Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 jun 2025, 03:50

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 05 jul 2008, 08:50 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2007, 15:12
Indlæg: 70
Geografisk sted: Bramming / Esbjerg
Lindahl skrev:
Jeg tror aldrig du kommer til at lave 300 hk på en ABF m. en sc14. Det vil blive svært at få en alm. Roots til at lave 300 hk på din motor. Hvis du er indstillet på, at bruge en slat penge på den motor, så gå efter en skruekompressor. Hvis det skal være billigere så en centrifugal kompressor ell. turbo.


Mener du en større skruekompressor? Den Eaton M62 jeg har nu er jo ogå en skrue kompressor - men den er måske ikke stor nok.

_________________
Golf 1 1979 Super Org! Og Super Lav ;)
Golf 1 Org. sorte plader
Golf 1 GTD
Golf 1 2,0 16v Projekt igang.
Mitsubishi Strada 2,5 TD


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 jul 2008, 11:28 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Rosendal skrev:
Lindahl skrev:
Jeg tror aldrig du kommer til at lave 300 hk på en ABF m. en sc14. Det vil blive svært at få en alm. Roots til at lave 300 hk på din motor. Hvis du er indstillet på, at bruge en slat penge på den motor, så gå efter en skruekompressor. Hvis det skal være billigere så en centrifugal kompressor ell. turbo.


Mener du en større skruekompressor? Den Eaton M62 jeg har nu er jo ogå en skrue kompressor - men den er måske ikke stor nok.


Det ligner en skrue kompressor, men er en forfinet Roots kompressor.
Citat:
Eaton manufactures highly engineered, roots-type positive displacement superchargers.
citat slut:

En skrue kompressor er deffineret som en kompressor,
der komprimerer luften inde i kompressoren.
Som denne
http://www.opcon.se/index.asp?sPage=1&langID=1&cID=14

Din eaton blæser mere luft ind i indsugningen, end motoren kan sluge, og dermed dannes der et overtryk.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 jul 2008, 11:39 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Rosendal skrev:
Lindahl skrev:
Jeg tror aldrig du kommer til at lave 300 hk på en ABF m. en sc14. Det vil blive svært at få en alm. Roots til at lave 300 hk på din motor. Hvis du er indstillet på, at bruge en slat penge på den motor, så gå efter en skruekompressor. Hvis det skal være billigere så en centrifugal kompressor ell. turbo.


Mener du en større skruekompressor? Den Eaton M62 jeg har nu er jo ogå en skrue kompressor - men den er måske ikke stor nok.


Den Eaton M62 du har er IKKE en skrue kompressor men en Roots .. Eaton laver slet ikke skruekompressore ... det at den har rotors/lobes der er skruet gør den ikke til en skruekompressor, de er der for at mindske trykpulser

Hvis vi går tilbage til dit udgangspunkt med at lave en 300hk på en 2L motor så tror jeg også at en SC14'er er for lille .. desuden så skal du nok over 1bar's ladetryk for at lave 300 .. især med kompressor da den sluger en del motor effekt

vi kan jo prøve at "købmands regne" baglæns... est max rpm 7000 ... 2L 4takt 4cyl motor "suger" 1000cc pr rev ... vi ønsker en kompressor der giver det dobbelte ~1bar ladetryk = 2000ccm /rev .... men vi ønsker ikke at køre den 2:1 for så skal den til at snurre omkring 14K rpm.. istedet vil vi hellere ned et sted imellem 10-12krpm ->
Hvis vi vælger 10,5K rpm
10500/7000= 1,5:1 ...

2000/1,5= 1333cc/rev ~81cui
(En SC14'er (1440cc) kunne nok bruges .. men da du skal noget over 1bar for at opnå dit mål på en 300hk så er det bedre med en model større)

Har Eaton noget der hedder en M81 ??

Nej men de har en M90 som er 1475cc
og en M112 som er 1835cc

og så i deres nye serie med bedre virkningsgrad der har de en R1650, en R1900 og en R2300 (Deres nye TVS rotor serie er opgivet i cc) så det er 1650cc, 1900cc og 2300cc
Jeg tror dog at prisen på disse ligger omkring prisen på en tilsvarende skruekompressor... og hvis det er tilfældet så er det en skruekompressor der er nr1

Kode:
Hvis vi regner med M90 så skal den 2000/1475 = 1,36 x motor rpm .. dvs max kompressor rpm = 7000*1,36 = ~9520rpm

Hvis vi regner med R1650 så skal den 2000/1650 = 1,21 x motor rpm .. dvs max kompressor rpm = 7000*1,21 = ~8470rpm

Hvis vi regner med M112 så skal den 2000/1835 = 1,09 x motor rpm .. dvs max kompressor rpm = 7000*1,09 = ~7600rpm

Hvis vi regner med R1900 så skal den 2000/1900 = 1,05 x motor rpm .. dvs max kompressor rpm = 7000*1,05 = ~7350rpm


På Eatons "Compressor Charts" der har kompressorne det bedst helt nede ved en 6-8k rpm (5-7k for det optimale) ... og da der skal være plads til lidt flere kompressor rpm i jagten på de 300hk så ville jeg nok springe M90 over og gå lige til en R1650 .. hvis den er meget dyre end en M112 så ville jeg snuppe en M112 ... den forbedret virkningsgrad i en R1650 tror jeg bliver opvejet lidt af M112's større volumen


Men hvis de er oppe i skruekompressor land når det kommer til pris.. så vælg en skruekompressor .... med mindre du har tænkt dig at køre på nitromethane :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 jul 2008, 12:29 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
http://autospeed.com/cms/A_110295/article.html der er mærkeligt nok også en del et!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jul 2008, 15:12 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Indlæg: 349
Geografisk sted: Ebeltoft
Har du overvejet en Procharger. Det er en remtrukken turbo?
"Store John" har/havde en sådan på sin A38

http://www.procharger.com/superchargers.shtml

Jeg har een på min 8.2L bådmotor

_________________
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jul 2008, 21:19 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2007, 15:12
Indlæg: 70
Geografisk sted: Bramming / Esbjerg
Det er jo bare en Centrifugal kompressoren ikke?

Jeg sad lige og snakkede med min kammerat om jeg ikke kunne montere turbo og så "anti lag" Det system hvor der bliver sprøjtet brændstof ind i i udstødningen efter speeder pedalen er blevet sluppet for at holde Turbo'en oppe i omrd. Samme system Rally biler bruger. Er det noget lort at lave, eller ville det være en smartere mulighed? Det ser og lyder ihvertfald fed ud. :D

_________________
Golf 1 1979 Super Org! Og Super Lav ;)
Golf 1 Org. sorte plader
Golf 1 GTD
Golf 1 2,0 16v Projekt igang.
Mitsubishi Strada 2,5 TD


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jul 2008, 21:51 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Indlæg: 349
Geografisk sted: Ebeltoft
Jo - det er en centrifugal kompressor. Den har en anden karakteristik end en skruekompressor og er måske nemmere at montere, idet den ikke er en del af indsugningsmanifolden. (det er en karburator udgave jeg har som blow through).

Antilag i mit styresystem 034Motorsport etableres ved, at motorens omdrejningstal begrænses til f.eks 3500 rpm ved at tændingen sættes 50 grader tilbage. Så fyres der en masse uforbrændt benzin gennem motoren, og turboen giver højt ladetryk med fuld pedal; men uden at trække. Så der er ikke mekaniske ændringer og ekstra benzindyser. Ren elektronik - og det "banger".

_________________
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team