Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 23:59

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 269 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 23, 24, 25, 26, 27
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

Min mening:
Du er ikke rigtig klog hvis du svejser akslerne. Konsekvensen af en revne i det område er katastrofal.

Taperlock. Så kan du holde akslerne lige, du kan vælge en centerless aksel i høj styrke, feks st60.
Sørg for at akslen ikke kan bøje under drift med mellemskiverne.

Iforhold til beregningerne, så ville jeg selv have kigget ind i det af nysgerrighed, men nu er forummet jo fint igang!. Min tilgang til det var at finde ud af hvor stor trækstyrken i røret er ved feks 400km/t.
Lave det beregningsmæssigt som et simpelt rør med endebunder, og rotere det.
Derefter tilføre bilens vægt plus stroppekraft lodret ned som punktlast i midten, og trækkraften fra 2500hk/200km/t som vandret kraft bagud.
Kraftvektoren bliver så skrå bagud i een eller anden vinkel.
Der får man så den optimale placering på rullen forærende "gratis" samtidig med et overslag på hvor grov man kan gå tilværks.

Hvis feltet skal leve i mange år(hvilket det vel skal med den indsats), så skal man have lidt sikkerhedsmargen til svejsning osv.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

der er ingen tvivl om jeg ikke er rigtig klog.
til gengæld er der mange andre der ikke er klogere!
de fleste mere eller mindre "hjemmelavede" felter kører med svejsede aksler.
ejerne/brugerne lever stadig.
der er nok noget om at heldet følger de dumme!
er akslen ikke for fancy, læs højtlegeret, ville det ikke holde mig søvnløs at svejse den.
det er sådan set mere for at lave en lettere arbejdsgang, jeg tænker på at klemme den fast. laver vi nummeret med at montere mulighed for kraftoverføring, så er der nok ingen vej uden om not også.
MVH søren

Titel:
Moderator

En std taperlock i 125mm med notgang overfører 7370NM i gennemsnit.

http://www.fptgroup.com/dss/docs/278_ta ... bushes.pdf

Det kan overføre en del effekt til bremsen. Sætter man en i hver ende, så er det kapacitet til det meste.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Moderator

Rigtig klog er der vel ingen herinde der kan påberåbe sig at være.

Citat slut.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Hvis der ovrvejes at bruge Taperlock, ville jeg bruge Rotafix istedet, de er meget lettere at bruge, plus vi havde på et tidspunkt en Ø120mm taperlock, der skulle svejses i, men rundt ved svejsningen, passede konusen ikke længere, så en pendul på næsten 2ton, forsat 1700mm fra centrum faldt af under rotation! ca 30rpm.
Det var det man i branchen(og mange andre steder) kalder Lidt vildt :shock:

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!

Titel:
Medlem

I dag har jeg været på sjælland for at teste på prototypen af fremtidens rullefelt

Det er et DYNOMET 4x4 felt påbygget et remtræk ,således at begge rullesæt roterer,så alle hjul kører på en 2 wd bil,på den måde undgås problemer med at rulle nyere biler med aktiv undervogn, hvor motorstyringen ikke kan finde ud af det , med kun 2 hjul roterendene

Det er lykkedes Jesper Dynomet at udvikle dette så det kørte problemfrit allerede på første rul, og der skal kun laves små ubetydelige ændringer, det næste smarte er at det er udviklet ,således at det også kan påbygges eksisterndene DYNOMET 4x4 felter, altså hvis man har et 4x4 felt,kan der om kort tid tilkøbes en opgradering

Vi gik under testkørslen ikke efter den endelige kalibrering, men den ligger et sted omkring 1800-1900 (appropo Sørens projekt det er meget enerti der ikke lige spoles op på 10 sek.)

Remmen kan efter Jespers beregninger overføre 500 kw så det burde ikke være nogen problem at rulle en 1200 hk 2 wd bil

Feltet kan også leveres med 1 eller 2 elbremser

Så alt i alt en spændendene dag

Otto

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
er det remtrækket der er nyskabende, for NaaK en har da lavet et par af sådan felter for en del år siden. der er der 2x1 tons ruller så vidt jeg husker.

Titel:
Medlem

de felter der er lavet af NAAK, er det nogle der er sat i produktion ,og som er muligt at installere i et alm autoværksted??

Otto

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
Hvad jeg ved er der lavet 2. Den ene kan du finde ejeren af i denne tråd, den anden har karsten Kjeldsen i oddense, og den er da i gulvet i hans værksted. Om end den er stor. Mon ikke serie produktionen er udeblevet pga manglende interesse. Niels Aage ville.sikkert gerne have lavet flere hvis der var penge i det. Flemming fartstrup jensen er.hyppig bruger af den.

Det er faktisk ganske sjovt at se selv biler med god effekt svede sig igennem omdrejningerne.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 269 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 23, 24, 25, 26, 27

Alle tider er UTC + 1 time