Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 20:49

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 25 jun 2003, 21:48 
okey, jeg er dan "glade" ejer af en saxo 1.4 fra 99, hvor motoren lige er dø...

her kommer mine spøgsmål....
Hvordan er det nemmeste at får skrive bremser bag på.... skal man have ny bagbro, eller er det bare navet og beslag man skal bytte rundt?

Jo hvor mange heste er det muligt at hive ud af sådan en motor, som dem her:

1,6 16v med turbo
1,6 8v med turbo

eller

1,6 8v uden turbo
1,6 16v uden turbo


for efter hvad jeg kan forstå er det ikke den store forskel....

eks...


1,6 16v med turbo ca 250
1,6 8v med turbo ca 220

1,6 16v uden turbo men boret op og andre stempler + div ca 220 (mener det var uden spjældhuse... er ikke sikker)
1,6 8v ander det ikke?

er det det maksimale?
Og hvad ville være det beste???

på forhånd tak


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 26 jun 2003, 11:35 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 145
Geografisk sted: København
Synes at det lyder lige optimistisk nok. Specielt den 1,6 16v uden turbo. 220 HK lyder af ret meget, hvis den kun er boret op.

Personligt ville jeg mene at der skal en seriøs (læs: dyr) tuning til for at hente 220 - 250 HK i en saxo.

_________________
Mvh Bjarki


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jun 2003, 11:51 
Du kan godt få problemer med de kære synsfolk hvis du vikler skiver bag på bilen.


Top
  
 
Indlæg: 26 jun 2003, 13:30 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Først og fremmest, så prøv på <http://www.hi-speed.dk>.
Der sidder masser derinde med info om de motorer.

Jeg ved at et par ekstreme tunings eksempler på de motorer.

Den ene var en 8v'er med turbo, maxi indsugningsmanifold, EFI Euro-2 motorstyring, smedede stempler, og generelt alt det dyre grej. Endte på 212 hk.
Den motor har i to omgange været i VMax - først i en Saxo, senere i en 106 Rallye. Ham der har bygget den i Saxo'en holder til på Hi-speed - spørg efter Larsen (du kan også se mere om bilen i galleriet under Larsen's Saxo med turbo).

Den anden var en 106 GTi'er - samme motor som i Saxo VTS 16V.
Sådan en yder ganske godt standard. De er opgivet til 120 hk. men man har nærmest et dårligt eksemplar hvis den ligger under 130 hk. Mange er målt med op til 145 hk. helt og aldeles standard.
Et eksempel på et voldsomt tunet suge-eksemplar af denne motor, er som sagt fra en 106 GTi'er. Den skulle give omkring 200 - 210. Den var boret til 1860 ccm så vidt jeg husker. Andre stempler, måske krumtap, voldsomt skarpe knaster, spjældhuse, programmerbar motorstyring, portet top, osv. osv. Hele turen.... ligger nok i over 60K hvis man skal have lavet det hele.
Bilen har været i VMax - en gul 106'er, og er ligeledes på Hi-speed under "Jalal's 106 GTi", hvor du kan læse lidt om den.

At få 200+ hk ud af en hvilken som helst 1.6'er sin sag - særligt uden trykladning. Uheldigvis er de PSA motorer ikke ret velegnede til trykladning, så der skal ret store og kostbare ændringer til at få dem til at holde til trykladning.

Regn ikke med ret meget over 150 - 160 hk på en suge 1.6 8V'er - og det er inkl. spjældhuse, portet top, balanceret, osv. osv.

Men læg vejen forbi Hi-speed - der er mange derinde med PSA viden.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jun 2003, 23:07 
Har lige bladret et par gamle VMAX igennem, og fandt bladet med den saxo, som Wildert sandsynligvis snakker om. I artiklen er der to saxo'er:

VTS 1,6 16v = 235 hk og 330 Nm, målt ved Teknisk skole i Slagelse.
VTS 1,6 8v = 212 hk og 316 Nm, målt hos TVA.

VMAX nummeret er: December 2001.

Hvis ikke du har bladet eller ikke kan finde det nogle steder, så send mig en mail med din addresse. Så sender jeg dig en kopi af artiklen fra bladet, du siger bare til...


Mvh RWE.


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team