Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 21:49

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 11 jul 2007, 18:43 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 10 jul 2007, 18:54
Indlæg: 21
Står og skal have portnet et Toyota 4AGE topstykke er det noget man selv kan gøre eller skal man overlade det til en prof og eventuel hvem gerne i østjylland.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jul 2007, 19:04 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Man kan lave alting selv, hvis man ved hvordan.

Jeg kan ikke henvise dig til nogen prof, men jeg kan give dig nogle tips:

Fin en der leverer et flowdiagram før og efter.
Husk at få middelhastigheden opgivet i topstykket, før og efter.

Det vil typiskt være halvdyrt, hvis det skal være proff.

PT har jeg selv lagt over 15 timer i en indsugningsport til en plæneklippermotor(grin bare), men den flower så også 89CFM nu. (50 før), og det interressante er at porten er blevet mindre... :wow:

Hvad der SER godt ud, behøver ikke være det. Store porte behøver ikke være bedre.
En lille knold på 0,5x0,5mm på det forkerte sted kan koste 25% flow.
En lille fordybning på samme sted, 22% flow tab.

Hvis du vil være på den sikre side, så nøjes med at fjerne grater og kanter, og evt matche manifold til porten. Har flowet et par topstykker der faldt i flow efter hjemmeportningen, selvom det så ok ud.

Hvis du blokker en port voldsomt op, så sker der tit det at flower stiger, og man skulle tro det var bedre så. Men tit falder gashastigheden, så motoren mister en masse bund, og får kun lidt top.

Max flow, på højest mulig gashastighed, så spiller det.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel: flow.
Indlæg: 16 jul 2007, 07:53 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 339
Geografisk sted: sjælland
hey !

det kommer også an på om du skal bruge det til tryk eller sug.
sug er som henrik siger, noget mere tricki , hvor i mod tryk ,skal hullet næsten være så stort som mulig.

_________________
www.rambeyracing.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jul 2007, 08:08 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Spørgsmålet er så om en turbomotor ikke kan(skal) betragtes som en sugemotor, blot med en højere luftdensitet.... :?:


Hvis man laver en all-out-max-hp-dyno-queen motor, så har du en del ret med "så stort som muligt". Kørbarheden og responsen vil lide.

Hvis du derimod vil have bund OG topeffekt, så påstår jeg at en portning til tryk er ligeså tricky som een til sug. Men man skal ALTID huske at tænke på hvad motoren skal bruges til, og hvilket effektforløb man søger.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 66 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team