Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 11 apr 2025, 12:54

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 26 jan 2009, 19:03 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Indlæg: 786
Geografisk sted: Ribe
Jeg har altid brugt Argon i stedet for Co2 til at svejse med. Men syntes ikke altid den svejser lige godt i karosseriplade.

Er så i tvivl om det er min gamle Nissap svejser der er træt eller om det er gassen Argon som er "forkert". Ville det give et bedre resultat med Co2?


Ps. grunden til at jeg bruger Argon, er at jeg får det gratis.

_________________
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jan 2009, 19:08 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Mison 18. En bland gas. 82% Co2 resten er en blanding...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jan 2009, 19:08 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Indlæg: 786
Geografisk sted: Ribe
klyfax skrev:
Mison 18. En bland gas. 82% Co2 resten er en blanding...


Er det en gas som er til at betale og komme til som privat?

_________________
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jan 2009, 19:11 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Aner jeg ikke... Kunne forstille mig den er pedret da jeg kun har set den på større værksteder, eller smede. Hoppy svejser bruger enten argon eller co2. Argon er mest for dem der både svejser jern, alu og rustfrit...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jan 2009, 19:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Indlæg: 786
Geografisk sted: Ribe
klyfax skrev:
Aner jeg ikke... Kunne forstille mig den er pedret da jeg kun har set den på større værksteder, eller smede. Hoppy svejser bruger enten argon eller co2. Argon er mest for dem der både svejser jern, alu og rustfrit...


Det vil jeg se om jeg kan finde ud af.

Men er der fordele ved Co2 i forhold til Argon ved karosseriarbeje?

_________________
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 jan 2009, 07:26 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
"Blandgas" (18% argon, resten Co2) er meget brugt til karosseriarbejde, da det typisk ikke sprutter så meget. Samtidig er svejsningen ikke helt så "varm" som på ren Co2, så teoretisk set skulle man have færre problemer med gennembrændinger.

Til tykke materialer er Co2 således bedre, da der kommer mere varme i, og dermed mere penetrering => stærkere svejsning med samme strøm.

Argon ville jeg personligt slet ikke bruge på jern.

Jeg har både en flaske blandgas, og en argon - argonen er kun til det rustfrie, og når jeg en sjælden gang MIG'er alu.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 jan 2009, 12:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Indlæg: 786
Geografisk sted: Ribe
Wildert skrev:
"Blandgas" (18% argon, resten Co2) er meget brugt til karosseriarbejde, da det typisk ikke sprutter så meget. Samtidig er svejsningen ikke helt så "varm" som på ren Co2, så teoretisk set skulle man have færre problemer med gennembrændinger.

Til tykke materialer er Co2 således bedre, da der kommer mere varme i, og dermed mere penetrering => stærkere svejsning med samme strøm.

Argon ville jeg personligt slet ikke bruge på jern.

Jeg har både en flaske blandgas, og en argon - argonen er kun til det rustfrie, og når jeg en sjælden gang MIG'er alu.



Tak det er lige den slag info jeg søgte :wink:

Bare lidt sjovt at vi bruger Co2 istedet for blandgas i vores pladeværksted på arbejde.

_________________
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 jan 2009, 20:27 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Indlæg: 590
Geografisk sted: Fyn
Der hvor jeg arbejder som smed bruger vi en der hedder Roa som er en blandgas, kommer fra stranmøllen.. Virker sku til det meste, synes det er en rigtig fin gas til pengene.. Svejser selv fra 2-35mm plader med den gas..

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11318

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/ga ... sp?ID=1156


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2009, 10:18 
Offline

Tilmeldt: 20 jan 2009, 19:23
Indlæg: 6
Geografisk sted: ø. jylland
ren CO2 = urent stål, MAG svejsning

blandgas 82/18 = rent stål, MAG svejsning

ren argon = div metaller, TIG/MIG svejsning

argon M. div gas tilsat= div metaller, MIG svejsning


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2009, 10:24 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 529
Geografisk sted: Them
needspeed skrev:
Bare lidt sjovt at vi bruger Co2 istedet for blandgas i vores pladeværksted på arbejde.


Formentlig fordi prisen er den halve..

_________________
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team