Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 mar 2025, 22:42

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel: a
Indlæg: 08 apr 2010, 18:55 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
Jamen, hvis man sørger for at olien ikke bliver for varm eller kold, så er standard-olien vel anbefalet?

Og det er ifølge kroon-oil's recommender på deres hjemmeside en helt almindelig 5W30..




Så selvom at den skal bruges til ræs, så må man vel gå ud fra at std-olien er fin, så længe man ikke ændrer på lejer osv?


Det er vel egentlig logik for burhøns?


Jeg kan forstå at man går op og tager en 10W50 hvis man ikke kan holde olien kølig nok, men det burde man vel ikke opleve, når man laver en ræs-motor af den kaliber? :D

Det er vist kun mig der kæmper med varm olie, på den gamle daisutsko :P

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 apr 2010, 18:59 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 22 nov 2005, 20:48
Indlæg: 293
Geografisk sted: Juelsminde
Selvom der er foreskrevet 5w30 tror jeg at jeg ville vælge en 5w40 istedet, da jeg vil mene at olien ganske korte øjeblikke oplever højere temperatur end normalt.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 apr 2010, 19:12 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 maj 2009, 20:27
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Horsens
jeg svinger lidt mellem 5/40 og 5/50, tror bare jeg pjasker noget 5/40 i og ser hvor jeg ender i temperatur,

der er vel ikke grund til at gå i en 10/x olie ?

_________________
I love everything thats fast enough to do something stupid with


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 apr 2010, 20:31 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 aug 2008, 19:43
Indlæg: 517
Geografisk sted: KBH
Du kan også bruge denne seriøse motor olie!!!
http://www3.biltema.dk/da/Bilpleje/Olie ... lie-75W90/
:damn:

_________________
Corolla Gti Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: a
Indlæg: 08 apr 2010, 22:08 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
tonnilerche skrev:
Jamen, hvis man sørger for at olien ikke bliver for varm eller kold, så er standard-olien vel anbefalet?
Og det er ifølge kroon-oil's recommender på deres hjemmeside en helt almindelig 5W30..
Så selvom at den skal bruges til ræs, så må man vel gå ud fra at std-olien er fin, så længe man ikke ændrer på lejer osv?
Det er vel egentlig logik for burhøns?
Jeg kan forstå at man går op og tager en 10W50 hvis man ikke kan holde olien kølig nok, men det burde man vel ikke opleve, når man laver en ræs-motor af den kaliber? :D
Det er vist kun mig der kæmper med varm olie, på den gamle daisutsko :P


Enig, men hvad med en oliekøler med termostat

Citat:
Det er ikke uden grund man kan få racing olie i f.eks 0W/5 og 0W/10. Det hældes bl.a på Nascar bilerne under kvalificeringen

Det ville jeg gerne læse noget mere om.... Link?

Her er info om Oilman.
Oilman
Best known for his presence on over 500 Internet clubs and forums,
http://www.opieoils.co.uk/car-clubs.aspx
http://www.opieoils.co.uk/bike-clubs.aspx
oilman is kept in a cupboard with a computer for 18 - 20 hours a day, allowed out only to take a spin in his car and read the latest issues of Motor Oil Monthly.

You'll find the answers to many of the above questions in oilman's oil technical info page
http://www.opieoils.co.uk/technicalinfo.aspx

Beware of pale imitations with a similar name...
http://www.theoilman.co.uk/

_________________
Nissan 200sx


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: a
Indlæg: 09 apr 2010, 04:45 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
dykkerdahl skrev:
Citat:
Det er ikke uden grund man kan få racing olie i f.eks 0W/5 og 0W/10. Det hældes bl.a på Nascar bilerne under kvalificeringen

Det ville jeg gerne læse noget mere om.... Link?

Det bedste jeg lige kan huske på stående for er at bl.a Royal Purple sælge skidtet: http://www.royalpurple.com/xpr-racing-oil-rh.html (under "read more")

Redline oil sælger tilsvarende produkter til dragracing. Oilman har faktisk Redline 0w/10 i udvalget, kan jeg se. En begrundelse for at bruge "tynde" olier i en dragracer er vel også at det på 402m biler svært at få olien op på en normal driftstemperatur før start. Yderligere er generelt øget slid vel højst en biting i en rigtig racermotor, i forhold til have max ydelse. Bare 1000km levetid er jo nok til vel 2000 ture i en dragracer. Det er vist rigeligt til rigtig mange års DHB deltagelse! :D

Mener også at en af begrundelserne for at man køre med "tyk" olie på en baneracer, skulle være at man vil kompencere for at sådan en hårdt pumpet motor der får max kniv over længere tid, under et løb når at tynde olien en del op med rester fra forbrændingen pga kraftigt forøget blow by.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 apr 2010, 23:20 
Offline

Tilmeldt: 04 sep 2009, 16:12
Indlæg: 1
Geografisk sted: 5700
Hmmmm. . Jo flere omdr. jo tyndere olie!!! Noget med dynamisk smøring.
Er det en baneracer, der får "kniv" hele tiden, burde "ekstrem" viskositeter som wt60 ikke være aktuelle (for stor friktion/varme i lejer).
40wt ester baseret, evt 50wt????

Motorsen


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team