Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 apr 2025, 15:03

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Medlem

Tandremmen er OK og står på mærkerne.

Benzintrykket BURDE ikke falde, men det er da bestemt en mulighed. Det må jeg lige undersøge nærmere.

Luftamssemåleren er forsøgt udskiftet, ingen forskel.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

Nu har jeg prøvet lidt af hvert for at finde denne irriterende fejl.

Allerførst resettet ECU'en og kørt en tur og fremprovokeret problemet. Kontrolleret fejlkoder efterfølgende - ECU melder ingen fejl!

Jeg har prøvet at ændre indsugningsvejen en smule, så der ikke var så skarpe knæk før og efter luftmassemåleren, for at undgå evt turbulens. Ingen ændring.

Piller jeg stikket til knastføleren, eller TPS'en af, går ECU i nødprogram, og nu hugger motoren ikke på samme måde når den når de 5000 omdr, den stopper bare helt med at accelerere, som om den mister pusten totalt.
Dette kan så udelukke knastføler og TPS da de jo er helt uden indflydelse når de ikke er tilsluttet.

Motoren i nødprogram kan stadig tage gassen helt ud til begrænseren. Med mindre det er krumtaps sensoren - og denne er NY. Stikkene er kontrolleret for brud eller dårlige ledninger.

Ved let speederfod kan man accelerere helt op til begrænseren uden problemer. Holder jeg den på eks. 6000omdr ved let speederfod i 3. gear, og træder til den, begynder den straks at sætte markant ud. Har så lagt mærke til at jo mere jeg træder, jo værre er udsætterne.

SÅ nu er det måske tegn på at der skal nye tændkabler på - det giver jo egentlig lidt mening at hvis gnisten er svag i de høje omdr, så blæser den ud hvis jeg lader for meget luft komme ind i motoren. Og tændkablerne er altså ikke nye - de er sikkert aldrig skiftet, hvorimod tændrørene er sprit nye. Det er et forsøg værd og så skal jeg nok holde tråden opdateret :up:

Titel:
Medlem

Fik smidt et sæt sprit nye high performance 10mm tændkabler på istedet for de gamle der sad før - glædede mig over en tilsydeladende forbedring i respons i de lave omdr, men det varede kun indtil ca 4500omdr, der satte motoren ud IGEN.

Så nu kan det sgu kun være tændspolen der driller og den skifter jeg imorgen. Hvis DET ikke hjælper, så... :damn:

Titel:
Medlem

For at holde tråden opdateret til andres nysgerrighed i fremtiden, har jeg forsøgt mig med ny tændspole og nyt tændingsmodul, intet hjalp.

Så nu er jeg tilbøjelig til at tro at den indsugningsvej jeg har lavet med et rør der deler sig i 2 mindre rør, er konstrueret forkert, så den simpelthen ikke kan nå at hive nok luft ind igennem systemet, så det ene spjæld stjæler luften fra det andet.

Jeg har genbrugt noget af indsugningsdelen fra en Omega B hvor motor og indsugnig også kommer fra, hvor der sidder en slags plenumkammer foran de to spjæld, hvortil der er en 3. tilslutning til luftmassemåler og luftfilter.

Billede af min nuværende installation herunder:

Vedhæftede filer:
P030111_10.270001.JPG
P030111_10.270001.JPG [ 140.13 KiB | Vist 3128 gange ]

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: I æ corolla.
Ok. Som jeg kan læse det er alt i tændingen gennemtestet.
Lad os udelukke det problem helt et øjeblik.

Tjek lige det benzintryk, har før set o2 sensoere der ikke reagerede og dermed ikke smed en fejl kode på for mager blanding.

Og derfor var brænstof system ikke lige det første sted man ville lede :)

Titel:
Medlem

Jeg vil kontrollere det benzintryk som noget af det næste, jeg må jo nok få bilen på et felt for at kunne fejlfinde korrekt på det - men p grund af de seneste 2 dages ændring i symptomer har jeg nu mine tvivler på fejlen.
Motoren er simpelthen og uden videre hoppet tilbage til udgangspunktet. Jeg kan ikke gi den fuld gas heller ikke nede fra bunden, men slipper jeg gassen bare LIDT, så trækker motoren afsted som om intet var galt. Når jeg piller stikket fra potmeteret af, kan jeg igen give fuld gas og den trækker rent, men til gengæld går den i nødprogram, så den går for magert oppe i toppen, da nødprogrammet jo overrider chip programmet mht blandingen.

Er vi ude i at en motorstyring er så smart at den prøver at simulere fuld gas og tomgang og dellast igennem potmeteret, så da jeg startede med at bytte rundt på ledninger, kørte den fint, men efter kort tid lavede den bøvl med omdr, og nu har den genskabt sit oprindelige billede af hvordan potmeterets voltgivning skal passe med tomgang og fuldlast i motorstyringen?.... Og at vi i sidste ende er ude i at potmeteret er forkert, så den laver et "map" der går ud over potmeterets grænse når det står i fuld åben spjældvinkel?....

Titel:
Medlem

SÅ blev problemet sgu endelig løst.!

Min gamle far som er gammel elektronik tekniker, ville gerne lige se på det potentiometer da jeg alligevel var hjemme hos de gamle og spise med familien. Og da dette problem efterhånden har stået som en af de store samtale emner hver gang vi er samlet, var han naturligvis også interesseret i at finde fejlen.

Vi måler på potentiometeret med ohm meteret for at finde ud af hvilken af de tre ledninger der går til hvad. Det viser sig så at ledning 3 er "skyderen", dvs den der måler spjældvinklen.
ledning 1 og 2 er henholdsvis max og min vinkel signal til styreboksen.

Da jeg allerførst spurgte på problemet, fik jeg at vide at det var ledning 1 og 3 der skulle byttes rundt, fordi spjældet var spejlvendt i forhold til det spjæld som sad på min tidligere indsugning.
Men da vi nu har konstateret at ledning 3 er "skyderen", skal den jo ikke flyttes rundt.

Derimod var det ben 1 og 2 der skulle byttes rundt, for at kompensere for det spejlvendte spjæld. Og NU VIRKER DET SATME :rock: :rock:

Motoren tar imod fuld pedal og tar fulde omdr. DEJLIGT at fejlen endelig blev fundet. Latterligt at man har skiftet samtlige følere, ændret indsugning osv osv blot for at konstatere at det aller aller første løsningsforslag man først troede var korrekt, viste sig at være forkert. :popcorn:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time