Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 nov 2024, 22:43

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 21 jan 2016, 20:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
Hey

Har en gammel B230FT motor blok, jeg lige vil give et sæt nye lejre samt stempelringe..

Der er fine hone ridser i alle 4 cylendere blokken skulle have kørt ca 320-350.000km max.

Jeg har en ide om at den bare skal have 4 sæt 96mm STD str stempelringe.

Skal disse justeres - ring gappes i en bestemt str ? Eller skal de bare sættes på og motor samles igen ?

Jeg har planlagt at købe det hele ved KG Trimning sverige..


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jan 2016, 07:47 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hvad fejler de originale ringe?
Originale ringe skal ikke gappes. Uoriginale skal tjekkes som min. Læg gabbet tæt v max værdien.

Jeg kører +400kkm motor med originale ringe, stempler og boring/honing helt uden blowby selv ved 7300 rpm og 1.5bar.

Ikke sikkert du skal gøre andet end at rengøre og samle den igen. Der er naturligvis mere pornofaktor i at skifte alverdens ting.

Skifter du ringene skal blokken hones hvis det skal være tilsvarende at lade den være som den er. Medmindre ringene fejler noget naturligvis.

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jan 2016, 13:27 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
Jeg starter lige forfra

Motoren fik jeg yderst billigt med den historie at det var med en deffekt top pakning. komplet motor uden turbo.

Købt ved holbæk cylender service

Nu er jeg så igang med at lave en extra motor, beslutter så at jeg lige så godt kan bruge denne motor, og begynder at pille toppen af
det jeg så finder ud af er at toppakningen ikke ser ud til at fejle noget, dog kan jeg se en del olie og snavs på cyl 2
jeg har så taget hele bunden ud, for at se hvordan det hele ser ud, og alle cylendere ser egentlig ganske fine ud.

Lejene er også fine der er lidt slid mærker, men ikke noget andet end alm slid.

Min tanke var så at det måtte måske være stempel ringene på cyl 2, der måske skulle have udskiftes.

Jeg er godt klar over at motoren der har gået 3xx/4xx.000km sagtens kan bruges til sjov og ballande :)

Dette er ikke et porno build, bare alm renovering hvor blokken og toppen skal have en tur

Jeg kan lige uploade et par billeder af de ting jeg har i hånden.

Stempel 1

Billede

Stempel 2

Billede

Stempel 3

Billede

Stempel 4

Billede

Topstykket

Billede

Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jan 2016, 20:12 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Bare vær obs på at blokken skal hones hvis du skifter ringene.
Mest interessant er nok om stemplerne har slid på siden. Sliddet er sjældent et problem, vidner bare om at motoren er lidt snæver i tolerancerne, og ikke at den er slidt som mange fejlagtigt konkluderer.

De sidste 2 motorer jeg har lavet var med originale ringe på originale stempler, på originale slidte boringer. Så længe der ikke er betydelig vendekanter, og krydshoningen stadigt er synlig, ville jeg idag være forsigtig med at "renovere" noget.

Vi snakker trods alt om 2 motorer der har fået lov at bestille noget.

Det mest irriterende er det kolosale arbejde der er med at gøre skidtet rent.

Lad os høre hvad det ender med.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jan 2016, 20:32 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
Super med input Henrik

Troede egentlig ikke det var nødvendigt at hone, når der var fine tydelige krydshone ridser ?

Der er heller ikke vende kanter, altså blokken ser egentlig ret fin ud, jeg gik bare ud fra at ja der må være en fejl, siden det var så sort og fedtet på cyl 2.

Stemplerene ser fine ud hele vejen rundt, de ligger nu i en gang diesel for at få det værste snavs væk.

Nå jeg må se hvordan tingene ser ud når jeg kommer på arbejdet igen, og får fundet tingene frem.

Det kan godt være jeg bare bestiller et sæt nye lejre og får damp renset blokken og malet den :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2016, 11:17 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Olietyvene i toppen er garanreret hårde som plast.
Olieforbruget går også op hvis stemplets oliering er møjet til.
Trænger typisk bare til at blive rent efter nul service i de sidste mange år.
Ingen af de her biler er serviceret så motorerne er tit med 1cm asfalt indvendigt.


Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2016, 14:21 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
jeg tror bare jeg laver en visuel kontrol på ringe og stempler, og så hvis det virker ens på dem alle, ja så kommer de bare i igen med friske lejre :)

Så håber jeg at jeg kan få lavet en start bænk, så jeg kan starte den op inden den kommer i hullet igen

Topstykket

Kan jeg damprense den for at få sod og snask af ? eller hvad gør du der Henrik ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2016, 15:36 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
I blød i en sodopløsende motorrens i en uge. Derefter enten koges i en time med et par vasketabs eller en ordentlig tur med damprenseren.
Så er der ikke så meget der hænger ved længere.

Blokken afsyrer jeg i vandkanalerne før filleren.


Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jul 2016, 16:53 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
liv i en gammel tråd :)

har fået pillet blokken fra hinanden her den anden dag, for lige at se hvad jeg havde med at gøre

på 2 ud af de 4 stempler, var stempel ringene så sodet til at de ikke kunne fjedre nogle steder overhovedet, så det er ikke så underligt at den har været fuld af olie.

stempler ser fine ud udover stempel ringene er trætte. udover det var der fine kryds hone mærker i alle 4 cylendere

Jeg tog blokken med ud til RMC Cylender service i rødovre, han ment så at blokken skulle bores om, da der var en vendekant i toppen, det målte han dog kun med finger, så jeg ved ikke om det var for meget eller om han bare gerne ville sælge en boring af blokken

Så hans bud 4500kr + moms for borring
ja og så 4 nye propper :S

planen er ikke at jeg skal ud og ofre 10.000kr på stempler og maskin arbejde, jeg ved godt det sikkert ville være det aller bedste :)

Men pengene vokser ikke på træer her i nordsjælland desværre :(

dog mente han godt den kunne bruges, men at det ikke ville holde i længden.

Planen nu er egentlig at finde en gammel B230F motor med 200.000km på uret, og håbe jeg har bedere held med en fin blok.

Så vil jeg tage de FT stempler og sætte over i den F blok, jeg kan også bruge de F stempler, med lidt højere kompression

Motor blokken er forresten en model 1998 ellers en af de stærke


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 aug 2016, 09:48 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 07 mar 2015, 20:54
Indlæg: 218
Geografisk sted: Frederikshavn
Surt.

Men det er imponerende hvilken fin/ruhed man kan mærke med en finger negl hvis man ved hvordan, har prøvet sådan en "test" hvor man kan mærke de forskellige ruheder, og det er ganske tydelig forskel mellem fx bare de to fineste.


Kan du mærke en vendekant med en finger negl? (ved ikke om tånegle dur)


Det ville være lidt synd at skrotte en 98 blok som du selv er inde på :)

_________________
Vh. Mads


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team