For lige at vende tilbage til det det egentlig handlede om.
@ Carsten du siger at når blot man montere en IC så har det ingen betydning om man vælger kompressor eller turbo. Er dette konkluderet på baggrund af erfaringer eller teori?
Det virker måske absurt at hænge sig så meget i forskellen, men når man skal til at forøge effekten på en std.motor betragteligt (>~0,4bar) så er det væsentligt at vælge den rigtige løsning hvis motoren forsat skal kunne holde i længden.
Jeg har nu umiddelbart en anden opfattelse af forskellen på de to valg. En kompressor belaster ganske rigtigt motoren via drevet, men da dette er en mekanisk belastning er motoren til en vis grænse dimensioneret til dette. Det svarer faktisk til at motoren blot bliver belastet forholdsmæssigt mere svarende til den effekt kompressoren optager eller hvis man kører en tur gennem Europa campingvogn. Udstødningsgassen udledes på normal vis og den termiske belastning vil stort set være uændret i forhold til samme belastning for en sugemotor.
Anderledes ser det ud med en turbo som rigtignok ikke belaster mekanisk men derimod giver langt større termisk belastning i udstødningssystemet og topstykke. Dette er der ikke taget højde for ved designet af en konventionel sugemotor.
Jeg vil derfor mene at der er mindst risiko for at skade motoren ved at vælge en kompressor, men jeg kan naturligvis tage helt fejl.
