Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 00:00

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
Jeg sidder her på en regnfuld eftermiddag og kigger lidt på de forskellige forum hvor der diskuteres streetrace, og så studser jeg lidt over om der er noget kød på det der NSAD ben ?

Det virker umiddelbart som om at det udelukkende er et initiativ som er sat i verden for at varetage de mest hardcore DHB deltagers interesser ? eller er NSAD også selv arrangør af streetrace i den gængse forstand, og dermed favner mere bredt end blot DHB deltagelse ?

Mit indlæg er også lidt inspireret af tråden om lim på banerne, hvor det er min holdning at lim absolut intet har med streetrace at gør - selv streetrace i sin mest ekstreme facon skal aldrig blive til dragrace - det er simpelthen 2 forskellige konkurrenceformer, uanset at nogle af bilerne er meget tæt på at være rene dragracere - altsammen efter min personlige mening :!:

Som jeg ser det skal vi måske tilbage til den simple forskel på dragrace og streetrace, som egentligt ikke har noget med bilerne at gøre længere.

Streetrace er fun hvor deltagerne mødes og konkurrerer på livet løs både imod hinanden og individuelt imod uret. Streetrace bør efter min mening fortsat afvikles som et alle-imod-alle tilbud og med et minimums regelment.

Dragrace er baseret på ellimenings princippet, hvilket i sagens natur gør dragrace til en "elite" konkurrenceform. Sat lidt på spidsen er det som at sammenligne et hyggeligt motionsløb med VM i 100 meterløb. Netop for at sikre en fair konkurrence på dette eliteniveau kræver dragrace et kompliceret og detaljeret regelment.

Og mit imellem disse 2 forskellige typer accelrationskonkurrencer, forsøger man så at dele sol og vind lige ved det årlige DHB (og det må være her NSAD forsøger at gøre en forskel?). Men som jeg ser det fjerner NSAD sig jo med lyntempo fra den klassiske streetracesport og kultur, ved f.eks. at se det som en sejr at DHB banen bliver limmet i år.

Jeg håber at vi forsat vil kunne opleve klasiske streetrace arrangementer i Danmark som man kender det fra f.eks. Sindal, Holeby, Greve og de selvstændige arrangementer på Vandel (2 i år) hvilket i 2011 faktisk repræsenterer 10 streetraceløb.

Nå - men det giver da lidt stof til eftertanke :wink:

/Hartvig

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel: ..
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland
Det er jeg enig i , kan ikke se hvad en preppet bane har med streetrace at gøre. Ikke at jeg har prøvet at køre på en, men hvad jeg kan høre bliver det ikke bedre for os med gadedæk der i forvejen har svært ved at stå fast

S3 Optimeret

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
@ Hartvig

Prøv at anskue DHB med sikkerhedsbriller monteret. Kan vores sport tåle et alvorligt uheld? Vi er jo ikke repræsentanter for fodbold og kan smadre hele togstationer og halve bydele uden at blive lukket ned! vi er en minoritet som i forvejen har det noget svært. Vil et uheld med eventuel dødelig udgang mon så ikke bare være argument for at man ikke kan få tilladelse til at afholde ræs?

Sidste år var der flere af dem i de store klasser der skruede ned til deres minimum effekt for at få deres bedste tid. Banen på vandel er elendig og har efter sigende taget skade af en hård vinter, så mon ikke i nok kan se lidt fornuft med nogle andre briller på?

Titel: Re: ..
Mester Medlem

BANDIT skrev:
Det er jeg enig i , kan ikke se hvad en preppet bane har med streetrace at gøre. Ikke at jeg har prøvet at køre på en, men hvad jeg kan høre bliver det ikke bedre for os med gadedæk der i forvejen har svært ved at stå fast

Hvis din vogn er std eller tæt dertil vil du ikke opleve nogen nævneværdig forskel. men har du en vogn med dobbelt affekt eller lign, ja så er den jo alligevel næppe lovlig og burde vel ikke kalde sig for en streetbil. Husk på at en bil bliver ikke mere "street" af at blive brugt på gaden. Ulovlig tuning er ulovlig tuning uanset hvordan du bruger bilen, forudsat at den har monteret nummerplader.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
NSAD er efter min mennig et kanon tiltag for de lidt mere seriøse race folk i danmark. Som du selv skriver Hartvig så afholdes der masser af ræs i dk uden prebbet bane / trackbite så at der er 1 race om året ud over test kørsel på mosten er vel ok eller ... ?

Titel:
Mester Medlem

Noget andet der er lidt sjovt er jo også de der brokker sig ikke rigtig tænker... vi er alle i samme båd. så de andre i klassen har samme fordel/ulempe (alt efter hvem man er)

Ideen bag reglementet er jo at de biler der er i street i en eller anden forstand er rigtige gadebiler, som vel burde kunne synes. lige netop for at gøre op med de tidligere års fuskerier for at møde op med nummerplader. Selvsamme nummerplader hørte i ONDT mange tilfælde ikke hjemme på de køretøjer der bar dem. Enten af syns årsager eller andre mere eller mindre kreative årsager...

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Citat:
Det virker umiddelbart som om at det udelukkende er et initiativ som er sat i verden for at varetage de mest hardcore DHB deltagers interesser ? eller er NSAD også selv arrangør af streetrace i den gængse forstand, og dermed favner mere bredt end blot DHB deltagelse ?

Der er jeg ikke helt enig.
NSAD gør ikke kun et stort stykke arbejde til DHB, men også i f.eks. Sindal, hvor NSAD syner alle biler osv.

Vedr. snakken om klister or not, synes jeg at NSAD har fat i den lange ende.
Jeg synes det er fedt med klister på banen, både for deltagere, og publikum.
Ja, nogle kørere i street-klassen vil måske have dårligere 60'fods end på almindelig GOD asfalt, men har man være i Vandel og set hvor ringe banen er blevet efter denne vinter, er jeg sikker på at et fint lag gummi vil gøre det bedre for langt de fleste.
Igen, det er ens for alle. Det er naturligvis kun Street-klasse deltagere der piver over klisteret, men de har jo også muligheder for at køre på DOT mærkede semi-slicks..
Hvor mange tror i der kommer til DHB for at kigge på bilerne i Street-klassen??

Titel:
Mester Medlem

så slet da den fucking streetklasse så er der jo ikke noget at grædde over.
jeg har skam gadeslicks til min potte, men det er jo langt fra alle der invisterer i det i streetklassen.
det er da muligt at de fleste kommer for at se de hårdt pumpede biler, men det har jo som sådan ikke noget med arengemanget at gøre.
problemet er jo at de vil slå 2 fluer med et smæk.
jeg kan huske for nogle år siden hvor der også kørtes med topfuelcars, det var også rent panik pga det klister, hvis det bare så meget som ser 2 dråber vand så bliver det til en skøjtebane, og banen skal så tøres op med traktor/ jetmotor.
mon der er sådan en til rådighed til dhb ?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
@ Yugo
Du ved, at jeg er lige så sikkerheds bevist som du selv og helt sikkert også alle i NSAD.

Men at påstå, at ønsket om lim på banen alene skyldes hensynet til sikkerheden har jeg lidt svært ved at tage for gode varer.

Sikkerhed og streetrace, dragrace, baneræs er grundlæggende et spørgsmål om (u)held og førens evne til at kontrollere bilen, og det kan trackbite ikke gøre noget ved.

Når du nævner sikkerhed og Sindal har jeg f.eks. set nuværende NSAD folk gladeligt deltage i at afvikle løb med en stump plankeværk som en båre bag i en urangeret beredskabsbil - blot for at nævne et enkelt eksempel.

Så lad os være ærlige, ønsket om trackbite kommer fra den gruppe, som er groet ud af streetrace i den traditionelle forstand, og som stadigvæk (heldigvis) ikke er faldet for fristelsen i en regulær dragrace klub i DASU regi.

/Hartvig

Titel:
Mester Medlem

Lad os nu sige, at dem med MANGE hk sagde sammen, at de ikke ville køre hvis der ikke kom lim på, de ikke gad bruge materiel på og køre med halv gas.

DHB valgte så og holde det KUN for streetrace, hvor mange tror du så kom til DHB ?

95% at folk, kommer for se de hurtige og spændende biler.

Der er MASSER af muligeheder for gadebiler og deltage i lovlig race resten af året, så lad DHB være for de biler der mener det..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time