Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 02:01

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 30 dec 2006, 12:47 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
hmm... sad lige og læste og tænkte.

det er godt nok en anden diskosion, men hvis man i teorien vil have en meget præcis måling af sin motor, så burde man først måle Nm. på et bremse felt, og der efter Hk. på et enerti felt.
Selgfølgelig på samme tid samme dag, så lufttryk/temp ikke gør nogen forskel.
I teorien burde begge målinger jo give det samme.

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 dec 2006, 21:59 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
nogen motorer vil klare sig bedre på et bremset felt end som på et enertifelt....og omvendt..... feltet med bremse er MEGET svært at få til at måle samme ydelse flere gange efter hinanden. MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 dec 2006, 01:00 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
lqs skrev:
feltet med bremse er MEGET svært at få til at måle samme ydelse flere gange efter hinanden. MVH. søren


Hummm... Jeg har jo en lidt anden oplevelse. Det jeg har rodet med lå rulningerne typisk inden for måske 2 hk på en bil i 150hk klassen.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 dec 2006, 03:21 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
det er muligt.... har selv prøvet at rulle på enertifelt hvor der var ca en PROMILLE i forskel på flere rul!!! måske tilfælde???
hade for et par måneder siden, mulighed for at tale med repræsentanter fra nogen af verdens største.... og mindste.... og fjerneste... producenter af felter. fælles for dem alle var at når salgstalen var overstået, at de indrømmede at det med bremsen ikke var så lige til! altså i den virkelige verden. dem der gav sig tid til, at tale en halv time med en bonderøv fra DK..... fortalte alle at det de skrev i reklamen og det de oplevede i virkeligheden, specielt med elbremser, nok ikke var helt det samme! men igen hvad er godt nok? hvad er billigt nok? altså for et rullefelt eller en rulning... men en ting som at måle moment på en måde, for der efter at måle hk på en anden, er at bede om problemerne/fejlene. MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 dec 2006, 13:04 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
lqs skrev:
.. men en ting som at måle moment på en måde, for der efter at måle hk på en anden, er at bede om problemerne/fejlene. MVH. søren


Det er nu meget nemt.
Da man ikke kan måle effekt, man kan måle et moment.
Effekt er en beregnet enhed. Det er et given arbejde udført i en given tid (W=kJ/s).
Set udfra denne tråd og tidligere tråde om dette emne, tror jeg, det som går lidt galt i folks opfattelse, er når den kraft, som rullefeltet har målt, skal overføres fra rullernes omdrejningtal til motorens omdrejningstal.
Softwaren kender bl.a. rullernes diameter og omdrejninger, operatøren skal så fortælle softwaren motorens omdrejningstal, i det gear motoren er blevet testet, ved en bestemt hastighed(rullernes omdrejningstal) f.eks. ved det som svare til 100km/t, der er motorens omdrejningstal måske 3000 og rullernes er måske 1000, men et er sikret og det er, at softwaren skal kende dette forhold for at kunne lave nogle brugbare kurver.
Så omregner softwaren momentet målt på rullerne til motorens moment samt lægger effekten, som motoren kan levere, ved de rigtige omdrejningtal.

Bemmer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 dec 2006, 14:42 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
lqs skrev:
det er muligt.... har selv prøvet at rulle på enertifelt hvor der var ca en PROMILLE i forskel på flere rul!!! måske tilfælde???
hade for et par måneder siden, mulighed for at tale med repræsentanter fra nogen af verdens største.... og mindste.... og fjerneste... producenter af felter. fælles for dem alle var at når salgstalen var overstået, at de indrømmede at det med bremsen ikke var så lige til! altså i den virkelige verden. dem der gav sig tid til, at tale en halv time med en bonderøv fra DK..... fortalte alle at det de skrev i reklamen og det de oplevede i virkeligheden, specielt med elbremser, nok ikke var helt det samme! men igen hvad er godt nok?

MVH. søren


Ja... Det kan jeg huske du fortalte - Det giver også god mening... Den elbremse vil jo have nogle "tab" og nogle variabler som bl.a. er varme afhængig (impedansen).

Stadig væk har jeg kun haft gode oplevelser med sådan et bremsefelt. Men ja... Det kunne variere ca. de her 2 hk fra en rulning til den næste. Oftest ligger inertifelterne rigtigt nok lidt mere jævnt (Specielt ved sug motore og svage tryk motore). MEN de 2 hk som jeg nu oplevede med det bremsfelt mener jeg er uden betydning set i det store billed...

Men ja... Det afhænger så af, hvor præcist det skal være. Og hvad man ligger i din sætning "feltet med bremse er MEGET svært at få til at måle samme ydelse flere gange efter hinanden" - Tjaaa... En promille er jo også en forskel -

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 dec 2006, 15:01 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Nu er der jo mange faktore der spiller ind, når man rulle en bil flere gange.Uanset hvilket felt man bruger svinger det sikkert de 2hk.
Som havner, ser jeg det som uden betydning.
MVh Finn
PS. Men vil nu stadig prøve det med de forskellige RPM.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jan 2007, 19:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
ja, der ber rigtig mange ting som give en lille forskeld fra gang til gang, så 2Hk. på motor med over 150hk. har nok ikke så meget at sige, men 2hk. en motor som jeg "spilder" min tid på, kan et par heste godt mærkes, så vi snakket nok nermere at regne i %

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 55 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team