Hej Michael,
Ja, vi skal gerne have sparket lidt liv i siden, efter facebook vandt første slag
Tillykke med den fine bil!
Hvad tryk kører du med op til 3500 omdr.?
Hvad er dit ønskede ladetryk?
Hvilken turbo?
Intern eller ekstern wg?
Mht. til tab af ladetryk over 3500 omdr. så tænker jeg umiddelbart - hvis du ikke allerede har gjort det - at du skal lave en tryktest af dit indsugningsystem. Det er super enkelt. Hvis din turbo har 3' indsugning, så laver du et 3' indsugningsprop og montere adaptor til trykluft, evt. gerne et manometer på samme prop/låg. Da du har en 4 cyl, så er ventilerne lukket når motor er slukket (med mindre du kører helt vildt overlap, hvad du nok ikke gøre på din trykmotor). Dvs. når du sætter tryk på systemet med prop og lufttryk på indsugningssiden af turbo, så hører du hvor der evt. er en utæthed. Systemet skal falde med 1 psi / sek hvis det er tæt. Den 1 psi er trykfald over ventilstyr og WG ventil styr.
Jeg vil gætte på du med 80% sikkerhed har en utæthed. Langt de fleste kører rundt med utætheder, også uden at vide det. Seneste to biler jeg anbefalede testet, havde henholdsvis 4 og 3 uttætheder. Typisk utæt WG på vakumsiden - altså i membranen/ventilstyr -, utæt bow, utæt ladetryksventil (første bil havde først utæthed her over 0.5bar!), stort hul i slange osv. osv. Prøv det, og du finder sikkert et eller flere utætheder.
Andet mulighed er for højt modtryk i din udstødningsmanifold/turbo kombineret med for blød WG fjeder. Dvs. den holder ventilen tæt indtil der opstår et modtryk som overstiger både WG fjedertryk OG ladetryk på oversiden af ventil hvis du kører closed loop setup. Her kan du med fordel teste ved at afmontere vakumsiden under membranen på wg, og kun køre tryk på oversiden af WG membranen. Det der sker, er så at WG ikke vil åbne, dvs. hvis du ikke har for højt modtryk, så skal ladetrykket stikke helt af også over 3500 omdr. Det er blot for at teste! Du skal blot tage en testtur og slippe speederen i det øjeblik du konstaterer tryk over de 3500 omdr., så ved du, at det er dit modtryk som åbner din WG hvis ladetrykket ikke stikker helt af.
Du kan sagtens have en WG med blød fjeder som ikke laver mere en 0,4 bar på din motor i hele spektra. Vi så det med en Tial wg 38mm som var købt med 1 bar fjeder, men som kun lavede 0.45 tryk i basis tryk. Der skulle 2 fjedere i for at holde 0.7 bar i basistryk med det modtryk der var i manifold. Herefter spillede det. I øvrigt, testede vi nul-punktet for ladetrykket ved at blænde WG studsen helt af - så vidste vi hvornår den skulle lade med den rigtige fjeder.
Ofte er det en kombination af både utæt tryksystem, utæt wg pga modtryk/slap fjeder, samt forkert opsat vakumslanger til WG. Jeg anbefaler altid closed loop wg setup. Closed loop kan kun anvendes med ekstern wg (eller intern wg) med to studser. Her skal den nederste studs ALDRIG have tryk før vi ønsker wg skal åbne. Dvs. vi kører med tryk på øverste studs over WG fra start indtil det ønskede tryk indfinder sig, og SÅ skifter vi trykket fra øverste studs til nederste studs. Det spiller! Og gøres bedst med dual port boost ventil - altså den version med 4 studser = 1 studs til indgang, 2 studser til hhv. øverste og nederste studs, og sidste studs er bleedventilen når vi bleeder den nederste studs på wg når det ønskede tryk er indfundet.
Her er billede af trykproppen - simpel og virker. Studsen er samme som på bildæk, men almindelig trykkobling kan også bruges, der skal man bare være forsigtig med ikke at give for meget tryk
Lav tryktesten og se om det ikke svarer på nogle spørgsmål