Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 23:27

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Jeg indrømmer gerne at stærkstrøm ikke er min stærke side, men så er det jo godt jeg ved der sidder et par stykker herinde, her iblandt frisøren, der har styr på sådanne sager... historien starter med at den ene (af 3) faser pludselig mangler ude i tavlen hjemme hos min fader.. og dong energy kontaktes da der er gået en mastesikring... de kommer rimeligt kvikt og sætter en ny sikring i og der er så strøm i en 2-3 timer hvorefter den fase igen brænder sin mastesikring.. herefter kontaktes dong igen og i mellemtiden går min fader ud og kikker på masten hvor han ser at man for meget nyligt har banket 2 jernskaller/skot ned omkring masten for at afstive den.. masten har nogle fine nye ar samt en del af hækken er klemt ind imellem masten og skallerne .. de grene der er i klemme er helt friske så den gamle lægger hurtigt 2 og 2 sammen .. han har nemlig jord stilkledninger fra masten der render lige under det forreste skot.. da dong kommer 2 gang bliver de oplyst om dette hvorefter de igen prøver at skifte sikringen... som denne gang er brændt helt væk...der efter måler de med ft almindeligt multimeter mellem jorden og det skot de har banket i jorden (der dermed fungerer som et stort jordspyd) og de konstaterer hermed at der ikke er overgang i jernpladen og at de dermed ikke har ramt stilkledningen ... de mener at fejlen ligger et andet sted på den ca 30m lange stilkledning og at det er jorden der på grund af frost og varme, har bevæget sig og stukket en skarp sten igennem kablet... sikringen holdt ca 5min 2 gang hvorefter den også gav op med en masse gnister ..

Det kan godt være de har ret men det er påfaldende at fejlen er sket i forbindelse med der er banket forstærkninger i jorden der hvor kablet går...

Mit eltekniske spørgsmål er om det overhovedet er muligt at måle overgang imellem en jernplade og jord med et almindeligt multimeter hvis man har ramt en fase under jorden med jernpladen...

Mvh Jonas

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
et helt almindeligt multimeter er i mine øjne ikke godt nok.

En megger eller en nyere hpfi tester skulle gerne kunne klare det. Dong har udstyret med sig i bilerne så det er bare at gå lidt mere til dem..

Hvis deres jern pæl så kun lige har snittet kablet så der er overgang til jord så vil modstanden være så stor at den ikke kan måles med et almindeligt multimeter.

Med meggeren laver man en kortslutning (dvs at man sender en strøm igennem hvad man nu måler på)(endten 250-500 eller 1000 volt) samtidig viser et display så hvor stor kortslutningen er (ingen kortslutning= ingen forbindelse. stor kortslutning = Forbindelse) ud fra det kan man så bedømme om der er hul eller ej.

Titel:
Nyt Medlem

Han har vel målt potentialet mellem jord og nul-leder? Det er en ganske almindelig måde at gøre det på....

Hvis der er stor potentialeforskel mellem lokal jord og generator-jord (nul-leder), er der stort strømtræk på en eller flere faser mod jord (evt kortslutning)....

Hvis han har målt tæt på 0V er der ikke betydeligt strømtræk på faserne.

grydesvamp skrev:
Hvis deres jern pæl så kun lige har snittet kablet så der er overgang til jord så vil modstanden være så stor at den ikke kan måles med et almindeligt multimeter.

1) Et alm. billigt multimeter fra. f.eks. harald-nybrog kan måle 10Mega ohm og 1000V.
2) Når modstanden er høj er strømtrækket mindre. F.eks. 1Mohm mellem fase (230VAC) og nul, giver et strømtræk på 325.6 uA. Ikke just noget der kan smelte en mastesikring...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Hej grydesvamp
Tak for dit indspark, det lyder som om det er noget du arbejder med ...

Ja jeg har også hørt om det der megger... men har aldrigt set hvordan det forgår .. hvis det er lidt svært at læse mine indlæg så er det fordi jeg bruger en mobil og det giver ikke det store overblik så det hele er lidt sammen presset... men tllbage til historien så var anden gang de var forbi klokken 2300 hvor de "truede" med at hvis det skulle være efter reglerne så skulle de tage alle 3 faser da der stadigt er brud på stikledningen .. og de syntes jo de var mere end venlige ved at lade min gamle fader beholde de 2 ander faser da det jo var imod reglerne... hvad fanden har de tænkt sig her om vinteren .. hvis de snuppede de 2 sidste faser så var der ingen varme eller strøm til fryser samt køleskab ... så det var ikke så nemt at prøve at presse dem til at lave en ordentlig måling ... de slog op i deres papirer hvor der stod at stikledningen ikke var overladt til dem ? Hvilket åbenbart betød at de ikke gad gøre mere ved det... umildbart ejede den gamle også selve målerskabet der sidder inde ved huset... men vi må åbenbart ikke fjerne det selvom set ikke er deres egendom ... anyway så kommer der et firma imorgen der kan måle det igennem ... og jeg er nok 99% på at de finder fejlen ude ved masten ... dog er forsikringen nu inde over opgaven og hvis de finder udaf at det er dong der er skyld i fejlen så får dong lov til at betale gildet...

Angående deres måling så fik jeg desvære ikke helt set deres fremgangs måde.. enten var det 200mili ampere eller 0.2volt han målte... men selve hans måle opstilling tog min opmærksomhed da jeg ikke kunne gennemskue hvordan han skulle kunne måle noget som helst brugbart... selve proberne holdt han ca 30-40cm fra hinanden med den ene på metalpladen der var banket i jorden (og måske ned i kablet) og den anden stak han ned i jorden .(max 5mm ned).. selve kablet i jorden løber vel omkring 70cm nede ... måske kun 50cm inde ved masten...

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Jeg aner ikke meget om målemetoden, men vil lige tilføje at det er helt normalt at man som ejer af en ejendom selv ejer og er ansvarlig for stikledningen fra masten til ejendommen. Ikke noget specielt besynderligt i den del.
Men det er så også klart at hvis DONG har gjort skade på din fars ejendom (stikledningen), så har han krav på erstatning.
Men som udgangspunkt er problemet hans.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Moderator

De er egentligt ikke rigtigt kloge først at gøre opmærksom på at de ikke overholder reglerne, for derefter at lade sikringerne sidde. Ikke godt hvis der sker en ulykke. :shock:

Sjovt nok at selskabet vælger den tilgangsvinkel, når fejlen nu er opdaget sammen med udførslen af forstærkningen, og frosten så har "mast en sten igennem isoleringen". Hvad skulle sandsynligheden lige være for at det sammentræf skulle opstå samtidigt med forstærkningen....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

KarstenM skrev:
Han har vel målt potentialet mellem jord og nul-leder? Det er en ganske almindelig måde at gøre det på....

Hvis der er stor potentialeforskel mellem lokal jord og generator-jord (nul-leder), er der stort strømtræk på en eller flere faser mod jord (evt kortslutning)....

Han målte IKKE imellem nul (generator nul) og jernpladen ... kun mellem jorden (den under fødderne) og jernpladen .. og der var vel ca 30-40cm fra der hvor jernpladen gik ned i jorden og der hvor han målte på jorden med den anden probe..

Megger og elektriker har lige været her og de gik igen med det samme da der stadigt var 2 live faser.. det med at få pillet de 2 sidste faser + generator null af er åbenbart noget man selv skal koordinere med dong .. hvilket jeg finder ret usmart da jeg så samtidigt skal finde udaf hvornår elektrikeren har tid og de har ingen gang deres egen megger så de skal først lige finde udaf hvornår de kan skaffe en megge...

Anyway så mente meggeren godt at dong har, med før beskrevet opstillng, kunne måle om de havde snittet den ene fase med jernpladen... han tog der efter en almindelig prøvelampe og probede de 3 indgående faser + null inde i sikringsskabet hvorefter han konstaterede at der var overgang imellem generator null og den manglende fase ..

Det kan godt vare at dong har beskadet kablet ved at hugge jernpladen ned i kablet... men den historie dong kom med angående frost syntes meggeren lød meget plausibelt..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

@wildert
Det kan godt være at ledningen ind på egen grund er egen ejendom .. men umildbart nævnte de også selve måleren hvilke jeg syntes er underligt for den er man jo tvunget til at have og den kan sikkert kun købes igennem dem hvis sådan en skal skiftes.. og det er sikkert også kun dem der må sætte den op når det kommer til stykket... dvs de slår sikkert op i deres system igen og ser at ledningen ikke er overdraget og så får man lov at betale overpriser så det kan mærkes... eller hvad med når de nu snart finder udaf at måleren skal skiftes til en ny smart type der selv sender oplysninger tilbage til dong med det aktuelle forbrug... så er det måske igen en udgift de kan vælge at sende videre da set jo ikke er overdraget til dem ? .. jeg er udemærket klar over at man kommer til at betale for det på den ene eller anden måde .. enten over el regningen eller kontant ved kasse 1 .. jeg er dog ret sikker på at kasse 1 ikke er billig da dong åbenbart skal være min 2 mand til alt de foretager sig...

Og ja hvis det er dongs fejl kommer de til at betale gildet ... det er dog forsikringen der kommer til at slås med dem .. i worstcase senario kommer det til at koste en selvriciko på 3-4000 .. muligt mere hvis de laver premie justering som følge heraf

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
De er egentligt ikke rigtigt kloge først at gøre opmærksom på at de ikke overholder reglerne, for derefter at lade sikringerne sidde. Ikke godt hvis der sker en ulykke. :shock:

Sjovt nok at selskabet vælger den tilgangsvinkel, når fejlen nu er opdaget sammen med udførslen af forstærkningen, og frosten så har "mast en sten igennem isoleringen". Hvad skulle sandsynligheden lige være for at det sammentræf skulle opstå samtidigt med forstærkningen....

Ja sjovt at de vælge at bryde reglerne.. men det er ret sikkert også kun på grund af årstiden... dog er det ikke nu man skal vælge at lege med strøm da hfi/hpfi er ude af drift ...

Og som du selv er inde på så undres man over deres modvilje mod at rette eller finde den fejl som med stor sansynelighed er selv forskyldt..

Titel:
Nyt Medlem

ae86 skrev:
Han målte IKKE imellem nul (generator nul) og jernpladen ... kun mellem jorden (den under fødderne) og jernpladen .. og der var vel ca 30-40cm fra der hvor jernpladen gik ned i jorden og der hvor han målte på jorden med den anden probe..

Det er i princippet det samme han måler. Jordspyddet vil blive trukket en smule op i potentiale hvis den kortslutte ren fase.

ae86 skrev:
Anyway så mente meggeren godt at dong har, med før beskrevet opstillng, kunne måle om de havde snittet den ene fase med jernpladen... han tog der efter en almindelig prøvelampe og probede de 3 indgående faser + null inde i sikringsskabet hvorefter han konstaterede at der var overgang imellem generator null og den manglende fase ..

Det lyder til som en underlig måling. Det kan selvfølgelig være at jeg misforstår din forklaring. Som udgangspunkt kan man dog ikke konstatere om der er kortslutning med en prøvelampe.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time