Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 20:20

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 08 dec 2012, 09:26 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Kedde1980 skrev:
At der er forskellige tilspændingsmomenter for arp fedt og mineralsk olie er vel ikke noget nyt. Det står jo også i papirerne der følger med boltene...

De 100nm var med arp fedt..


Det var kun en heads-up. Jeg har set en del fejl40 mht bolte igennem tiden, smøringen af gevind og glidefladen er nærmest en std fejl, men du er opmærksom på det kan jeg høre.

Bolte i disse styrkeklasser har altid rullet gevind.
Bolte der er "tynde" mellem hoved og skaft, er ikke nødvendigvis dårlige, men har blot en lidt anden karakteristik.

Tænk på en bolt som en elastisk.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 dec 2012, 20:36 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Indlæg: 116
Geografisk sted: Ribe, Danmark
LQS:
Det kommer sig af, at på ppf og savar forum omtales arp top boltene som ny og gammel type. Forskellen er så at de som er smallere på midten (edit: undercut) opfattes som den gamle type...

Efter jeg har googlet lidt finder jeg dog ud af, at arp også leverer en undercut udgave, som skal være lidt mere elastisk (forestiller mig som en strækbolt) og denne er måske populært kaldt for gamle type da den lige knap rækker til en skæreringsløsning.

Kører med et sæt af "nye" type med en cooperringpakning på min m20 nu, og det fungerer fint efter hensigten.

Har ikke købt noget endnu, ville jo gerne ha det rigtige første gang.
Det skal bruges til en bmw med en pyramiderings løsning på det evindelige jammer med utætte toppakninger.

M Power:
Det har jeg dog kun endnu hørt om på bmw's alumotorer, hvor der ligeledes spændes 100nm ifbm en skæreringspakning. Det holder blokken sjældent til, nogle laver dog helicoils og det hjælper vist lidt.

For mig er den store ide med arp bolte er skam også kun at man spænder i fingevindet foroven istedet for i blokken. 12.9 bolte tænker jeg også kunne løse opgaven.

Henrik GM:
Lyder godt med bænken, jeg skal lige ha et sæt ventiler hjem fra usa, så kontakter jeg dig lige ang en måling på et BMW S50 topstykke.

Ja mange er måske ikke obs på at det ikke kun er gevindet som skal smøres, alle kontaktflader stjæler jo kraft/moment :-)

Ang. snakken om gevindet er rullet eller skåret, kan jeg kun snakke med om dem jeg har i m20'eren. De er fine sorte og samme tykkelse hele vejen, undtaget gevindet som skal i blokken, det ligner noget der er lavet efter fremstiling (og ja skåret i mine øjne)

_________________
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team