Nja, det er jo umuligt at afgøre ud fra det du oplyser.
Skal du køre 20 runs med WOT på en 800hk volvomotor i steady state, og bruger tanken til både kølevand og akseleffekt, så går det ikke uden pauser.
Men denne her blev kørt temmeligt længe på en halvfuld palletank:
https://www.youtube.com/watch?v=W6maKk87JDUhttps://www.youtube.com/watch?v=h-6AXQSyTscSå hvad er det du skal bruge det til?
Lad os sige du bremser 400kw på akslen, og et run tager 12sekunder, så har du jo max lagt godt 1kwh i vandet, eller 3,6Mj energi.
vand kræver 4,2kj/kg gradC. Det vil varme 850liter 1grad eller so.
Stopper vandtilførslen derimod, så bliver det sjovt.
Der er typisk kun små mængder vand i disse bremser. Helt ned til bare 2-3 liter.
Hvis du nu ligger 3,6Mj energi i 3liter vand, så flyver temperaturen over kogepunktet. Der skal bare 1,2Mj til at lægge 100grader i 3liter vand. Med andre ord så er det tæt ved at vandet går på dampform på stedet, aka bremsen bliver ti en dampmaskine!
Du kan ikke øge temperturen med ret meget mere end 20grader på et run igennem bremsen hvis du skal være sikker på at undgå kavitation. Disse bremser bliver ustabile hvis de beynder at kavitere.
Så hvis du ligger 3,6Mj energi i 12sekunder, så er det 300Kj i sekundet, og med 20grader deltaT, så bliver det vel små 4liter vand i sekundet, eller en pumpe der kan give 15m3/time. Der skal nok ca 5bar til for at være sikker på at holde flowet. Det er vel en 5KW pumpe.
Forbehold for regnefejl og fuckups. Det er længe siden jeg har brugt det her, men det er da et bud...
Finten er at du skal opretholde flow nok i bremsen til at holde den kold.
Dernæst skal du kunne styre mængden af vand i bremsen, da det er den der bestemmer hvor meget den bremser.
Bremsen er stærkt rpm afhængig. DVS 2Kg vand bremser stort set intet ved 1000rpm, men kan holde 500hk hvis RPM bare er højt nok. Altså skal mængden i bremsen kunne styres ret præcist.
Og sidst, bremsen kører med ret højt tryk på afgangen. Langt langt højere end det pumpen giver, så bremsen søger selv at komme af med vandet, jo flere rpm du kører desto mere vil den af med vandet.
Man gør gerne det at man kører med en fast flowbegrænsning på afgangen, og styrer så bremsen ved at justere hvor meget du hælder i. Man kan faktisk se det på videoerne.
Svenskerne (de rigtigt hårde drenge) kører med servoventiler på både indløb og afgang, med en fin reguleringssløjfe, og får så det ud af det at de kan køre et programmeret sweep på bremsen, feks 600rpm/sekund uanset hvad motoren yder, så finder bremsen(og styringen) "selv" ud af det. Det er smart!
Men på videoen der ser i bare to håndtag. Et til at styre vandet til bremsen, og et til gassen. Det kræver lige lidt geful, men man kan godt lave nogle fine sweep når man lige har lært motor/bremse kombinationen at kende.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!