Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 apr 2025, 16:44

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 06 okt 2008, 17:18 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Når feks otto måler biler, taster han den aktuelle temperatur ind som er tæt på bilen, og det gør dem jeg kender med felt også.
Dog er jeg stødt på en der mener at man skal taste indsugnings temperatur fra manifold ind.
Altså aflæse hvad den aktuelle temperatur er på den luft der er i indsugningsmanifold.
På en måde kan jeg godt følge ham, men der er jo ikke det man normalt ser.
Kræver det en anden korrektions faktor, eller kan man slet ikke bruge sådan en måling, fordi der er jo ret stor forskel på måling om man skriver 15 grader eller en den aktuelle indsug temperatur ind.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 okt 2008, 18:11 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Idéen er jo at måle temperaturen på den luft motoren suger ind i maskinen da den har indflydelse på luftens densitet og der med motorens fyldningsgrad.. men at måle den direkte i indsugningen er så vidt jeg kan se forkert da målingen vil blive påvirket af det metrologerne i fjernsynet kalder "wind-chill" og derfor give en fejlmåling .. dvs den kolde luft der blæser/ suges forbi ens målepunkt vil måles som værende lavere end den reelt er ... hvis man skulle gøre noges så var den snarre at måle et stykke fra luftindtaget (hvor luften ikke er i hurtig bevægelse) og så måske lægge en smule til for at kompenserer for "heat-soake" .. men det virker lidt som et skråplan da det bliver en vurdering fra motor til motor ... så i min verden er det "ambient air" der skal måles


Dog kan jeg godt se problematiken ved en turbobil ... her vil turboen opvarme indsugnings luften delvis fra den varme turbine side. men nok i større grad fra selve komprimering af luften .. og der efter kommer jo ofte en intercooler der igen sænker "indblæsnings" temperaturen .. så jeg kan godt følge folk som gerne vil måle temperaturen som motoren reelt ser efter IC ... dog er jeg af den opfattelse at motor og turbo skal ses som et system og at det derfor stadig er "ambient air temperatur" der er vigtig


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 okt 2008, 18:33 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 apr 2006, 10:15
Indlæg: 601
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
ae86 -> Wind chill påvirker altså ikke en temperaturføler... Men ellers er jeg enig i dine betragtninger.

@Finn, hvis man tog temperaturen i indsugningsmanifolden på en turbobil ville det kræve "real-time" temperatur input til dyno-programmet, så det løbende kunne lave ny korrektionsfaktor for hvert målepunkt i rulningen, da temperaturen som regel stiger i løbet af rulningen.....

_________________
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 okt 2008, 18:40 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
ae86 skrev:
...da målingen vil blive påvirket af det metrologerne i fjernsynet kalder "wind-chill" og derfor give en fejlmåling ..

Chill-faktor'en er kun noget levende organismer opfatter. Det har ingen indvirkning på mekanik, eller den reelle temperatur. :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 okt 2008, 19:14 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
efterz skrev:
ae86 -> Wind chill påvirker altså ikke en temperaturføler... Men ellers er jeg enig i dine betragtninger.

@Finn, hvis man tog temperaturen i indsugningsmanifolden på en turbobil ville det kræve "real-time" temperatur input til dyno-programmet, så det løbende kunne lave ny korrektionsfaktor for hvert målepunkt i rulningen, da temperaturen som regel stiger i løbet af rulningen.....


Ja syntes også det virker mærkeligt.
Nu ved jeg ikke hvor mange grader den stiger på de 8-10 sec. rulning tager, men det vil jeg prøve se næste gang jeg skal have rullet min starlet...
Men kan bedre forstå, hvorfor der nogen gange bliver målt flere hk på sjælland :-)
40 grader bruger de somregel når de måler en supra 2jzgte motor.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 okt 2008, 19:40 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Det afhænger af hvor du afgrænser systemet.

Man ville feks kunne kompensere turboladeren helt ud af systemet(og måle NA effekt på en pumpet turbomotor) hvis man afgrænsede systemet de rigtige steder. Sågar eliminere tabet til kølevand og udstødningsgas, om nødvendigt.(kræver dog målepunkter)

Man vil kunne argumentere for at feks lufttryk altid vil være konstant på en turbomotor, og derfor vel ikke kompenseres? Eller?

Jeg har ikke studeret nærmere hvad de forskellige effektstandarder definerer som afgrænsning. Mon der overhovedet er taget højde for trykladede motorer?
Nogen der har link til SAE, m.v.?

For at kunne afgøre om det overhovedet er relevante målinger skal man først have taget sig sammen til at sætte sig ind i standarderne.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 okt 2008, 19:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
ok "wind chill" er måske det forkert udtryk .. men jeg er ikke metrolog og gik bare udfra at det var samme effekt .. og jeg er stadigt ikke overbevist om at det kun er levende væsener der kan opfange en temperatur forskel når luft bliver sat i hurtig bevægelse ... hvis du stikker en k-probe ind i luftstrømmen lige før gasspjældet hvor luftgashastigheden er høj.. så vil temperaturen, ifølge jer, være den samme som hvis den blev målt et sted i plenumem hvor luftgas hastigheden var lavere.. eller hvad


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 okt 2008, 19:44 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 apr 2006, 10:15
Indlæg: 601
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Supra MK4 skrev:
Men kan bedre forstå, hvorfor der nogen gange bliver målt flere hk på sjælland :-)
40 grader bruger de somregel når de måler en supra 2jzgte motor.

Hvilken rulle-operatør gør sådan noget svineri? :damn:

_________________
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 okt 2008, 21:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
efterz skrev:
Supra MK4 skrev:
Men kan bedre forstå, hvorfor der nogen gange bliver målt flere hk på sjælland :-)
40 grader bruger de somregel når de måler en supra 2jzgte motor.

Hvilken rulle-operatør gør sådan noget svineri? :damn:


HOST HOST K-Power HOST HOST

Han er rimilig meget kendt for at skrue godt op for HKene...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 okt 2008, 22:59 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
ae86 skrev:
.. så vil temperaturen, ifølge jer, være den samme ...

Ja luftens hastighed ændre ikke på luftens temperatur. Det du kan mærke og som også kaldes "Chill faktor", kan vel nærmest forklares som styrken hvormed luften forsøger at nedkøle kroppen. Jo mere kold luft jo kraftigere er kølevirkningen. og jo koldere føles det, selv om temperaturen ikke ændre sig.
Når lufthastigheden stiger tilstærkkeligt voldsomt er det nærmere modsat, at der istedet dannes ekstra varme pga gnidningsmodstanden. Læste et sted at overfladen på et Concord fly når over 100 grader ved tophastighed. Næsen blev over 150 grader varm! :shock:


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team