Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 dec 2024, 05:48

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Åbenbart ikke ... selvom man har fået tudet ørene fulde med at det er et faraday bur og at der jo er gummi mellem jorden og karosseriet

Men se selv her

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
kan huske at top-gear lavede en udsendelse hvor hamsteren sad i en bil de med vilje slog lyn ned i.. men det var sikkert i bilen så længe man ikke rører noget metal. noget med at bilens karosse leder strømen uden om. i udsendelsen kunne bilen endda starte bagefter (noget nyere gøj mener jeg)

www.slavteren.tk

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Slavteren skrev:
...noget nyere gøj mener jeg...

Mener det var en sort Golf

Slavteren skrev:
.... noget med at bilens karosse leder strømen uden om...

faraday bur

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
ae86 skrev:
Åbenbart ikke ... selvom man har fået tudet ørene fulde med at det er et faraday bur og at der jo er gummi mellem jorden og karosseriet

Men se selv her

Hvis du tænker dig om så er det stadig sikkert (stød mæssigt), ja der er mange kræfter på spil men strømmen vil altid finde den nemmeste vej og det er stadig karosseriet, i det her tilfælde ville man sikkert være døv bagefter, have skidt i bukserene og have brændt nallerene på vej ud af bilen, men ikke fået stød... og hvis du spørger mig så ville jeg ikke prøve selv for at bevise det for dig...

Billede

Mester Medlem
Brugeravatar

Ravnen skrev:
ae86 skrev:

Men se selv her

Hvis du tænker dig om så er det stadig sikkert (stød mæssigt), ja der er mange kræfter på spil men strømmen vil altid finde den nemmeste vej og det er stadig karosseriet, i det her tilfælde ville man sikkert være døv bagefter, have skidt i bukserene og have brændt nallerene på vej ud af bilen, men ikke fået stød... og hvis du spørger mig så ville jeg ikke prøve selv for at bevise det for dig...

Den nemmeste vej går vel næppe igennem forruden ... hvis du ser filmen igen så har lynet ramt forruden, hvor det er afbøjet ned igennem frontklappen for herefter at fortsætte hen og pløje sig ud igennem den ene forlygte ...

Det siges i teorien at strøm (lynet) tager den nemmeste vej ... men det kan vel ikke siges at være den nemmeste vej det her lyn har taget .. den nemmeste vej ville vel været ned i taget (det højeste sted) og så fordele sig via karossen ud rundt om kabinen og herfra ned til jorden .. og det uden at skærebrænde et hul på ~1mx1m igennem karosseri jern

edit:
Og så render strømmen vidst nok den modsatte vej .. dvs. fra jorden og op til skyerne .. lige som et batteri løber fra - til +

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
ae86 skrev:
Ravnen skrev:
ae86 skrev:

Men se selv her

Den nemmeste vej går vel næppe igennem forruden ... hvis du ser filmen igen så har lynet ramt forruden, hvor det er afbøjet ned igennem frontklappen for herefter at fortsætte hen og pløje sig ud igennem den ene forlygte ...

Det siges i teorien at strøm (lynet) tager den nemmeste vej ... men det kan vel ikke siges at være den nemmeste vej det her lyn har taget .. den nemmeste vej ville vel været ned i taget (det højeste sted) og så fordele sig via karossen ud rundt om kabinen og herfra ned til jorden .. og det uden at skærebrænde et hul på ~1mx1m igennem karosseri jern

edit:
Og så render strømmen vidst nok den modsatte vej .. dvs. fra jorden og op til skyerne .. lige som et batteri løber fra - til +

Der kan være mange årsager til at ruden ser sådan ud, mange ford biler kører med elvarme i forruden (metaltråde), en viskerarm, måske vand, en gren eller bare simpel varme påvirkning...

Billede

Senior Medlem
Brugeravatar

[quote="ae86
edit:
Og så render strømmen vidst nok den modsatte vej .. dvs. fra jorden og op til skyerne .. lige som et batteri løber fra - til +[/quote]

Fuldstændigt korrekt!

Så de skader lynet har lavet på bilen er ikke forårsaget ved nedslag, men nok nærmere strømstyrken/amperne som er så voldsomme at det har eksplosionsligende karakter.

Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!

Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time