Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 21:39

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh
jeg leder efter et firma der har lavet lidt mere end kun chip tuninger på diesel biler.. alså noget med anden turbo, intercooler, dysser etc.. som ved hvad der virker...

og nu jeg er ved det .. nogle der kender et billig sted at få forstærket kobling (og ja jeg kender autobremsen.. og det er ikke billig) jeg ved det er en rimlig nem opgave for dem der kan... any?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
www.turbomotor.dk kan forstærke din kobling for en 500 lap.

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Admin
Admin

Et godt sted at starte kunne være at tage en snak med lybker @ http://www.ls-diesel.dk. Han har om nogen arbejdet med tuning af dieselmotorer. Bl.a. den lille 205 http://www.powerpage.dk/bilgalleri_visbil.aspx?carId=79

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Uanset hvad du vælger er jeg 100% sikker på det bliver dyrt. Der findes ingen ud over Fiat selv der har tunet (100 hk i Dakar modellen) den motor du har (1.3 16v mJet formoder jeg) så alene det at finde en turbo der passer kan nok ikke lade sig gøre. Jeg er ret sikker på du skal have fabrikeret en ny udstødningsmanifold, nyt forrør, rørføring til intercooler og komplet udstødning, da din originale er lig et sugerør ;)

Når du samtidig skriver "billig" ifb. med koblingen, som jo som bekendt er et meget kritisk punkt, tror jeg ikke du skal begive dig ud i det helt store projekt. Hvis du ikke kan lave specialdelene selv, kan jeg garantere dig for at det bliver dyrt.

Et andet udestående bliver også hvordan din motorstyring vil have det med at få større dyser monteret - så vidt jeg ved er der ingen der har lavet det på din potte før. Selvfølgelig kan OBD tunerne mappe boksen om, men hvor kørbar bilen bliver, kan du kun gætte om. Med mindre du kan alliere dig med en der har udstyret til at mappe, bliver det dyrt. For med trail and error metoden mht. dyser og mapningen, kommer det til at tage tid.

Tuning koster, specielt når du vil derud - turbo, dyser, manifolde og motorstyring. Endnu mere specielt når der ingen hyldevarer findes, og ingen andre tilsyneladende har gjort det før.

Der er samtidig ingen tvivl om at 100 hk nok er maks for din turbo i første omgang - den ER fandme lille den snegl! Så hvis jeg var dig, ville jeg få lavet en ordentlig kobling (jeg gav også 3.000 plus moms for min forstærkede som holder rigtigt godt her efter 2 år med det høje tryk) og så få mappet motorstyringen til hvad din originale turbo nu engang kan holde til. Så vidt jeg ved har du til gode at prøve at køre med den i længere tid, hvor koblingen ikke glider.....

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

duckstar skrev:
Uanset hvad du vælger er jeg 100% sikker på det bliver dyrt. Der findes ingen ud over Fiat selv der har tunet (100 hk i Dakar modellen) den motor du har (1.3 16v mJet formoder jeg) så alene det at finde en turbo der passer kan nok ikke lade sig gøre. Jeg er ret sikker på du skal have fabrikeret en ny udstødningsmanifold, nyt forrør, rørføring til intercooler og komplet udstødning, da din originale er lig et sugerør ;)

Når du samtidig skriver "billig" ifb. med koblingen, som jo som bekendt er et meget kritisk punkt, tror jeg ikke du skal begive dig ud i det helt store projekt. Hvis du ikke kan lave specialdelene selv, kan jeg garantere dig for at det bliver dyrt.

Et andet udestående bliver også hvordan din motorstyring vil have det med at få større dyser monteret - så vidt jeg ved er der ingen der har lavet det på din potte før. Selvfølgelig kan OBD tunerne mappe boksen om, men hvor kørbar bilen bliver, kan du kun gætte om. Med mindre du kan alliere dig med en der har udstyret til at mappe, bliver det dyrt. For med trail and error metoden mht. dyser og mapningen, kommer det til at tage tid.

Tuning koster, specielt når du vil derud - turbo, dyser, manifolde og motorstyring. Endnu mere specielt når der ingen hyldevarer findes, og ingen andre tilsyneladende har gjort det før.

Der er samtidig ingen tvivl om at 100 hk nok er maks for din turbo i første omgang - den ER fandme lille den snegl! Så hvis jeg var dig, ville jeg få lavet en ordentlig kobling (jeg gav også 3.000 plus moms for min forstærkede som holder rigtigt godt her efter 2 år med det høje tryk) og så få mappet motorstyringen til hvad din originale turbo nu engang kan holde til. Så vidt jeg ved har du til gode at prøve at køre med den i længere tid, hvor koblingen ikke glider.....

Hmm jeg ved ik lige hvorfor det bliver så helves dyrt det du har gang i men jeg kan da nok godt lave det billigere...

Forstærkert trykfod, kan holde til 50-60% flere NM.
Lav en adabter mellem den nu værene manifold og turboen. Så kan du smide den turbo på du vil.
Kina IC på.
Komplet udstødning kan laves for 2500 kr.
Optimering af dyser og pumpe kan laves, aner dog ik hvad det koster.
Optimering af motorstyring, aner heller ik hvad det koster.

Hvis man undersøger markedet, og ser hvad andre har gjordt både på benziner og dieseler, så kan man hurtig finde ud af hvad der er billigt, og om det er en holdbar løsning i forhold til prisen.
Når man kan tune en benziner med 45% HK for 5000 kr, så kan man altså os med en diesel. Som reglet er det faktisk billigere på en diesel...

Magnusssen

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Ja nu har jeg aldrig sagt at tuningen skulle være billig !
Men nu har jeg bekendte i en bremse koblings service og lad os bare sige at 3000kr for at få forstærket en kobling er HELT VILDT! dyrt.

fiat eller retter lancia kommer om få øjeblikke med en 200nm 105hp 1,3multijet udgave.!

dysser kan blive modificeret til at passe.. derfor nogle experter på området.

udstødningen er ikke så lille enda.. men lige nu sigter jeg efter 100hk.
har set puntoer rullet til 98hk uden modificationer på andet end computeren.

intercooler er indkøbt og rørføring klare jeg selv.!
kobling bliver sendt til forstærkning inden særlig længe..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Til at starte med havde jeg nu bare gået efter højere diesel tryk, og en optimering af motorstyring... Evt en intercooler hvis den ik har det nu.

Magnusssen

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

der er ved at blive monteret en i fronten af bilen ... før en lille en i siden..
og ja intercooler og rigtig OBD tuning + forstørket kobling bliver det i første omgang...
alt det andet ville jeg bare lige se an feks dysser.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time