Andy skrev:
[Lyden tyder på at der slet ingen BOV er, sådan lyder de fleste turboer ved højt tryk når gassen lægges pludseligt, turboen "staller" og står fatisk stille et øjeblik pga trykket i manifolden...også kører den op i omd igen.
Jeg tror du mener noget andet her.
Luftflowet vender i turboen, pga trykforskellen bliver for stor. Der er reelt ikke tale om at turboladeren "stopper op". Hvis det var således at turboladeren stod stille et kort øjeblik, og efterfølgende skulle starte op igen, ville enertien i turboladeren knække akslen øjeblikkeligt.
Jeg kan desværre ikke huske linket, men der findes en side på nettet der beskriver fænomenet i detaljer, også hvordan modtrykket og omdrejningstallet opfører sig under et stall.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!