Samler lige op:
Tænding OG fordeling er knyttet sammen, væver lige lidt om det.
På sådan en satan, er der en indsugningsport pr. cylinder, de er sådan set ok, når man taler sideventilet.
Udstødningen har det sværere. De skal igennem blokken, og rundt på den anden side. Især de 4 yderste er meget lange og kringlede.
Dette giver forskelligt modtryk på cylindrene.
Forbrændingskamrene, har jo i sagens natur, et MEGET stort overfladeareal, og flammefronten skal løbe langt.
Disse 2 ting gør at der er meget forskellige forhold i de enkelte cylindre.
Tændingen, er en af nøglerne til at jage den op i omdrejninger.
I "Good old days" byggede man dobbelttændinger på. Det vækker dem op med det samme.
Som en lille sidebemærkning kan jeg nævne at på en 4 cylindret Ford A motor, der er tunet til 70+ heste, betyder MÆRKET PÅ TÆNDRØRENE op til 1 HK på bremsestanden!!.
Hvis man vil forvisse sig om det, skal man ind på Dennis Piranios hjemmeside, han har bremset stort set alle de kombinationer man kan tænke sig.
Man skal lede længe, men det er inde under:www.modelaparts.net
Dennis er i øvrigt en af de førende motorbyggere, når vi snakker alkohol dragsters. Flink fyr, jeg har skrevet med ham om kompressormadning og reversed flow motorer.
Det er også ham der driver "Old Crow" teamet på Bonneville.
Tjek det ud, og hvis ikke man synes det er cool, så er man uden for terapeutisk rækkevidde
Nå men jeg dykker ned i verdenen af megasquirt.
Læser lidt op, og vender tilbage med en masse spørgsmål