Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 jul 2025, 22:55

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 22 aug 2007, 21:56 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
Hej.

Ka man selv stå for ovenstående?

har tænkt på at få slebet en knast til 270 grader ca.. kører med standard computer der kun regulerer benzin og denne kan ikke chippes eller brændes nye rom'er.

tænding er gammeldags strømfordeler med vacuum regulering.

folk fortæller mig man ska ændre tændingen når man lægger en anden knast i.. forestiller mig det er pga den ekstra mængde luft vil udgøre en risiko for tændingsbanken ( hæng mig ikke op på forskellen mellem det og preignition og alt det der.. ) - i så fald, kan man så ikke bare nøjes med at give den et lille nøk ved fordeleren? ska den tænde tidligere eller senere?

hvordan med benzin? synes jeg har set noget med et multimeter. ved godt det ikke er super præcist, men er det præcist nok til at vurdere om den kører skadeligt mager?


bilen er en daihatsu 1600cc - kompression er 9.5 og den yder standard 105hk.

hilsen tonni :up:

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 aug 2007, 18:31 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 02 maj 2004, 23:37
Indlæg: 450
Geografisk sted: Vejle
Det bedste er klart at få det chippet men så længe det ikke er større ændringer end den du nævner her så tror jeg egentligt ikke der er nogen fare ved at lade være. Jeg har selv en Fiat uno 1.4 som fik en 284 graders knast og så var det det. Der var aldrig nogen problemer med den.
Det er ikke kun tændingen der skal reguleres. Da den jo også får mere luft ved visse rpm så skal den egentlig også have mere at leve af.
Med mindre du har planer om at køre med klampen i bund hele tiden så tror jeg du kan tage det køligt. Min smed en men den blev også brugt til banekørsel og motorkonstruktionen er/var notorisk kendt for at æde pakninger.

Har dog ikke noget kendskab til daihatsu så det er muligt jeg tager fejl!

_________________
Kære brevkasse,
Jeg har for mange biler, for mange projekter, for lidt tid og for få penge... Hvad skal jeg gøre?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 aug 2007, 09:24 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
270 grader er jo ikke ret meget. Typisk vil du have gavn af lidt mere avancering med en skarpere knast - Specielt i tomgang. Tændingsbanken kan du høre og gør den det - Så skal tændingen i den anden vej ELLER den får for lidt benzin. Hvis den tændingebanker p.g.a. benzinen ville den får så meget for lidt at du ville kunne se det ved nedenstående metode.

Det med mulitimeteret på din originale lamdasonde - Det er ikke ret godt. I de tidlige megasquirt dage brugte jeg selv og andre godt nok en tilsvarende metode til at vurdere om blandingen var ok (Altså en NB sonde). Jeg ville ikke have nogle skrupler med at bruge det på en rellativ lavt ydende standartmotor som din.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 28 aug 2007, 14:40 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
advancering betyder at den tænder tidligere ikke sandt? og retarding er tænding efter?

nej ved godt at multimeter-løsningen ikke er præcis, men var mere om man kunne vurdere om den kørte skadeligt mager. men ellers er det vel til at låne et WB-kit i en dags tid et eller andet sted fra? evt herindefra?

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 aug 2007, 18:36 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Tja... Aaaa... Jeg bruger nu ordet avansering mere som en fælles betegnelse. Mere avancering vil sige tidligere tænding.

Det er da rigtigt at multimeterløsningen giver en indikering af om det er skadeligt eller ej - Som sagt - På en motor som din ville jeg ikke have nogle skrupler med at bruge den løsning.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 aug 2007, 20:23 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
"Tja... Aaaa... Jeg bruger nu ordet avansering mere som en fælles betegnelse. Mere avancering vil sige tidligere tænding. "

og MERE avancering pga at tændingen normalt står 2-3 grader før TDC? og "mere" vil sige flere grader før ikke sandt?

Hvordan med vacuum-reguleringen? skal jeg tage højde for noget der? regner med at jo mere vacuum ( højere rpm - mere pedal ) jo tidligere tænder den?

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 aug 2007, 23:01 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
tonnilerche skrev:
"Tja... Aaaa... Jeg bruger nu ordet avansering mere som en fælles betegnelse. Mere avancering vil sige tidligere tænding. "

og MERE avancering pga at tændingen normalt står 2-3 grader før TDC? og "mere" vil sige flere grader før ikke sandt?

Hvordan med vacuum-reguleringen? skal jeg tage højde for noget der? regner med at jo mere vacuum ( højere rpm - mere pedal ) jo tidligere tænder den?


Ja altså i tomgang står din tænding nok et sted mellem 5 og 10 grader før top. Afhængig af knasten så vil du nok med fordel kunne gå op mod 20 grader - Det kan hjælpe lidt på tomgangen hvis den bliver ringere efter knast skiftet. Der til kommer tændinge over resten af registeret - Der kan du jo ikke gøre ret meget ud over at rykke din tænding tilbage mod nul grader hvis du høre den tændingsbanke...

Du kan ikke gøre så meget ved din vacum regulering heller... Men ja... Nu hænger vacum og RPM jo på ingen måde sammen. Vacum forsvinder også nu "mere pedal" du giver...

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 29 aug 2007, 05:37 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
okay super duper. tak for tips'ne :up:

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team