Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 dec 2024, 21:09

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Senior Medlem

Geografisk sted: Vendsyssel
Hvad der kan ske, hvis man forsøger sig med 8.8 gevindstænger som hjulbolte på 5700 kg traktor. Læg mærke til venstre baghjul: http://www.fullpull.dk/galleri/video/vi ... videoId=88 ( :damn: )

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Det er da godt nok første gang jeg har set sådan et nr. Det pjeler at være låret der gir sig først på de blå. Mener at de orig bolte hedder 10.9 så tror du skal højere på i hårdheden. Men hvorfor bruge gevindstang? Er det ikke bare at bore hullerne på til en nr. større bolt, med et nr. hårdere?

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Senior Medlem

Nu vil jeg lige understrege at det ikke er mig på filmen. Jeg kører ikke Ford :hrmpf: men derimod Volvo BM.

Så vidt jeg ved, var grunden til gevindstangs-forsøget, at Ford'en meget kort tid inden stævnet blev ændret fra originale støbte fælge til almindelige pladefælge, hvilket så krævede nye hjulbolte. Og åbenbart var gevindstænger det eneste tilgængelige i 11. time.
Læg mærke til at han med det samme kigger på baghjulet (godt nok det forkerte) da han stiger ned fra traktoren. Han vidste åbenbart godt at det var galt...

Titel:
Moderator

Så var bruddet i bolten jo interessant at se. Det er nemt at kende en overklipning, fra en overlast....

8.8 holder til en hel del, plus der er mange bolte at fordele trækket på.
Umiddelbart tænker jeg en overspænding til meget nær flydepunkt, og efterfølgende udmattelse på de ~50-60m. Mon ikke boltene i den anden side sad løse.....;-)

Med en 10.9 bolt kan man jo så overspænde lidt mere inden det flyder....

Man kan ikke altid spænde sig ud af problemerne. Ofte bliver problemerne STØRRE når man forsøge at løse dem ved hjælp af en forlænger på nøglen... :up:
Men det er en populær fremgangsmåde....

Hvad angår gevindstænger, så er 8.8 gevindstænger ikke helt billige. 10.9 eller 12.9 er nærmest rasende dyre.
En meget populær antagelse er at gevindstænger altid er 8.8 når de er elgalv.
Meget langt fra sandheden. RIGTIGT tit er de kun 6.6, eller sågar helt ned til 4.6.
Haraldnyborgs er feks kun 6.6. Ligesom mange landbrugsmaskinforretninger... En gevindstang er jo en gevindstang....

Kan være en del af problemet...

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem

Ja man skal passe lidt på med hvad det lige er man går og køber. For ikke så længe siden købte min chef en boltsortiment hos P.Lindbergh (postordre-landbrugstilbehør). Da jeg så skulle snage lidt i det, viste det sig at være 4.6 bolte. Da jeg nævnte det for chefen, var han slet ikke klar over hvad "de der tal på bolthovederne" betød. Så er det jo nemt at komme galt afsted med den slags.

Mht traktorchaufføren, så ved jeg kun at han dagen efter uheldet ringede til en bekendt af mig, som driver lidt traktormekanikervirksomhed, for at spørge om han skulle ligge inde med nogle hjulbolte da hans, citat: "8.8 gevindstænger ikke rigtigt kunne holde til det"... Så om det i virkeligheden har været endnu lavere kvalitet, skal jeg lade være usagt..

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Jeg mener faktisk at Biltema direkte skriver om deres gevindstænger at de er 6.6 - men jeg kan ikke huske det, og er for doven til at kontrollere. Jeg er i hvert fald stødt på et sted hvor man er ærlig omkring det. Det overraskede mig så ikke voldsomt, for jeg havde oplevet at en gevindstang føltes noget blød i det :-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Stevns
Biltema: 4.8

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time