Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 mar 2025, 22:57

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Knastaksel
Indlæg: 22 feb 2010, 11:24 
Offline

Tilmeldt: 22 feb 2010, 11:08
Indlæg: 1
Hej

Jeg er i forbindelse med min uddannelse til autoteknolog igang med at undersøge hvordan vi bedst muligt modificere / skifer den originale knastaksel på vores motor - en Toyota 3S-GE.
Men finder det desværre lidt svært at finde noget håndgribelig information omkring emnet??
Så hvis der er nogle som kender sites, bøger eller andet om emnet kunne det være en stor hjælp... gerne meget "nørdet" :D

Mvh
MB.Autotech


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 feb 2010, 21:03 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Spændende emne.

Prøv at beskriv opgaven lidt mere

Er i låst på OEM (den originale producerede) knasten, og kan kun modificere denne?
Hvilke mål/opgaver skal en modificeret knast løse?...forstået på den måde hvad er kravsspecifiaktionen som der skal modificeres til (rpm, ønske om arbejdsregister/område, tryk vs. na)?

I den forbindelse er det min holdning at et udregningsprogram som pipemax er et, ikke uinteressant, udgangspunkt at skele til også i lærings, forståelse og uddannelsesmæssigt perspektiv som inspiration. Knastens opgave og opbygning er afhængig af andre parametre som kan være "låst" på forhånd (rørlængder, diametre, modtryk mv.) eller omvendt ved f.eks. knasten er låst (f.eks. kun oem modificeringer) hvorefter der "rør-tunes" og(eller) turbine/tryk-tunes til disse forhold/begrænsninger. Tanker omkring knastens udformning og profil (løft, duration, overlab, løft@tdc, ind vs. ud osv.) afhænger helt af kravspecifikationen og evt. begrænsninger som der arbejdes under.

Som sagt hvad er opgaven?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 feb 2010, 21:37 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Vil i bruge DUAL VVTI, eller dropper i det, og montere justerbar knasthjul.
Så er det nok nemmere og finde noget til det...

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 feb 2010, 21:53 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
Supra MK4 skrev:
Vil i bruge DUAL VVTI, eller dropper i det, og montere justerbar knasthjul.
Så er det nok nemmere og finde noget til det...


3S-GE har kun VVTi på 4./sidste generation - og DUAL VVTi fra '98 så vidt jeg husker. Motoren er også kendt som beams.

En meget sjælden motor i danmark, denne 3s-ge, specielt i de sidste generationer

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 feb 2010, 22:18 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Runesm skrev:
Supra MK4 skrev:
Vil i bruge DUAL VVTI, eller dropper i det, og montere justerbar knasthjul.
Så er det nok nemmere og finde noget til det...


3S-GE har kun VVTi på 4./sidste generation - og DUAL VVTi fra '98 så vidt jeg husker. Motoren er også kendt som beams.

En meget sjælden motor i danmark, denne 3s-ge, specielt i de sidste generationer


Det er jeg udemærket klar over, men 99,9% sikker på det er en DUAL VVTI de har...

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 feb 2010, 22:43 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
http://www.autotechracing.net/

Yep, DUAL VVTI..

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team