Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 05 jul 2025, 00:50

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Norge
hallo, jeg skal nå lage downpipe til min motor.

det er veldig trangt, så jeg vurderer å lage den i 2.5", men vil jeg da tape mange hk i forhold til om jeg lager den i 3" ?

motoren er en 2.0 8v med turbo og ca 250hk som mål..

takker for gode svar og erfaringer, håper jeg får anbefalinger for å bruke 2.5" :)

mvh
Dalen

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

ved den ret lave ydelse burde det ikke være problem med 2.5". mindst lige så vigtigt er et min. af modstand resten af vejen ud i det fri.
MVH søren

Titel:
Medlem
Brugeravatar

tror du det vil strekke seg helt til 300hk med den samme "lille" dimensjon og da?

jeg aner ikke hvor mye hester jeg vil få, men ett sted mellom 2-300 vil det havne.
det hadde sparte meg for mye jobb om 2.5 er stort nok for 250+

takk for svaret ja :)

Titel:
Mester Medlem

300hk burde heller ikke være et problem. ting som modstand i skarpe bøj, kat og lyddæmpere er nok vigtigere i den sammenhæng. MVH søren

Titel:
Medlem
Brugeravatar

det er veldig trangt for downpipen min, den starter med en vinkel på ca 120° ut fra turboen.

derfor tok jeg ikke sjangsen på 2,5.
var akuratt å kjøpte meg 3" rør, så får jeg heller presse rørene litt flate akuratt der det er trangest mellom torpedovegg og travers, om det blir nødvendig :D

takker likevell så mye for innspill!
jeg legger bilen min ut på prosjektforumet her straks..

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Fyn
Til trykladning skal der ikke skabes modtryk. Modtryk holder igen på spool af turboen og giver mindre max effekt.

Størrelse af udstødning til turbobiler.

2" = Indtil max. 300HK

2½" = Indtil max. 500HK

3" = mulighed for +600HK

Udover størrelse er udformning af udstødningen meget vigtig.

En udstødning i 3" kan sagtens være dårliger end en i 2½".

Er du i tvivl om der er mere at hente på bedre udstødning på din turbobil, så skal du have målt modtryk i udstødningen.

Titel:
Admin
Admin

2fat2fly skrev:
Til trykladning skal der ikke skabes modtryk. Modtryk holder igen på spool af turboen og giver mindre max effekt.

Størrelse af udstødning til turbobiler.

2" = Indtil max. 300HK

2½" = Indtil max. 500HK

3" = mulighed for +600HK

Udover størrelse er udformning af udstødningen meget vigtig.

En udstødning i 3" kan sagtens være dårliger end en i 2½".

Er du i tvivl om der er mere at hente på bedre udstødning på din turbobil, så skal du have målt modtryk i udstødningen.

Du mener sikkert det samme, men blot for modtryk ikke forveksles med den egentlige intention: Der skal aldrig skabes modtryk som målsætning - heller ikke til NA tuning. Det er ikke modtryk der giver højere ydelse, men større fyldning af cylinder grundet vakum i ind/ud manifolde ved rigtige rør diametre. Må ikke sammenlignes med modtryk. Trade-off'en ved mindre diametre for at få højere lufthastighed er selvfølgelig modtryk, som her skal ses som "modstanderen". Målsætningen er derfor optimal lufthastighed (diameter) ved mindst mulig modtryk. Også derfor der kan hentes >100% VE på NA motorer ved speciel konstruktion af ind/ud manifolde og hvorfor 3' udstødning ikke altid er bedre end 2½ på sugemotorer.

Dvs.
1) NA motorer - her gælder det om at få den rigtige lufthastighed i rørene til det motoren nu engang er lagt ud til (lav moment eller topydelse..). Dvs. hvornår opnår vi "vakuum" effekten og hvornår ønsker vi den. Eller får vi den slet ikke fordi vi bruger for store rør/udstødning. Også derfor flere og flere nye NA motorer har indsugningsmanifolde i plastik med variabel længde og diameter på rørerne ("runners").

2) Turbomotorer - her kan rørføringen efter turboen ikke blive for stor. Målsætning er blot minimum af modtryk. Manifoldene kan dog stadig optimeres mod lavt moment eller høj topydelse (afhængig af diametre og længde).

De diametre du lister vs. ydelser. Er det max grænser eller grænser for hvornår det koster hk? Graham Bell lister 2.75' - 3' udstødning på 2L motor med op til ca. 250-300hk. Det må dog være set i lyset af en "home-free" - strategi og dermed diametre med uden tab af hk. Virker stort i forhold til ovennævnte, som jeg dog syntes virker lidt i underkanten. Min egen holdning er noget midt i mellem :wink:

Titel:
Mester Medlem

prøv en gang at kigge på en lastbil!
4" på en 250hk er ikke ualmindeligt.
6" på en 600hk er også set! nej udstødning på turbomotor kan ikke blive for stor eller for kort. men der er naturligvis grænser for hvad plads man har til rådighed. MVH søren

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time