Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 dec 2024, 06:21

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 02 jan 2008, 00:17 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 okt 2003, 19:23
Indlæg: 109
Geografisk sted: lyngby
Vi gik og snakkede om her den adnen dag hvor mange hp der egentligt skulle til at holde en bil kørene ved 110kmt. Her menes ved konstant 110kmt, ved også mild modvind og moske lidt bakke kørsel, intet vildt.

Hvad er nok, til en ganske normal ikke alt for kasse lignene bil på fx 1150kg. Diskussionen gik på alt lige fra 10hk op til 30hk, men er der nogen der kender et mere nøjagtigt tal?


/tobias


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jan 2008, 15:43 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 nov 2007, 10:20
Indlæg: 151
Geografisk sted: Ølholm
BlueminD skrev:
Vi gik og snakkede om her den adnen dag hvor mange hp der egentligt skulle til at holde en bil kørene ved 110kmt. Her menes ved konstant 110kmt, ved også mild modvind og moske lidt bakke kørsel, intet vildt.

Hvad er nok, til en ganske normal ikke alt for kasse lignene bil på fx 1150kg. Diskussionen gik på alt lige fra 10hk op til 30hk, men er der nogen der kender et mere nøjagtigt tal?


/tobias


Jeg tror ikke man kan komme det nærmere, da det kommer an på mange faktorer som vindmodstand, vægt og rullemodstand.
Jeg vil dog tro, at det ligger omkring 30-50 hk.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2008, 17:37 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Starletten vejer 850 kg, køre ca 3700 rpm, har et vakum på 0.3 bar.
Tænker man så på at den yder 75 hk, så tror jeg ik den bruger andet end 35 hk for at trække sig selv ved den hastighed...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2008, 17:40 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Indlæg: 349
Geografisk sted: Ebeltoft
Min første bil - en Morris Mascot vægt ca 750 kg og 36 Hk kunne vel snige sig op på 105

_________________
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2008, 18:30 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Jeg mener at have læst, at en Mondeo mk1 skulle bruge ca 25 Hk for at holde en hastighed på 90 Km/t.
Ca 10 Hk mere for at komme op på 110 synes jeg lyder meget rimeligt - der er jo kun rullemodstand og vindmodstand at overvinde.

Så ca 35 Hk vil være mit bud 8)

/Lars

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2008, 19:50 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Transitfar skrev:
Jeg mener at have læst, at en Mondeo mk1 skulle bruge ca 25 Hk for at holde en hastighed på 90 Km/t.
Ca 10 Hk mere for at komme op på 110 synes jeg lyder meget rimeligt - der er jo kun rullemodstand og vindmodstand at overvinde.

Så ca 35 Hk vil være mit bud 8)

/Lars


Reglen er (hvis jeg husker rigtigt) at for at fordoble hastigheden skal der tilføres 4x effekt alene til at overkomme luft modstanden så hvis din mondeo mk1 kan køre 90 km med ca 25 hk så skulle den kunne køre ~180 km/t med 100 hk hvilket lyder lige i underkanten... men jeg vil ikke lægge hoved på blokken på det.

Jeg tror der skal noget mere til

Vindmodstanden er en af de helt store syndere men også rulle modstand (som er nævnt) og tab i transmission/drivlinie og parasitiske tab til knaster, generator og vandpumpe (samt blæsermotor hvis den er mekanisk & servostyring & A/C) kan æde en del effekt så mon ikke vi skal op omkring 35-45 hk for en "standard" 1,1 - 1,25t bil og med en "standard" motor i en 1.8-2.2L klasse (moment har vel også lidt at sige??)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2008, 20:09 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Indlæg: 349
Geografisk sted: Ebeltoft
Og da effekt er pr tidsenhed - og man ved dobbelt hastighed kører dobbelt så langt er formlen altså ca 8 x for en fordobling

_________________
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2008, 20:29 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
audi_claus skrev:
Og da effekt er pr tidsenhed - og man ved dobbelt hastighed kører dobbelt så langt er formlen altså ca 8 x for en fordobling


Hvis det passer og Ford regnestykket oven over passer så skulle den haver over 200 hk for at runde 180km/t !!!

Jeg tror at en faktor 8 er lidt over i den anden grøft

... men bare for at være på den sikre side og i PP's ånd vil jeg mene at vi runder op til en faktor 16 i stedet...og hvem er egentligt interesseret i at cruise afsted med 110 km/t ?? for en hver ægte PP junkie ved at tiden det tager at komme fra 0- 110 mere interessant :gnaek:

16 er egentligt et ret kedligt tal så vi runder op til 20... så din ford skal have 500 hk for at cruse afsted med 180 km/t ... 500 er også sådanne et dejligt rundt tal


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2008, 20:38 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
En starlet skal have 105 hk for at rende 200 km/t.
En 90 hk vectra B kan rende 180 i øvrigt...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2008, 20:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
audi_claus skrev:
Min første bil - en Morris Mascot vægt ca 750 kg og 36 Hk kunne vel snige sig op på 105


Med vores nye regl så skulle din lille morris have en faktor 20 effekt forøgelse for at fordoble hastigheden til 210 km/t ... hvilket giver ~ 720hk..

Jeg ville mene det var rimeligt ... det ville hver tilfældet blive en interessant maskot :rock:

med en faktor 4 -> 210km/t @ 144hk
med en faktor 8 -> 210km/t @ 288hk
med en faktor 20 -> 210 km/t @ 720hk :rock: næsten et vægt/effekt forhold på 1



... Jeg tror faktisk jeg husker forkert . ... hvis det var en faktor 4 ville der kun skulle bruges 144*4 hk (576hk) for ydeligt at fordoble hastiden fra 210 til 420 km/t .. så det er ikke tilstrækkeligt eksponentielt


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 40 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team