LQS:
Det kommer sig af, at på ppf og savar forum omtales arp top boltene som ny og gammel type. Forskellen er så at de som er smallere på midten (edit: undercut) opfattes som den gamle type...
Efter jeg har googlet lidt finder jeg dog ud af, at arp også leverer en undercut udgave, som skal være lidt mere elastisk (forestiller mig som en strækbolt) og denne er måske populært kaldt for gamle type da den lige knap rækker til en skæreringsløsning.
Kører med et sæt af "nye" type med en cooperringpakning på min m20 nu, og det fungerer fint efter hensigten.
Har ikke købt noget endnu, ville jo gerne ha det rigtige første gang.
Det skal bruges til en bmw med en pyramiderings løsning på det evindelige jammer med utætte toppakninger.
M Power:
Det har jeg dog kun endnu hørt om på bmw's alumotorer, hvor der ligeledes spændes 100nm ifbm en skæreringspakning. Det holder blokken sjældent til, nogle laver dog helicoils og det hjælper vist lidt.
For mig er den store ide med arp bolte er skam også kun at man spænder i fingevindet foroven istedet for i blokken. 12.9 bolte tænker jeg også kunne løse opgaven.
Henrik GM:
Lyder godt med bænken, jeg skal lige ha et sæt ventiler hjem fra usa, så kontakter jeg dig lige ang en måling på et BMW S50 topstykke.
Ja mange er måske ikke obs på at det ikke kun er gevindet som skal smøres, alle kontaktflader stjæler jo kraft/moment
Ang. snakken om gevindet er rullet eller skåret, kan jeg kun snakke med om dem jeg har i m20'eren. De er fine sorte og samme tykkelse hele vejen, undtaget gevindet som skal i blokken, det ligner noget der er lavet efter fremstiling (og ja skåret i mine øjne)