Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 00:48

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 26 dec 2011, 19:10 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Hej Folkens.

Har i god mening monteret en mindre vandpumpe-remskive, fra en nyere model turbomotor fra en ->95'er 940 turbo på min B23ET.

Jeg har på et andet forum læst at det skulle være en dårlig ting, da man bør holde vandpumpe-hastigheden nede. Pga at vandpumpen kan begynde at piske vandet i stedet for, og deraf vil der komme damplommer som ikke køle.

Men da Volvo selv monterer den lille remskive i de nyere årgange, hvorfor skulle det så være en skidt idé? :reading:

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 dec 2011, 19:43 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Bestem dig for hvad rpm område den skal køre i.

Volvopumpen render for stærkt i forvejen. Så hvis du vil køre mange rpm, skal du have mere tryk for kølevandet for at dæmpe kavitationen. Bedre at køre den lidt langsommere.

Har du virkeligt det problem, eller er det til en racerbil?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 dec 2011, 19:46 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Tænker volvo gjorde det fordi mange kunder kørte meget dovent, med lille turbo og højt moment ved ingen rpm...

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 dec 2011, 19:57 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Aha. Jamen jeg troede at de havde smidt remskiven på, fordi man havde fundet ud af at lortet rendte for langsomt generelt!
Volvo lavede jo en del forbedringer i den periode der, hvor man gik væk fra lavfriktions-design osv. Så troede egentlig at det med remskiven var en del af de forbedringer!

Hvis den gamle alligevel render for hurtigt, så må jeg hellere smide den på igen, da det jo hænder at man kommer op nær begrænseren (en frisk acceleration i 3 gear f.eks).

Bilen bliver både kørt med blød hat, og så hænder det også at den får en på hatten en gang imellem. Så den gamle ryger på igen.

Tak!

Mvh. Dennis

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 dec 2011, 23:55 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 apr 2006, 22:19
Indlæg: 231
Hvis det virkelig er et stort problem kan man få eftermarkeds vandpumper der er elektriske. De bliver bla.a brugt på rallybiler. De er ofte af et andet design der ikke pisker vandet, og kan elektronisk styres hvis man vil via termostat osv. Kunne være et alternativ. Kræver at du blænder den gamle vandpumpe af så der bare er gennemløb :)

Billede

_________________
Mvh
Ruben


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 dec 2011, 09:38 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Problemet kommer først når nogen vil køre dobbelt så mange rpm som det var beregnet til....

Der er nok i virkeligheden en hel del at hente i vandpumpen og dens gearing, men der går noget tid med det...

Skal en vandpumpe køre konstant hastighed, eller variabel?
Er der reelt noget at hente ved variable hastighed?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jan 2012, 18:35 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
HenrikGM skrev:
Skal en vandpumpe køre konstant hastighed, eller variabel?
Er der reelt noget at hente ved variable hastighed?


Med en thermostat i systemet så er der ikke riktigt noget at hente.
Udover et mindsket ampere forbrug. Og dermed en lidt bedre økonomi, og lidt mere effekt. Men varmeapperates ydelse kan blive forringet, hvis man interesserer sig for dette.
Uden thermostat så er det vel nødvendigt, for at hurtigt opnå den rette driftstemperatur.
Men så er vi ovre i rent race, hvor bilen står i tomgang indtil temperaturen er opnået.

Det kunne måske være interessant at måle trykket og temperaturen i sugeslangen til pumpen.
Hvis man har problemer med temperaturen ved høje omdrejninger.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team