Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 11 apr 2025, 12:18

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 10 okt 2010, 19:21 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
..er der en vej! Når dèt på nedenstående billede kan lade sig gøre, er alt folks klagen over dårligt bid jo nærmest rent tudefjæs! :D

Billede

Dækkene på billedet er af samme type/fabrikat som bilen blev leveret med fra fabrikken i 1971: Goodyear Polyglas. Hvilket er en variant af diagonaldæk, lidt en forløber for de radialdæk vi kender i dag. På amerikansk "bias-ply". Men det grundlæggende: bilen køre på helt alm. gadedæk af veterantype! Baghjulsophænget er 2 bladfjedre som originalt og ingen yderligere hjælpemidler. Det er nemlig ikke tilladt i F.A.S.T. klassen (factory-appearing-stock-tyres). Man kan nærmest sige det er en snydeklasse for original biler. En helt masse skal være 100% original dele, andet skal bare ligne originalt til forveksling og der ud over er alle usynlige "snyde tricks" tilladt. I motorrummet ligner de her biler også umiddelbart en fabriksoriginal bil. Præcis de små tricks er det jeg synes gør klassen helt utroligt fed. Det gælder netop om at få absolut maximalt ud af lidt ved hjælp af "finpudsning"..og det gør de!! Tjek bare videoen herunder:

www.youtube.com/watch?v=aNzU0IwtvFo

For rigtige mange amerikanere er det totalt WTF at man kan få så meget power i jorden at man kan køre disse tider... med så ringe dæk. :shock:


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 okt 2010, 20:44 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
det er jo så lige hvad de har preppet banen med :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 okt 2010, 22:17 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
m power skrev:
det er jo så lige hvad de har preppet banen med :wink:

Det er en alm limet drag bane. Hvilket mig bekendt normalt ikke får smalle og i dette tilfælde også tvivlsomt bidende gadedæk til at fungere som store slicks. Det her er 1700 kg "gadebil" der starter med hjulløft og kører en høj 9'er nærmest helt uden hjulspind... på alm. gadedæk fra slut 60'erne og med original undervogn. Hvis det bare var pga lim på banen havde de her biler næppe fået al den omtale de gør på amerikanske sider. De fleste undre sig gul og grøn over hvordan pokker de gør det. Men insiderne siger ikke ret meget ud over at det koster MANGE penge at bygge sådan en vogn og der ligger en voldsomt masse timers arbejde bag.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 okt 2010, 22:28 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
Det lyder til at det første halve sekund er på halv gas, eller også har de en torqueconverter med lav stallgrænse/standard torqueconverter, men tilgengæld nogen ret agressive gearskifte. Tror converteren er ret fint afstemt til det tilgængelige greb under start, der ligger MEGET øvelse i at sætte sådan en start på sådan nogen dæk.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 okt 2010, 11:09 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Beskrivelse af bilen her.
http://www.fastraces.org/fastraces/fast ... enDocument
Det er nok nærmere en 557 end en 429 på nuværende tidspunkt da der laves 4.5" krumtapper.
Støddæmper og fjedre er byttet men malet i original farver for at narre fjenden.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 okt 2010, 16:49 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Yes converteren og alt andet er selvfølgelig afstemt således at motoren ikke bare flår dækkene rundt i vildt hjulspind i starten. Der er sikkert brugt oceaner af tid på at finde en kombination der køre på kanten. Ligeledes er ALT i undervognen, ned til hver eneste bøsning, "nuldret" med henblik på at få maximal vægtflytning bagud og dermed tryk på baghjulene, når bilen skyder fremad. Der har været brugt alt hvad der findes af kendte tricks og opbygget erfaring fra de sidste 50 års dragracing, ellers var det næppe muligt at få en bil på alm. gadedæk og med "original" undervogn til at lave en 1,5 sek 60 fods tid. :rock:

Det her er noget mere advanceret end det lige syner af. De hurtigste af disse biler har kostet en pæn pose penge at bygge og der har været trukket på viden og håndværk fra div racer guru'er. Det er ikke bare lige at hive 800hk gennem de originale støbejernsmanifolder og noget dobbelt 2½" udstødning! I følge Ford kunne sådan en bil vist piskes til en midt 14 sekunders til på 1/4 mile. :D


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team