Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 22:11

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior Medlem

Geografisk sted: Midt på sjælland
Hey...

Jeg overvejer at køre lidt klubrally og søger hjælp angående motor tuning/ombytning!!

Bilen er en Corsa A og motoren jeg gerne vil ha i er en C20XE (2.0 16v 150HK)

Jeg kan ikke finde nogle regler på Dasu's hjemmeside jeg syntes jeg kan bruge, men ombytningen overstiger de 20% man må øge effekten!!

Mit spørgsmål er om dette er lovligt til klubrallybrug??

Mvh

Daniel

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Stevns
Er bilen homologeret med denne motor?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
nej, du må holde dig til en 16se. det er det kraftigste den er kommet med originalt. der er så vidt jeg kan tolke det en regel om at ombygninger godkendt af færdselsstyrelsen kan køre i den tunede klasse, men det lugter lidt af en undtagelse der måske ikke er der næste år. sats i stedet på en std. gsi maskine, og så ofre pengene på undervogn, sæder osv. så kan du også starte i begynderklassen.

www.slavteren.tk

Titel: .
Junior Medlem

Geografisk sted: Midt på sjælland
Brisse --> Homolegeret??????

daniel

Titel: Re: .
Mester Medlem

Aarosin skrev:
Brisse --> Homolegeret??????

daniel

Et dokument der i detaljer beskriver alt ved bilen samt hvilke ændringer producenten tillader i f.eks. grp. N og grp. A.

Det er en rigtig god ide at bruge den som udgangspunkt for at bygge sin bil med de afvigelser der tillades i henhold til det reglement du vil bygge bilen efter (grp. A, H osv)
Prøv at kig på de tekniske reglementer fra DASU. De er lidt tunge og uoverskuelige til at starte med, men gode at blive klog af.
Tag eft fat i en fra din klub der er gammel i sporten. Så kan du sikkert få noget hjælp.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

grupperne til klubrally er så lidt mere simple, der er standardbil, tunet/ rallybil, og så må du lidt forskellige ting alt efter om du køere standard eller begynder.

her er det grundlæggende klasseopdeling:

http://www.dasu.dk/regado.jsp?type=page&id=187

www.slavteren.tk

Titel:
Mester Medlem

Men når man nu er i gang med at bygge kan man lige så godt bygge noget der også kan bruges når man er færdig med klubrally med mindre man vil starte forfra.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

hele ideen med klubrally er at man skal kravle før man kan gå. at kunne køre i traffiken og kunne rive bilen rundt på en prøve er 2 forskellige ting.. hvis du starter i en ikke alt for voldsom bil vil du meget hurtigere lære hvor du vindeer sekunderne, det er i hvert fald min teori..
derfor er det jo en god ting at starte i samme klasse som andre begyndere, det er jo ikke særligt fedt at få totalt røv fra dag i af uden at kunne se hvor det er det hænger.

Ud over det så SKAL bilen bygges efter de samme reglementer hvis du vil køre i tunet/ rallybil klassen, dog med den lille økonomiske fordel at sæder, seler og bur ikke behøver at være fia godkendt.

www.slavteren.tk

Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Aarosin skrev:
Hey...

Jeg overvejer at køre lidt klubrally og søger hjælp angående motor tuning/ombytning!!

Bilen er en Corsa A og motoren jeg gerne vil ha i er en C20XE (2.0 16v 150HK)

Jeg kan ikke finde nogle regler på Dasu's hjemmeside jeg syntes jeg kan bruge, men ombytningen overstiger de 20% man må øge effekten!!

Mit spørgsmål er om dette er lovligt til klubrallybrug??

Mvh

Daniel

Under det nye Grp. DK-reglement kan du muligvis få det godkendt - men så skal bilen rallysynes, og du må KUN bruge den til rally (også de større klasser).

Der er en bestemmelse i Grp. DK-reglementet der lyder at motoren må udskiftes med en større fra en anden SAMTIDIG model af samme MÆRKE. Dog skal man holde sig indenfor samme kubikklasse.
Så hvis du kan hitte en 1.6'er som udgangspunkt, og C20XE fandtes i en anden Opel i omtrentligt de samme årgange, så kan det godt godkendes.
Du skal så lave en national homologering, og det kræver faktisk at motoren monteres i bilen først så det kan dokumenteres med billeder - og herefter kan du ansøge om det. Så reelt risikerer du afslag på dit arbejde.

Jeg har en Golf 2 GTi 1.8'er som jeg har en 2.0 16V fra en Passat stående til - det er i hvert fald intet problem at få den godkendt. Jeg skal bare have det gjort :-).

Du kan læse mere om Grp. DK-reglementet her: http://www.dasu.dk/media/filebank/org/tm_292_2007.pdf

Billede
Golf GTi 16V til rally

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time