Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 nov 2024, 22:26

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Junior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Haderslev, Jylland
Jeg har faktisk netop idag fået monteret en sensor fra en M52, da denne er Hall-typen, mere om dette senere :)

Inden jeg købte denne, var MS sat op til at køre med VR-typen, da jeg ville give de originale sensor et forsøg inden jeg købte en ny. Jeg kunne se i TecDOC, at føleren skulle være induktiv, men da jeg samtidigt havde læst mig frem til at BMW benyttede nogle følere, der hverken var Hall eller VR, havde jeg ikke meget tiltro til, at det ville virke. Og ganske rigtigt, føleren gav ikke noget udslag overhovedet! :ha:

Jeg havde tilfældigvis min gamle følere fra M20 liggende, og da jeg vidste med sikkerhed at denne var en VR-type blev den koblet til, da MS nu alligevel var sat op til VR. Og vupti, der var signal med det samme :up:
Mht. til modstanden på pin 24, så er/var jeg klar over problematikken med BMW's 60/2 og VR sensor, så denne var også monteret, da jeg brugte føleren fra en M20..

Desværre var ledningen noget kortere (ca. 40cm), så denne kunne desværre ikke nå, og da jeg ikke ville bøvle med nyt kabel pga. støj og lignende, valgte jeg at bestille en ny sensor fra en M52.

Jeg fik MS bygget om til Hall, og forsøgte igen de originale følere. Denne gang var der hellere ikke nogen respons...
Så idag kom den nye sensor, fra en M52 da denne ifølge TecDOC er hall, monterede den, og wupti nu er der stabilt omdr. signal :grin:

Så for at opsummere; Problematikken bunder i, at BMW valgte at benytte nogle følere, der hverken var Hall eller VR, og den var selvfølgelig denne type, der skulle sidde på min motor. Jeg fik anskaffet en føler jeg med garanti vidste var en Hall, og fik bygget MS efter dette og nu spiller det. Eller det vil sige, at nu får jeg stabilt omdr. signal ind, så nu mangler jeg bare resten :reading:
Jeg kunne sagtens også bare have bestilt en VR, men da denne ikke var på lager, valgte jeg Hall typen :gnaek:

Jeg håber det hele giver lidt mening.... 8) 8)

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Moderator

Kunne du ikke delagtiggøre os i hvilkwn sensor der er induktiv, hall og hverken eller?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vorbasse
Hold da kæft hvor er jeg glad for at du skriver dette indlæg. :D :D :D
Jeg kør med linende opsætning på min mazda. Org VR-sensor med VR-conditiner print og ms1, med en 30k modstand i serie med vr-sensoren. Jeg har bøvlet med udsættere ved 5000 mod. Jeg læste dit indlæg hvor du nævner en shunt modstand og efter at ha læst lidt om det på nettet. Har jeg loddet en 1k ohm´s shunt modstand over mig sensor, så er støjen forsvundet. :rock: :rock:
Hvor stor shunt modstand kørte du med?

Wildert skrev:
Jeg kan ikke helt finde hoved eller hale i hvad din research har konkluderet - så måske det følgende ikke er relevant.

Jeg har lige skiftet min tudsegamle MS1 på v.2.2 board ud med en spritny MicroSquirt v3'er.
Jeg har på MS1'eren kørt med forskellige ting over tid (over 10 år), og har i en lang overgang kørt med en hallgiver fra en Vectra (omkring årgang 2000 mener jeg det var), og et laserskåret 36-1 triggerhjul fra trigger-wheels.co.uk.
Den begyndte at lave knuder mht. udsættere osv. Jeg ved ikke med sikkerhed hvorfor. Men det kom pludseligt, og rundt regnet alt er blevet efterset eller lavet om et hav af gange - herunder af en gut der arbejder med at støjsikre elektronik til dagligt.
Til sidst endte jeg med VR-conditioner kredsløbet som add-on til MS1, og en VR-sensor fra en BMW M20-motor.
Det virkede ret godt - altså lige bortset fra udsættere når man loggede på laptoppen - ok når den bare skulle vise info i TunerStudio - go figure!
Efterhånden var der ikke ret meget andet at gøre end at skifte MS'en - 2.2'eren er alligevel en død sild opgraderingsmæssigt, så hvis det nu ikke hjalp, så var der stadig fordele.

Jeg har så mokket vinteren over med installationen, og my lord hvor var jeg træt da jeg kørte den første tur og kom lidt op i omdrejninger. Udsættere omkring 5200 rpm.
Lidt research og info om en "shunt" modstand (parallelt over sensoren) blev afprøvet, men det gjorde det nærmest kun værre.

Her endte jeg så med at konstatere at på MS3 og MicroSquirt er der et kendt problem med visse BMW VR/induktive sensorer, og særligt 60-2 hjulene som de er født til.
Shunt modstanden hjælper ikke - men det gør en modstand i serie. 10-20 KOhm anbefales.
Jeg havde ikke lige en med så høj modstand, men jeg kan sige at 8 KOhm har gjort min motor i stand til at tage sine 7500 rpm :).

Så hvis det nu er at det er VR-sensorer den er født med, så overvej lige at forsøge at bruge dem, og hvis det misser, så prøv med modstanden i serie. Det har virket for mig, og er et "known issue".

Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Boostjunkie skrev:
Hold da kæft hvor er jeg glad for at du skriver dette indlæg. :D :D :D
Jeg kør med linende opsætning på min mazda. Org VR-sensor med VR-conditiner print og ms1, med en 30k modstand i serie med vr-sensoren. Jeg har bøvlet med udsættere ved 5000 mod. Jeg læste dit indlæg hvor du nævner en shunt modstand og efter at ha læst lidt om det på nettet. Har jeg loddet en 1k ohm´s shunt modstand over mig sensor, så er støjen forsvundet. :rock: :rock:
Hvor stor shunt modstand kørte du med?

Jamen det er da godt at høre at det har været til en eller anden form for hjælp :).

30 K i serie lyder da i øvrigt også vildt.

Jeg læste også en del om det, og har endnu ikke helt kunnet greje hvad ideen er i at vælge shunt vs. i serie. Men nogen gange er det ene godt, og nogen gange det andet - åbenbart.

Jeg nåede ikke at decideret KØRE med shunt modstanden, for problemerne var meget evidente, både uden og med. Det var fuldstændig som en (brutal) omdrejningsbegrænser. Det var ikke sådan lidt med noget støj - den ville bare ikke længere.

Så den var kun lige startet op med shunt modstanden, og så fik den lov til at tage lidt snoninger og så kom "begrænseren".

Størrelsen kender jeg faktisk heller ikke, for det er sådan at den er indbygget i MicroSquirt v3. Man skiller bare MicroSquirt ad, og så sidder der to små loddeøer på bagsiden af printet. Dem kortslutter man lige med lidt loddetin, og bum så er der shunt modstand over VR-indgangen.
Jeg har ikke lige været rendt på info om hvor kraftig modstanden er, men læste en enkelt historie om en der var nødt til at montere en større modstand.

Der er lidt mere her: http://www.useasydocs.com/theory/vr.htm

Billede
Golf GTi 16V til rally

Junior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Haderslev, Jylland
HenrikGM skrev:
Kunne du ikke delagtiggøre os i hvilkwn sensor der er induktiv, hall og hverken eller?

Jo, det kan jeg godt :)

Jeg har dog kun fire følere at byde ind med.. På et senere tidspunkt skal jeg dog have installeret knast-sensor også, så denne vil også blive skrevet ind.

VR-sensor: 1724055.2.

Hall:12141703277

Hverken hall eller induktiv:
1730027 Krumptap
1730028 Knastaksel

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time