Et drastisk temperaturfald i forrøret ville kunne give os dette, idet energispringet henover turboen ville blive større=> mere tilgængeligt energi til at drive turboen. Dette _kunne_ lade sig gøre med en turbo mere i serie, men der bliver alvorlige problemer med at få det hele dimensioneret så de passer sammen, og seriøse WG styringsproblemer. Men det kunne være meget sjovt at bygge.


Dvs efter din mening, hvis man vælger at bytte den originale - støbte - manifold ud med en banan så er powerwraps et must ellers er det faktisk bedre med den originale?? Eller vil en banan altid være at foretrække uanset wraps eller ej??

Og nu snakker de forskellige om motoren (kan) blive for varm med skade til følge. I mine øjne snakker vi vel om gadebiler der ikke (forhåbentlig) får hammer hele tiden og at køleren er vel iorden, så både kølingen til motor og turbo er optimal!


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2003, 12:38 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 196
Hej.
Problemet med Powerwraps er at det isolerer varmen. Der kan derfor nemt opstå revner i det isolerede materiale p.g.a. de meget højere temperaturer. I f.eks. dragrace bruges der coating. Det er en keramisk belægning som afleder varmen ned langs manifolden og dermed er mere skånsom end powerwraps. Desværre er der så vidt jeg ved ikke noget dansk firma der kan udføre dette.

http://www.zircotec.com/home.html

_________________
PowerPage sugemotorfraktion
Sorte plader er gejl....
M.v.H. Lasse Kristensen


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2003, 13:27 
Lasse Kristensen skrev:
Hej.
Problemet med Powerwraps er at det isolerer varmen. Der kan derfor nemt opstå revner i det isolerede materiale p.g.a. de meget højere temperaturer. I f.eks. dragrace bruges der coating. Det er en keramisk belægning som afleder varmen ned langs manifolden og dermed er mere skånsom end powerwraps. Desværre er der så vidt jeg ved ikke noget dansk firma der kan udføre dette.

http://www.zircotec.com/home.html


Dragrace - ok - men nu er min ikke lige en "drag" :D . Er der nogen der har erfaringer med personbiler??


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2003, 16:42 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
falder temp. falder trykket tilsvarende! så simpelt er det. på en lang udstødningsmanifold (700-800mm) kan temp. godt falde helt op til 200grader fra topstykke til turbo. vel at mærke hvis der ikke er gjort noget med hensyn til isolering! det betyder en hel del for turboens måde at arbejde på!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2003, 17:25 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
lqs skrev:
falder temp. falder trykket tilsvarende! så simpelt er det. på en lang udstødningsmanifold (700-800mm) kan temp. godt falde helt op til 200grader fra topstykke til turbo. vel at mærke hvis der ikke er gjort noget med hensyn til isolering! det betyder en hel del for turboens måde at arbejde på!


Hald79s, nu solgte, megasquirtede GSI Turbo har isolering på udstødningsmanifolden, og det holder indløbet på turboen fin rød :-)
Der virker det dæleme godt på.

Man kan se at varmen træder ret kraftigt igennem manifolden lige hvor wrappingen slutter.

Wrapping indlukker varmen, så manifolden stresses meget hårdere. Coating derimod er en hel anden sag. Her er "isoleringen" anbragt på indersiden at rørerne, og manifoldmaterialet stresses ikke nær så hårdt.
Det samme gør sig gældende for coatede stempler, hvor aluminiummet kan tåle betydeligt højere forbrændingstemperaturer inden noget smelter og flyver væk ;-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 nov 2003, 09:32 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 17:40
Indlæg: 837
Geografisk sted: Midt og syd sjælland. ( Rønnede)
John Sahl skrev:
Hejsa,

Er der nogen der kan fortælle lidt omkring dimensionering af udstødningen på turbobiler?

Nogen siger at der bare skal være så frit som muligt, andre påstår der skl være en smule modstand for at det bliver optimalt. Hvad siger i her inde?


Stakkels John..
spør om udstødnings dimensionering. og får en 4 sider lang forklaring om isolering af manifold.

en udstødning på en turbobil kan IKKE blive for lille...
drag jeres egne erfaninger.. tag bilen op rullefælg: test den og bliv glad.

skrug derefter HELE udstødningen af, også forør efter turboen. tag høreværn på, test igen og bliv mere glad.. se om jeg har ret... det er ikke teriotisk korrekt men det virker i praksis..

_________________
Venlig hilsen Lars

Gott liebt den Ladedruck
Drømmen er en V8 i en Capri, så får man både lyden og udseendet.
Rs turbo 1,9 LT www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14634
VW T4 Supervan
www.lej-en-racer.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team