Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 21:55

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked

Geografisk sted: Kbh
Hej allesammen, skal til og igang med et tuningsprojekt(Turbo:-)) for første gang på min bil en golf 3 1,8i, og er begyndt at planlægge hvordan jeg skal montere de forskellige dele. Og der ville jeg høre jer hvor i ville mene det bedste sted til intercooleren var, såvidt jeg selv kan se i motorrummet skal det nok være en af de mindste typer nok ikke over 6-7 L, men er godt nok ikke sikker på hvordan jeg skal få den ind der.

Kim

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Jeg er ked af at sige det makker, men det er meget dumt spørgsmål, den skal selfølgelig sidde i fronten og hvis den ikke kan få plads må du gøre plads og hvis det heller ikke kan lade sig gøre kan du evt. bruge en vandkølet, MEN så lidt plads er der altså ikke på en golf 3'er at du ikke kan bruge en luftkølet...

Billede

Titel:

Det er det nok også, men var i tvivl og derfor spurgte jeg, meget enkelt egentlig. Og det som måtte virke simpelt for dig behøver ikke virke simpelt for mig ligesom jeg tør væde med at der er områder hvor du vil finde tingene svært hvor jeg finder det enkelt, men derfor skal du have et pænt og brugbart svar alligevel uden nedladende kommentarer. Så derfor vil jeg da gerne spørge igen om der er nogle der kan komme med et lidt mere uddybende svar uden at nedlade mig fordi jeg ikke ved det.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Det var såmænd ikke for at være nedladene, men bare en konstatering af at spørgsmålet var dumt, reelt har du ikke så mange muligheder andet end at montere den inde bag kofangeren, ligesom 99% af alle andre der monterer en intercooler..

Billede

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
Hej og velkommen til... lad os alle tage strømperne af og drikke en kop the mens vi sidder i en rundkreds... :mrgreen:

Spøg til side... Som ravnen er inde på er det et lidt øhh sjovt spørgsmål, taget i forbehold med at du har planer om selv at lave det. men får du det til at virke er det sku sejt nok.

De absolut fleste sætter intercooleren i fronten af bilen og de biler hvor den ligger monteret oven på motoren (som eks subaru impreza og nissan sunny/pulsar gti-r) der sætter folk den ofte ud i fronten når de opgraderer på bilen. den skal sidde foran køleren idet den skal sidde så kold som det er muligt, bare så du ikke får sat den bag køleren, bag køleren er vurderet i forhold til at du sidder på førersædet af bilen (sådan angiver man altid deles positon i en bil)

men lidt sjovt er det nu at du er kommet ind på forumet, uden at ha bemærket at dit spørgsmål i store træk er besvaret på forsiden af www.powerpage.dk :wow:

Titel:
Admin
Admin

Hej, Først og fremmest - Der findes ingen dumme spørgsmål! Ellers kommer vi ingen vejne. Vi har alle været nybegyndere engang og kan nemt blive det i morgen også. Skal ic sidde i midten, venstre, må den skråne pga manglende plads, foran/bagved køler, kan den placeres oven på motoren med scoop i motorhjelmen, må der være 2 små?, hvad er fordelene ved en vand-vand ic (placering i handskerummet?), men hvad med placering/udtag fra køleelement til v-v-ic osv. osv. Findes der plug-n'-play løsninger til min bil, andres erfaringer osv. Spørgsmålene kan være mange for ny bruger/garagefusker.

Alle spørgsmål er velkomne ... :reading:

Jeg har desværre ikke erfaringer med placering af IC i Golf 3. Jeg er mere til fransk :wink: Men som wader skriver, så mener jeg der bør være plads til en luftkølet IC. Det er langt at foretrække fremfor vand IC. Du kommer nok ikke uden at skulle skære og ommøblere lidt for at få en fornuftig ic på plads, men det er det værd fremfor at gå på kompromi. En vandkølet ic har den fordel du kan placere den mere frit i motorrummet eller andre steder for den sags skyld så længe din rørføring tillader det. Dog skal du alligevel have placeret et køleenhed kun til Vand-IC'en (+ pumpe +25L/min) og elementet skal igen også være så stor som overhovedet muligt. Vand har den fordel at den overføre temperatur bedre end luft. Det er godt i vand-IC'en sålænge vandet er koldt. Men retur er vandet opvarmet. Din størrelse/effektivitet på luft-vand elementet i fronten har derfor lige så stor betydning. Ifter min mening så gå efter en luft-luft IC. Skab pladsen og se om en standard ic passer i fronten. Konstruer evt. en model i pap eller andet materiale og hør hos jp-coolers eller ravnen for pris på mål/ønsker, så er du godt på vej :wink:

Titel:

Okay, men det er så også iorden, og takker da også for din hjælp ravnen og jer andre. Og har faktisk læst stortset alle artikler skrevet på siden og er blevet meget klogere det må jeg sige, men sys med hensyn til placering ikke at jeg læste noget om det, men vil da kigge en ekstra gang. Men tusind tak for hjælpen allesammen sys jeg blev en del klogere.
Kim

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
et godt alternativ til bare ast springe ud i det er da lige at lure en gang på bilgalleri der finder du i hvert fald de første 250 golf 3'ere med fmic (front monteret inter cooler) held og lykke.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time