Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 11 jan 2025, 23:03

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 15 dec 2008, 19:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Indlæg: 786
Geografisk sted: Ribe
Ved ikke om den er vist her før.

Men det bliver da spændende og se om det bliver fremtiden. http://msnmand.dk/article/28713

_________________
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 dec 2008, 19:59 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Havde det ikke været forsøgt inden for F1, eller husker jeg forkert ?

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 dec 2008, 20:31 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 02 mar 2005, 16:06
Indlæg: 120
Geografisk sted: Nord
Mener BMW eksperimenterede med noget ala det der for nogle år siden. Dog var det med elektriske spoler istedet for pneumatisk styrede ventiler.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 dec 2008, 21:43 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Så skal der mappes valve-map :wink: .... interessant :coffee:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 dec 2008, 22:32 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 apr 2005, 18:31
Indlæg: 1099
Supra MK4 skrev:
Havde det ikke været forsøgt inden for F1, eller husker jeg forkert ?


jo de har brugt pneumatiske løftere i F1 men om det er uden knastasler eller for at kunne dæmpe/sænke knastløftet ved lave rpm ved jeg dog ikke

EDIT , ved godt der ikke er noget der hedder lave RPM i F1 :tooth:
men lavere end ved fuld power :lol:

MVH Luske


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 dec 2008, 16:18 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2006, 18:42
Indlæg: 1354
Geografisk sted: Fredericia C
Metalsløjt i højeste klasse :rock:

_________________
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 dec 2008, 21:55 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
luske skrev:

jo de har brugt pneumatiske løftere i F1 men om det er uden knastasler eller for at kunne dæmpe/sænke knastløftet ved lave rpm ved jeg dog ikke


Ingen af dele. De sidder der på alle F1'er i dag, men det er fordi at ventilfjedre ik kan lå at lukke ventilen ved 20k rpm, uden at skade knasten for voldsomt til et ræs.

Om de har kørt med rent luft styrede ventiler, det ved jeg ikke, men det skulle ikke undre mig hvis de har nogle topstykker med det i gemmeren...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 dec 2008, 22:40 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Mekaniske fjedre kan ikke laves så de kan reagere hurtigt nok til 20.000rpm med de mål der er tale om.

Ligesom der også er en grænse for hvor lang en wire kan blive når den hænger lodret; på et tidspunkt kan den ikke længere bære sin egen vægt.

På samme måde er der også en begrænsning i en mekanisk fjeder der slæber på en ventil.

Det er _ENORME_ belastninger et almindeligt ventiltræk udsættes for ved høje RPM. De kræfter vil i givet fald skulle opvejes at et trykluftaktiveret system på een eller anden vis, da vi stadigt skal bruge hurtige ventilbevægelser. Umiddelbart stiller jeg mig vældigt skeptisk overfor potentialet. Man kan jo regne på det tryk der skal til for at opveje en konventionel fjeder, og læg så til at luften skal kunne komme ind og ud på kortere tid end cylinderen er om at fylde. Enten bliver styretrykket meget højt, ellers får portene en rimelig størrelse....

Tænker at et servobaseret system har større potentiale i praksis, men spændende er det da.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 dec 2008, 10:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jul 2006, 19:24
Indlæg: 784
Geografisk sted: Sønderjylland
kbonde skrev:
Mener BMW eksperimenterede med noget ala det der for nogle år siden. Dog var det med elektriske spoler istedet for pneumatisk styrede ventiler.


Det har jeg os hørt at bmw har rodet med. Det var os med spoler istedet

_________________
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 dec 2008, 11:24 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
BANDIT skrev:
kbonde skrev:
Mener BMW eksperimenterede med noget ala det der for nogle år siden. Dog var det med elektriske spoler istedet for pneumatisk styrede ventiler.


Det har jeg os hørt at bmw har rodet med. Det var os med spoler istedet


Jeg har et tysk Opel blad liggende hvor der er en artikel omkring knaster, der er BMW's forsøg med trinløs ventiltiming nævnt i. Jeg kan forsøge at finde den og scanne den ind.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team