Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 24 feb 2025, 00:19

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers
Hej

Jeg er igang med at lave tegninger til en maskine. I den forbindelse har jeg arbejdet mig igennem 3 bøger og ad den vej lært Inventor at kende.

Jeg kan høre at der er flere af jer som også sidder og laver lidt tegninger af og til, og jeg kunne derfor godt tænke mig at høre fordele og ulemper ved de forskellige programmer.

Jeg er stødt på følgende:
Autocad Mecanical
Inventor
Solidworks

Hvilket program synes I bedst om? Hvorfor?
Ens valg har jo sikkert også at gøre med hvad det er som man skal tegne. I mit tilfælde er det en maskine, til bearbejdning af plastrør. Den skal køre med to el-motorer, til bearbejdningen.

Jeg håber der er nogle som vil dele lidt af deres erfaring, og give mig lidt for og imod til de forskellige programmer.

God weekend.

Jakob

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
Jeg tegner i både inventor og autocad. Skal man lave forholdsvis hurtige oversigtstegninger/grundplaner el.lign. så er det hurtigst i autocad.. Eller hvis man skal tegne huse er der autocad ligesom mest lagt ud til det..

Inventor synes jeg selv er perfekt til udvikling af maskiner, da man laver alle sine parts i 3d, med korrekte mål, derudover mener jeg det udmærker sig ved:
-Samling af parts, så man kan se om tingene passer sammen.
-Nemme arbejdstegninger, og hvis man ændrer parten, nedarves det til arbejdstegningerne.
-Kan konvertere part filer til step filer til cnc produktion, ligesom man ved andre cnc systemer kan ligge part filerne ind i mastercam og lave programmet deri.

Man kan self. også lave 2d. tegninger i inventor, men synes autocad er lidt hurtigere dér..

Jeg har selv et sæt danske bøger omkring inventor 2010/2011 købt fra invent.dk som også afholder kurser i inventor og tilknyttede programmer. De kurser er dog noget pebrede, da de er beregnet for erhvervslivet.

Jeg har aldrig brugt/prøvet solidworks, men kan godt se der er en del udlændinge som benytter det, tror bare -cad programmerne er det mest udbredte i dk, så skal ikke sige hvad der er bedst. Jeg synes at have set der er nogle fine simuleringsværktøjer i solidworks dog, nogen som kan bekræfte det?

Såe ved ikke om det her indlæg hjælper dig alverden, men så kan andre ihvertfald se lidt af hvad det handler om;)

Titel:
Moderator

Findes inventor til provat brug i freeware versioner, feks med begrænsede størrelser, eller so?
Var sjovt at prøve at lege lidt med det, men ikke hvis legen koster spidsen...

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Hej Bjarne

Tak for det uddybende svar. Det hjalp mig meget.
Til mit brug vil jeg vurdere at det er rigtigt for mig at anvende Inventor.

Findes der noget dansk forum for nybegyndere der bruger inventor? Så jeg ikke spammer dette forum alt for meget :wink:

Jeg må hellere på biblioteket igen, og låne de to bøger også.

Henrik: Det er lidt fordel ved at være studerende. Vi får studielicens:) Men du kan hente en 30-dages version, ganske gratis.

Jeg er jo egentlig el-mand, så det er rigtig spændende at prøve kræfter med sådan et program. Der er meget som skal læres.

Titel:
Medlem

Der findes mange 3D moduleringsprogrammer. Har selv arbejdet med SolidWorks, ProE, Inventor, Unigraphics. Meningerne er mange, med det kommer meget an på hvad man har arbejdet med. Efter min mening er SolidWorks eller Inventor bedst til folk uden meget erfaring i 3D modulering. Lige pt. arbejder jeg selv I ProE og det er lidt mere langhåret end de andre. Som nævnt ovenfor er SolidWorks god til simulering, med tandhjul, geringer, motorer mm. hvis man får sat randbetingelserne rigtigt :D Det er også muligt at lave FEM analyser/ styrkeberegninger i disse programmer, spændingsfordeling, resonansanalyse, buckling mm samt flow simulering. Det er efter min mening SolidWorks som er nummer 1 i den sammenhæng. Brugerfladen og opbygningen er i SolidWorks meget lig Windows, med knapper og ikke så meget tekst. Men det er smag og behag, men jeg vil om ingen omstændigheder vælge Unigraphics eller ProE.

Der er ingen af disse programmer som er freeware så vidt jeg ved. Men de kan findes andre steder :gnaek:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestsjælland
De fleste steder der har cnc maskiner er til solidworks. Jeg har selv brugt auto cad da jeg var maskintekniker men de sidste 10 år har de helst ville have solid works tegninger.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
Jamen godt du kunne bruge svaret, så kan jeg da uddybe lidt:

Man kan købe en version til privat brug af inventor til omkring en 1000kr, skal man have en man må bruge erhvervsmæssigt hedder det vist fra 50 000 og op af.. Jeg har altid kørt fulde versioner, så ved ikke hvad forskellen er på versionerne ud over hvad man må bruge dem til..
I 2011 versionen er det lavet ekstra brugervenligt og arrangeret meget i stil med f.eks. office med store ikoner, og hvis man holder musen over et ikon kommer der et lille vindue under med en film af hvad man kan bruge den feature til..
Der er også mulighed for at trække pipelines og kabler i inventor, det har jeg dog ikke arbejdet med, da jeg har fortid som maskinarbejder, men kunne nok også være sjovt for en kabelindianer :gnaek:
En anden lækker detalje er at under samlinger kan man ligge svejsninger på.. Det ene med det andet så er det et rigtig stort program, og jeg vil da sige at jeg ofte sidder bare og tegner for sjov deri..

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

bjarne9800 skrev:
Jamen godt du kunne bruge svaret, så kan jeg da uddybe lidt:

Man kan købe en version til privat brug af inventor til omkring en 1000kr, skal man have en man må bruge erhvervsmæssigt hedder det vist fra 50 000 og op af.. Jeg har altid kørt fulde versioner, så ved ikke hvad forskellen er på versionerne ud over hvad man må bruge dem til..
I 2011 versionen er det lavet ekstra brugervenligt og arrangeret meget i stil med f.eks. office med store ikoner, og hvis man holder musen over et ikon kommer der et lille vindue under med en film af hvad man kan bruge den feature til..
Der er også mulighed for at trække pipelines og kabler i inventor, det har jeg dog ikke arbejdet med, da jeg har fortid som maskinarbejder, men kunne nok også være sjovt for en kabelindianer :gnaek:
En anden lækker detalje er at under samlinger kan man ligge svejsninger på.. Det ene med det andet så er det et rigtig stort program, og jeg vil da sige at jeg ofte sidder bare og tegner for sjov deri..

Lige præcis det med svejsningerne kunne jeg godt bruge et råd til.

Hvordan ville du gribe det an hvis du eks. skulle lave en ramme af fire stykker profilrør, der skulle svejses sammen?
Ville du lave en tegning/part for hver enkelt profil og så samle dem i en assembly?
Eller ville du lave det som en enkelt part?

Jeg kan ikke helt finde ud af om assemblyes er bedst til ting der kan skilles ad, eller om det også skal bruges til svejste konstruktioner.

Kan du huske navnet på den funktion som man anvender til at ligge svejsninger på?

Mvh Jakob

Titel:
Medlem

Assembly skal også bruges til svejste konstruktioner. F.eks. ham ude i værkstedet skal bruge en tegning for hver rør hvis de ikke er ens -det kunne jo være der skulle bores huller eller lignende. Efterfølgende laves en tegning af assenblyen hvor man kan påføre svejsesymboler og mål. At påføre svejsninger på 3d modellen er lidt bling bling efter min mening, og gør 3d modellen tung hvis det er en stor konstruktion. Hvis det ikke er en stor konstruktion kan man lave en 2d tegning med mål og svejsesymboler på samme tegning. Hvis der er mange mål kan man med fordel lave en svejsetegning for sig selv.

Her et link hvor man kan se hvad de forskellige svejsesymboler betyder og hvordan de påføres rigtigt.

http://www.ime.auc.dk/~jr/Notes/FagetsFormidling5.pdf

Kommer lidt nede i præsentationen.

Men meningerne er mange hvad dette emne angår.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Hej Kuno

Tak for linket. Det er meget lærerigt, for en nybegynder som mig.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time