Rosendal skrev:
Lindahl skrev:
Jeg tror aldrig du kommer til at lave 300 hk på en ABF m. en sc14. Det vil blive svært at få en alm. Roots til at lave 300 hk på din motor. Hvis du er indstillet på, at bruge en slat penge på den motor, så gå efter en skruekompressor. Hvis det skal være billigere så en centrifugal kompressor ell. turbo.
Mener du en større skruekompressor? Den Eaton M62 jeg har nu er jo ogå en skrue kompressor - men den er måske ikke stor nok.
Den Eaton M62 du har er IKKE en skrue kompressor men en Roots .. Eaton laver slet ikke skruekompressore ... det at den har rotors/lobes der er skruet gør den ikke til en skruekompressor, de er der for at mindske trykpulser
Hvis vi går tilbage til dit udgangspunkt med at lave en 300hk på en 2L motor så tror jeg også at en SC14'er er for lille .. desuden så skal du nok over 1bar's ladetryk for at lave 300 .. især med kompressor da den sluger en del motor effekt
vi kan jo prøve at "købmands regne" baglæns... est max rpm 7000 ... 2L 4takt 4cyl motor "suger" 1000cc pr rev ... vi ønsker en kompressor der giver det dobbelte ~1bar ladetryk = 2000ccm /rev .... men vi ønsker ikke at køre den 2:1 for så skal den til at snurre omkring 14K rpm.. istedet vil vi hellere ned et sted imellem 10-12krpm ->
Hvis vi vælger 10,5K rpm
10500/7000= 1,5:1 ...
2000/1,5= 1333cc/rev ~81cui
(En SC14'er (1440cc) kunne nok bruges .. men da du skal noget over 1bar for at opnå dit mål på en 300hk så er det bedre med en model større)
Har Eaton noget der hedder en M81 ??
Nej men de har en M90 som er 1475cc
og en M112 som er 1835cc
og så i deres nye serie med bedre virkningsgrad der har de en R1650, en R1900 og en R2300 (Deres nye TVS rotor serie er opgivet i cc) så det er 1650cc, 1900cc og 2300cc
Jeg tror dog at prisen på disse ligger omkring prisen på en tilsvarende skruekompressor... og hvis det er tilfældet så er det en skruekompressor der er nr1
Kode:
Hvis vi regner med M90 så skal den 2000/1475 = 1,36 x motor rpm .. dvs max kompressor rpm = 7000*1,36 = ~9520rpm
Hvis vi regner med R1650 så skal den 2000/1650 = 1,21 x motor rpm .. dvs max kompressor rpm = 7000*1,21 = ~8470rpm
Hvis vi regner med M112 så skal den 2000/1835 = 1,09 x motor rpm .. dvs max kompressor rpm = 7000*1,09 = ~7600rpm
Hvis vi regner med R1900 så skal den 2000/1900 = 1,05 x motor rpm .. dvs max kompressor rpm = 7000*1,05 = ~7350rpm
På Eatons "Compressor Charts" der har kompressorne det bedst helt nede ved en 6-8k rpm (5-7k for det optimale) ... og da der skal være plads til lidt flere kompressor rpm i jagten på de 300hk så ville jeg nok springe M90 over og gå lige til en R1650 .. hvis den er meget dyre end en M112 så ville jeg snuppe en M112 ... den forbedret virkningsgrad i en R1650 tror jeg bliver opvejet lidt af M112's større volumen
Men hvis de er oppe i skruekompressor land når det kommer til pris.. så vælg en skruekompressor .... med mindre du har tænkt dig at køre på nitromethane
