Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 21:42

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 11 mar 2007, 21:13 
Offline

Tilmeldt: 10 mar 2007, 19:07
Indlæg: 3
Geografisk sted: Horsens kommune
Haløj!

Jeg skal til at hjælpe en ung gut med at lave et Cold Air Intake system med et K&N filter, det er til en Nissan med en GA16DE motor.
Vi har i den forbindelse pløjet en stak bilblade igennem for at få lidt inspiration, der er vi faldet over et system fra SIMOTA kaldet "Big Belly intake pipe" og et andet fra J'S RACING kaldet "Super Intake", på disse systemer bliver diameteren på røret mellem indsugningen og luftfilteret, noget større på midten, det skulle åbenbart give bedre speederrespons i mellem området (disse systemer var på Honda'er med VTEC motor).
Nu er spørgsmålet så, er der noget som kan gavne på en Nissan GA16DE eller skal vi bare lave røret med samme diameter hele vejen frem til filteret :?:
Jeg håber at der er nogen af jeg der har erfaring omkring dette, og som vil bruge lidt af den sparsomme fritid, på at dele rundhåndet ud af denne erfaring.

På forhånd tak for hjælpen


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 mar 2007, 18:34 
Offline

Tilmeldt: 10 mar 2007, 19:07
Indlæg: 3
Geografisk sted: Horsens kommune
Hallo!

Er der slet ikke nogen som kan hjælpe :?:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 mar 2007, 19:05 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Prøv det, da det ikke kan skade.
Men for at besvare det ordentligt.
Så kræver det nogle ganske omfattende beregninger, og prøver på rulle felt før man ved om det virker.

Det man ved der virker er kold luft med minimale restriktion.
Resten bliver rent gætværk uden et motorsimulerings program, af den type man bruger i udviklings afdelingerne, en prøvebænk. en mængde prototyper, og god tid.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 mar 2007, 21:19 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
mildest talt tror jeg ikke der er det vilde at hente der så længe i fodrer motoren med god KOLD luft direkte fra hjukassen,scooped, cup indsugningen osv kan der hvis ikke rigtig gøres mere.. et stegetermometer i indsugnings røret helt oppe ved gasspjældet og et magentil i den fri luft de skal gerne vise ca det samme og su har et ret godt resultat..

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 mar 2007, 00:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Kold luft indsugning er kun godt, hvis ikke man har tryk tab fra filter til gasspjæld... Og den skal IKKE ned og sidde i hjul kassen, vand kan ikke komprimeres...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 18 mar 2007, 11:44 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
kan ikke finde sitet nu, men fandt noget hvor en eller anden testede forskellige rør-diametre og længder på en charade 1.6 motor ( 105hk std )

han vandt 4-5hk ved at optimere på det punkt. Og det var med et almindeligt keglefilter for enden af røret.

Jeg har selv tænkt på at lave noget med noget rørføring helt ude fra snuden med et filter lige foran hvor luften så skal presses ind igennem, som den eneste modstand i systemet ud over en blød bøjning hele vejen rundt om blokken. min eneste tanke er bare om det kan betale sig, eller om man bare skal finde et indsatsfilter til ens originale filterkasse, og noget tørretumbler-slange fra snuden og ind til filter-kassen.

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 mar 2007, 12:18 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Hvis vi tager udgangspunkt i at fabrikkens udviklingsafdeling ikke er totale idioter, så er standart systemet optimeret efter motorkarekteristikken, og støj, og en mængde andre ting.
Find støjreduktionerne og du vil finde effekt.
Tun motoren og fabrikkens opsætning virker ikke mere, men skal laves bedre, dvs. større for at få udbytte af motortuningen.

Et af de værste eksempler på forkert luftfilter tuning. Jeg har set var på en Honda S2000.
Her sidder den originale luftfilter kasse imellem motor og køler, men trækker kold luft fra fronten igennem en slange.
Tuneren- ejeren af bilen finder det største k&n filter der er plads til, men fjerner luftfilterkassen.
Og lader filtret trække luften der er opvarmet af køleren.
Hvor mange hk fik han lige ud af denne modefikation :?: :?:
Lyden har han fået, og den føles helt sikkert hurtigere, men er den nu også det :?:
Et manometer, og et thermometer kan meget hurtigt give svaret.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 18 mar 2007, 12:31 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
morten:

støjreduktioner? tænker du på resonans i indsugningssystemet?

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 mar 2007, 12:57 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Ja det er det jeg tænker på.
Resonansen kan bruges til at opnå en bedre fyldningsgrad, men det kan også gøre at det larmer mere.
Og dermed skal systemet støjdæmpes.
Så hvis vi vinder 5 hk ved dellast vhaf. resonans tuning, og mister 3 hk i topeffekt ved den efterfølgende støjdæmpning.
Hvad ville du så vælge til en ganske alm. gadebil?

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 18 mar 2007, 14:29 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
jeg ville klart gå efter fuld hk.

men jeg er også en af dem der er temmelig ligeglad med komfort.

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team