Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 dec 2024, 14:51

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 02 apr 2010, 11:08 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hej Rødder.

Der sidder garanteret en flok herinde der kan svare konkret på flg. spørgsmål:

Jeg har en volvo240stc, med største totalvægt på 1950kg, og egenvægt på 1400kg.
Den må iflg typegodkendelsen trække 1600kg m. bremser.

Hvor meget må jeg trække efter den bil, efter dk lovgivning, uden trailerkort?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 apr 2010, 11:20 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
1550 kg - MENER jeg... der er noget med +50 kg. et eller andet sted, så det kan ske at det er 1600.

Pointen er at totalvægten på det samlede vogntog (trailer + bil) ikke må overstige 3500 kg. (og det er så muligvis noget her at de +50 kg. kommer ind).

Så det er 3500-1950 (evt. + 50kg) du må trække.
Hvis du skal udnytte de 1600 kg, så skal du have BE-kort.

Jeg har selv lige undersøgt med min nys indkøbte Mondeo Stc. Den må nappe knap 1600 på krogen (kan vejes op til noget med 1800 hvis man har det behov), men har en totalvægt på ca. 2150 kg. Det gør at jeg stort set ikke kan finde en autotrailer jeg må trække uden BE-kort, da jeg næsten altid kommer over 3500 kg. total totalvægt.

Volvo'en er faktisk et godt bud på en bil der lige rammer den der sweet spot mellem totalvægt og påhængsvægt hvor det er mest optimalt ift. at måtte køre uden BE-kort - tillykke med det! :-).

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 apr 2010, 12:06 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Anha ... enger.aspx

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 apr 2010, 12:36 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 14 okt 2005, 11:14
Indlæg: 48
Du må trække 1450kg på krogen, og ikke et kilo mere, det er bilen egenvægt plus 50 kg.
Du ikke køre med en trailer med en totalvægt der overstiger 1450 kg, også selvom traileren er tom.
Men lad os nu lege du køre med en trailer der har en totalvægt på 1900kg men den reelt set kun er lastet 1300 kg, så siger politiet at de kigger på den faktiske vægt, og det derfor er lovligt..

Nogle gange hjælper det ikke engang at ringe og spørge dem, du kan også få forskellige svar derinde fra, de er ret kringlede de regler. Jeg skulle selv hente en G2 på lad men gav simpelthen op da jeg syntes reglerne var for komplicerede, så fandt et par prøveplader og kørte den hjem :lol:

_________________
Gider sq ikke lave en sig... Fuck det, nu er den der...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 apr 2010, 23:18 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Christianc skrev:
Du må trække 1450kg på krogen, og ikke et kilo mere, det er bilen egenvægt plus 50 kg.
Du ikke køre med en trailer med en totalvægt der overstiger 1450 kg, også selvom traileren er tom.


Oh ja - det er sandt....
Det er OGSÅ et regnestykke der skal med :-).

Havde bilen haft en højere egenvægt (vejes op), så måtte du napse mere på krogen.

Guderne skal så vide hvor logikken ligger i lige præcis den del af det - men sådan er der jo så meget....

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 apr 2010, 09:45 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 nov 2007, 10:20
Indlæg: 151
Geografisk sted: Ølholm
Øøøøøh :?:

Hvis jeg har forstået reglerne korrekt, så den regel med kørsel efter aktuel vægt af trailer, den gælder kun hvis man HAR B/E kørekort.

Men som også tidligere skrevet i denne tråd, så er reglerne meget svære at tolke :damn: :damn: :damn: :reading:

God påske :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 apr 2010, 09:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
klyfax skrev:
http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Anhaenger/Regler%20for%20koersel%20med%20anhaenger.aspx


Syntes ellers det står ganske godt forklaret her...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 apr 2010, 17:33 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
klyfax skrev:
klyfax skrev:
http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Anhaenger/Regler%20for%20koersel%20med%20anhaenger.aspx


Syntes ellers det står ganske godt forklaret her...


hvad er det for noget med "koblingsvægt"???

Nu har jeg jo fået mit kørekort en del før 2009, så den regel kunne være interessant for mig.

Spørgsmålet går også på om grænsen er den faktuelle vægt, eller vægttavlen?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 apr 2010, 17:38 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 maj 2009, 20:27
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Horsens
fedt nu ned i køreskolen,, du siger jo selv det er længe siden,,,,så en opfrisker er vel på sin plads :mrgreen:

så napper du lige et b/e kort

_________________
I love everything thats fast enough to do something stupid with


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 apr 2010, 21:47 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
HenrikGM skrev:
klyfax skrev:
klyfax skrev:
http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Anhaenger/Regler%20for%20koersel%20med%20anhaenger.aspx


Syntes ellers det står ganske godt forklaret her...


hvad er det for noget med "koblingsvægt"???

Nu har jeg jo fået mit kørekort en del før 2009, så den regel kunne være interessant for mig.

Spørgsmålet går også på om grænsen er den faktuelle vægt, eller vægttavlen?


google har alle dage været en fin ven af folket :-D

http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/36303 ... ogsvar.pdf

Første læser brev...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 54 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team