Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 jul 2025, 22:55

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Senior Medlem
Brugeravatar

Hej.

Ka man selv stå for ovenstående?

har tænkt på at få slebet en knast til 270 grader ca.. kører med standard computer der kun regulerer benzin og denne kan ikke chippes eller brændes nye rom'er.

tænding er gammeldags strømfordeler med vacuum regulering.

folk fortæller mig man ska ændre tændingen når man lægger en anden knast i.. forestiller mig det er pga den ekstra mængde luft vil udgøre en risiko for tændingsbanken ( hæng mig ikke op på forskellen mellem det og preignition og alt det der.. ) - i så fald, kan man så ikke bare nøjes med at give den et lille nøk ved fordeleren? ska den tænde tidligere eller senere?

hvordan med benzin? synes jeg har set noget med et multimeter. ved godt det ikke er super præcist, men er det præcist nok til at vurdere om den kører skadeligt mager?

bilen er en daihatsu 1600cc - kompression er 9.5 og den yder standard 105hk.

hilsen tonni :up:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Vejle
Det bedste er klart at få det chippet men så længe det ikke er større ændringer end den du nævner her så tror jeg egentligt ikke der er nogen fare ved at lade være. Jeg har selv en Fiat uno 1.4 som fik en 284 graders knast og så var det det. Der var aldrig nogen problemer med den.
Det er ikke kun tændingen der skal reguleres. Da den jo også får mere luft ved visse rpm så skal den egentlig også have mere at leve af.
Med mindre du har planer om at køre med klampen i bund hele tiden så tror jeg du kan tage det køligt. Min smed en men den blev også brugt til banekørsel og motorkonstruktionen er/var notorisk kendt for at æde pakninger.

Har dog ikke noget kendskab til daihatsu så det er muligt jeg tager fejl!

Titel:
Mester Medlem

270 grader er jo ikke ret meget. Typisk vil du have gavn af lidt mere avancering med en skarpere knast - Specielt i tomgang. Tændingsbanken kan du høre og gør den det - Så skal tændingen i den anden vej ELLER den får for lidt benzin. Hvis den tændingebanker p.g.a. benzinen ville den får så meget for lidt at du ville kunne se det ved nedenstående metode.

Det med mulitimeteret på din originale lamdasonde - Det er ikke ret godt. I de tidlige megasquirt dage brugte jeg selv og andre godt nok en tilsvarende metode til at vurdere om blandingen var ok (Altså en NB sonde). Jeg ville ikke have nogle skrupler med at bruge det på en rellativ lavt ydende standartmotor som din.

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel: a
Senior Medlem
Brugeravatar

advancering betyder at den tænder tidligere ikke sandt? og retarding er tænding efter?

nej ved godt at multimeter-løsningen ikke er præcis, men var mere om man kunne vurdere om den kørte skadeligt mager. men ellers er det vel til at låne et WB-kit i en dags tid et eller andet sted fra? evt herindefra?

Titel:
Mester Medlem

Tja... Aaaa... Jeg bruger nu ordet avansering mere som en fælles betegnelse. Mere avancering vil sige tidligere tænding.

Det er da rigtigt at multimeterløsningen giver en indikering af om det er skadeligt eller ej - Som sagt - På en motor som din ville jeg ikke have nogle skrupler med at bruge den løsning.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

"Tja... Aaaa... Jeg bruger nu ordet avansering mere som en fælles betegnelse. Mere avancering vil sige tidligere tænding. "

og MERE avancering pga at tændingen normalt står 2-3 grader før TDC? og "mere" vil sige flere grader før ikke sandt?

Hvordan med vacuum-reguleringen? skal jeg tage højde for noget der? regner med at jo mere vacuum ( højere rpm - mere pedal ) jo tidligere tænder den?

Titel:
Mester Medlem

tonnilerche skrev:
"Tja... Aaaa... Jeg bruger nu ordet avansering mere som en fælles betegnelse. Mere avancering vil sige tidligere tænding. "

og MERE avancering pga at tændingen normalt står 2-3 grader før TDC? og "mere" vil sige flere grader før ikke sandt?

Hvordan med vacuum-reguleringen? skal jeg tage højde for noget der? regner med at jo mere vacuum ( højere rpm - mere pedal ) jo tidligere tænder den?

Ja altså i tomgang står din tænding nok et sted mellem 5 og 10 grader før top. Afhængig af knasten så vil du nok med fordel kunne gå op mod 20 grader - Det kan hjælpe lidt på tomgangen hvis den bliver ringere efter knast skiftet. Der til kommer tændinge over resten af registeret - Der kan du jo ikke gøre ret meget ud over at rykke din tænding tilbage mod nul grader hvis du høre den tændingsbanke...

Du kan ikke gøre så meget ved din vacum regulering heller... Men ja... Nu hænger vacum og RPM jo på ingen måde sammen. Vacum forsvinder også nu "mere pedal" du giver...

Titel: a
Senior Medlem
Brugeravatar

okay super duper. tak for tips'ne :up:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time