Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 21:51

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Medlem

John Sahl skrev:
Anders aka Duckstar og jeg nåede tidligere i dag frem til at en placering tæt på turbo med meget korte rør/slanger var ret optimal, så det bliver den jeg prøver i første omgang.

Det kan jo altid laves om ;-)

.

Det tror jeg, både du og din turbolader bliver tilfredse med.

Jeg mener ikke, men ved, at en BOV sidder kun for at undgå at kompressoren kommmer ind i surge området og den skal sidde tæt på kompressoren.

Om det er med til holde omdr oppe på turboladeren, er nok lidt tvivlsomt.

Det begrunder jeg med, at set på inertien på den bevægelige masse af turboladeren er meget lille og den vil deaccelerere med høj hastighed, da man med lukket spjæld, ikke generere noget gas til turbinen og kompressoren skal stadig levere et stor flow dog ved et meget lille trykforhold.

Ser man på et diagram af en kompressors arbejds område, vil man fra et given punkt teoretisk bevæge sig vandret mod venstre, når man lukker spjældet uden BOV og lodret ned med BOV.
Uden BOV reducere man luftforbruget til nul og med BOV reducere man trykforholdet til nul.
Ser man så på omdrejningerne, ser man, der ikke er den store forskel om den skal den ene vej mod nul eller den anden vej.

Jeg har aldrig selv kørt med mere ladetryk en 1 bar på mine benzin biler og der har jeg ikke kunnet mærke nogen forskel om det er med BOV eller uden BOV med hensyn til at få ladetryk igen efter et gearskift.
Måske der er folk, som køre med meget mere tryk, der har oplevet noget andet?

Bemmer

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:

"Om det er med til holde omdr oppe på turboladeren, er nok lidt tvivlsomt"
Det var ellers det primære formål, da porsche introducerede deres ventil i 1979. Den var bygget ind kompressoren (og kan ses på s. 50 i "forced induction performance tuning")

Titel:
Medlem

ascona2,4 skrev:
"Om det er med til holde omdr oppe på turboladeren, er nok lidt tvivlsomt"
Det var ellers det primære formål, da porsche introducerede deres ventil i 1979. Den var bygget ind kompressoren (og kan ses på s. 50 i "forced induction performance tuning")

Der er jo også nogen, som monterer en BOV for den ”fede lyd”. Det er begge sidegevinster.
Hvordan Bell tolker Porsches race set-up, må stå for hans regning.
At flytte en given mængde luft ved et trykforhold nær lig nul kræver ikke så meget energi, som hvis trykforholdet er to, det kan vi hurtigt blive enige om. Problemet er bare, det er kun inertien i den roterende masse, som er tilstede og den er nær lig nul, når der er slukket for turbinen.

Bemmer

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle
Eneste forskel jeg har kunne mærke er lyden..

Når den sidder ved spjæld lyder det lidt mere volsomt.

Når den sidder ved møllen siger det lidt mere fesen.

Men ingen rigtig mærkbar forskel.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Hvis man kan diskutere hvor ens BOV skal sidde så har man for meget plads i sit motorum, så her er et forslag - større og flere turboer, større intercooler flere insprøjtningsdysser, lattergas og masser af rørføring så er den ved af være hjemme; BOV'en sidder hvor der er plads..:grin:

Billede

Titel:
Mester Medlem

hehe

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Borup
Ravnen skrev:
Hvis man kan diskutere hvor ens BOV skal sidde så har man for meget plads i sit motorum, så her er et forslag - større og flere turboer, større intercooler flere insprøjtningsdysser, lattergas og masser af rørføring så er den ved af være hjemme; BOV'en sidder hvor der er plads..:grin:

Monteringen af BOV var kritisk for at andre ting kunne være der. Det virker fint med placeringen tæt på turboen men jeg bygger snart lidt om igen for at få bedre plads til luftfilteret. Flytter blandt andet batteriet om bag i bilen i stedet, ellers kniber det med pladsen!

.

Titel:
Moderator

Hvis man skulle få det ultimative hold på turborpm, så skulle der nok sidde en butterflyventil før turboen, sammen med en BOV. Så ville turboen ikke have et masseflow, og tabet i rpm burde være mindst muligt imellem gearskift.

F1 kørte med det engang....Tror ikke jeg har set det siden.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time