Så var bruddet i bolten jo interessant at se. Det er nemt at kende en overklipning, fra en overlast....
8.8 holder til en hel del, plus der er mange bolte at fordele trækket på.
Umiddelbart tænker jeg en overspænding til meget nær flydepunkt, og efterfølgende udmattelse på de ~50-60m. Mon ikke boltene i den anden side sad løse.....
Med en 10.9 bolt kan man jo så overspænde lidt mere inden det flyder....
Man kan ikke altid spænde sig ud af problemerne. Ofte bliver problemerne STØRRE når man forsøge at løse dem ved hjælp af en forlænger på nøglen...
Men det er en populær fremgangsmåde....
Hvad angår gevindstænger, så er 8.8 gevindstænger ikke helt billige. 10.9 eller 12.9 er nærmest rasende dyre.
En meget populær antagelse er at gevindstænger altid er 8.8 når de er elgalv.
Meget langt fra sandheden. RIGTIGT tit er de kun 6.6, eller sågar helt ned til 4.6.
Haraldnyborgs er feks kun 6.6. Ligesom mange landbrugsmaskinforretninger... En gevindstang er jo en gevindstang....
Kan være en del af problemet...
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!