dykkerdahl skrev:
Hej.
Jeg har lige købt en 406 sv turbo, med chip og 196hk.
Nu vil jeg prøve at finde 50hk mere.
Er her nogle der ved hvor?
stor intercooler der er plads til uden at skulle lave for meget om...
man kan købe en map sensor der kan gå til Min. 1.5 bar...
meget dysser og benzin pumpe kan klare...
Og så ender det jo nok med en støre turbo... så skriv gerne hvis du ligger inde med noget godt...
Glem alt før du som minimum får skiftet turbomanifolden - den er lagt ud til gravide kvinder i myldre trafik (moment ved lave rpm) Chiptunere flytter blot ladetrykket og sender effektiviteten på oem turboen helt ud i grøften. Husk varm luft hæver ladetrykket, men hvad er det nu med varm luft og effekt.... Du har i øjeblikket fået en halv kop lunket kaffe til fuld pris med den manifold...
Indsugningsmanifolden er samme historie, den kan dog slæbe til de 240/250...
Ny manifold(e) og motorstyring, så har du noget at bygge på. Indtil da sender du blot penge efter chiptunere, som grundet enomrt modtryk i manifolden ligger din tænding så elendigt ud for at kompensere for detonation. Og så snakker vi ikke benzinøkonomi / cyllinderskyldning for selv samme kompensation...
Tænkt på MBT (læs evt. artiklerne på pp om tænding)
http://powerpage.dk/tuning_ignition_map.aspx
http://powerpage.dk/tuning_ignition_detonation.aspx
http://powerpage.dk/tuning_ignition_preignition.aspx
http://powerpage.dk/tuning_ignition_configurator.aspx
Tændingen er den største effekttyv og du får ligeså meget ved korrekt tænding fremfor højere ladetryk. Også derfor der i sådanne eksempler kan hentes flere hk med lavere ladetryk. Flow/modtryk og tænding hænger sammen. Når tingene er bygget rigtigt og du kan optimere rigtigt begge steder, har du potentialet for dine 240/250 hk.
Herefter kommer selvfølgelig turbo, dyser mv., men det er du jo opmærksom på
