lqs skrev:
tror ikke der er nogen sammenhæng der! det er altså en vandkølet motor vi taler om her. at forrør er viklede betyder blot at temp. i motorrum falder. kan i mine øjne være gunstigt!
Nu vover jeg endnu et øje i denne diskussion.
Powerwrap har en gavnlig funktion på en turbomotor, spg er hvor meget der kan hentes.
Eftersom en turbolader drives af den energi der er til rådighed i udstødningsgassen, så er det ret tydeligt at energitab før turboen vil sænke det energiniveau som turboladeren har til rådighed.
Groft sat svarer det til at manifolden er "utæt"(flueknep nu ikke i denne bemærkning!)
Hvis manifolden har en relativ stor overflade så vil den afgive en hulens masse varme, og dermed energi.
Den mængde energi turboen "ser" er, uden isolering, sænket med tabet til motorrummet. Da vi ikke rigtigt kan trylle med energiniveauet bagefter turboladeren så kan vi konstatere at den energi vi kan holde inden i manifolden vil gavne turboladeren i kraft af en større effekt på turboladerens aksel=>hurtigere spool og potentielt højere ladetryk(forudsat WG ikke lukker festen før)
Der er et ganske stort tab til omgivelserne når man har en manifold der er rødglødende, og man skal lige overveje det en ekstra gang før man "powerwrapper" sin manifold, for både turbo og manifold stiger i temperatur ganske alvorligt, og revnedannelse kan blive et problem.
Lidt interessant benchracing:
Hvis vi kan sænke energiniveauet efter turboen, så er der teoretiskt mere at "høste" for turboen. Et drastisk temperaturfald i forrøret ville kunne give os dette, idet energispringet henover turboen ville blive større=> mere tilgængeligt energi til at drive turboen. Dette _kunne_ lade sig gøre med en turbo mere i serie, men der bliver alvorlige problemer med at få det hele dimensioneret så de passer sammen, og seriøse WG styringsproblemer. Men det kunne være meget sjovt at bygge.