Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 jul 2025, 09:04

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Hejsa

Jeg går lidt og overvejer at få sat en kompressor i min Golf 3 1,8 CL.
Jeg har fået den chiptunet, og sat både KN Kit og Remus udstødning på.

Men hvad gør man så når det bliver tid til syn?? Jeg tænker selvfølgelig på forurenings niveauet, da den så vidt jeg ved bliver til en miljø bombe med en kompressor. Kan det virkelig blive nødvendigt at skulle skrue kompressoren af når man skal til syn?? Hvad kan der gøres??

Og hvis jeg så beslutter mig for at montere kompressor - hvad skal man så vælge af mærke, og hvor meget andet er så nødvendig for at den kan holde til det og køre optimalt.
Jeg har tænkt på at både stål toppakning og en bedre benzin pumpe, men hvad ellers skal der til? Er det nødvendigt med smedede stempler eller andet??

Jeg håber på nogle gode råd, enten her eller på mail, da jeg virkelig gerne vil have lidt mere gang i dytten.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Hjesa...
Jeg har kendskab til en i kolding der kører med kompressor på sin golf 3 1.8 cl. Jeg kan ikke huske mærket på den, men det er en af de typer med egen olie forsyning (smart at bruge for nemhedens skyld), vidst nok fra en tyota. Mig bekendt har han intet gjort med kompresionen/stempler... Den kører standart med 9:1, så det kan jo lige gå. Han har vidst omkring 160 HK med 0,5 i tryk tror jeg det var.

Det eneste han havde gjort for ekstra benzin var en justerbar trykregulator til ladetryk. Og ellers bare det orginale monopoint anlæg... Jeg syntes det er utroligt at den kan give benzin nok til det, må jeg nok indrømme, men der påstod han i hvertfald. Sådan en regulator får du i hvert fald også brug for! Evt også en map-fueler anlæg af en slags... Smedestempler er ikke nødvendigt over hovedet. En anden toppakning er selvfølgelig ikke af vejen, men jeg ville prøve med den orginale til af starte med, afhængig af hvor meget du vil trykke selvfølgelig!

Syn... UHA! Der får du nok et problem hvis du ikke gider at pille den af! Hvis det skal være helt rigtigt, så ville de faktisk også kunne brokke sig over din chiptuning, hvis de vidste den var der! Jeg har enda hørt skræk historier om folk der har fået vrøvl med KN filtre!

Problemet er at din tuning er lovlig nok... Du kan bare resikere at de vil have dokumentation for at forureningen er i orden... Og der med kræve en imisionstest!
De gør de helt sikker... Og denne test er meget dyr ca 30000, og kan ikke foretages i DK, men i sverig eller i Tyskland... Så du skal nok have fundet ud af hvad du vil når du skal til syn, inden du bygger motoren om.

V/H Christian.

Tak for svaret Christian

Hvis de ikke vil lade den blive synet med kompressor, så er spørgsmålet bare.....kan man være fræk og pille remmen til kompressoren af, så den simpelthen er koblet fra til syn??? Eller er det for åbenlyst og provokerende???

Hvis der er andre som har gode råd, så vil jeg meget gerne høre fra dem.

På forhånd tak.

Junior Medlem

De gange hvor jeg har været til syn, har jeg kun skifte manifold, fjernet turboen og skiftet forrør... Intercool og det meste af rørføringer sad der stadig....

Ja... nemlig! Nu har jeg ikke været til syn endnu, så jeg kan ikke tale af egen erfaring. Man jeg har også et par eksempler på at folk, der har ladet det meste sidde på, men "bare lige" har lavet om på rør føringen! Om det hopper på den med remmen ved jeg ikke... Men det er da kreativt og nemt! Det var næsten de 200 kr til et omsyn værd he he!

DET ER SGU LOVLIGT NOK AT DU HAR EN KOMPRESSOR SIDDENE!!! BARE DEN IKKE ER MONTERET OG FUNGER!!! SÅ SYN KAN DU GODT UDEN REM!!!

der skal da bare ROTREX på så kan du køre til syn med den på.
har selv lige synet min polo med ROTREX på.

En ROTREX.................hvad er så det lige?? Jeg venter med spænding, da det kunne være kanon at kunne få den gennem syn med kompressor.

Og er det virkelig lovligt at have en kompressor siddende til syn, så længe at den bare ikke er monteret og fungerer??

SKAL det holde til syn så skal der være en TUV attest på kompressor. Du kan også bare køre til syn og håbe på de intet siger, det er set før

Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Hej

hmm, generelt for man ikke sin 1,8 synet med kompressor,
undtagen at sættet er lavet med en tuv erklæring,
nu er det sårn at enkelte firmaer PLR,Palm, og andre laver godkendte sæt,
som der følger tuv med, de kan synes uden problemer, men de tager sig jo godt betalt for sådan en ombygning, men de har jo osse fået lavet en test, og lagt de ca. 20000,
det koster i sverige eller tyskland, hvor moteren bliver tjekket fra top til tå.

De har jo så fået lavet et kit, hvor de samme dele indgår,
og som er godkendt, og tuv erklæringen følger med...

Hvis man laver sin ombygning selv, skal lortet pilles af til syn,
nogen kan måske være heldig at finde en synshal med tunings gale synsmænd,
men dem er der få af, så pil lortet af, og lev med risikoen,
som osse indebære forsikringen, som osse har noget at sige,
hvis man skulle komme galt afsted i et uheld..

Hilsen Martin R

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time