Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 dec 2024, 20:44

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 16 jul 2006, 12:17 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 26 aug 2004, 14:45
Indlæg: 96
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Kan jeg ikke få en hånd. Jeg regner med at der sidder en del kompetente folk herinde der har en smule styr på lovgivningen omkring tuning. Når man snakker om 20%-reglen, så betyder det at man må lægge en større motor i op til 20% uden godkendelse fra producent, da man går ud fra bilen effektmæssigt holder (ingen snak om forurening og støj, da det ikke handler om det), ik?

Men man må da ikke skifte fra en Række4 til en Række6 uden godkendelse fra producenten vel?
Man må altså ikke lave en GolfG60 om til en GolfVr6, da den skifter fra 4cyl til 6cyl, vel?

Eller lave en bmw 318is (140hk 4cyl) om til en 320 (150hk 6cyl)

Kan nogen ikke hjælpe mig med at finde det på skrift. For det er vel ikke lovligt vel?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jul 2006, 15:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Nu kan man jo ikke undgå støj og forurening når det også er en del af 20% reglen.

Så vidt jeg har læst/hørt så mener jeg at motor skift med ændringere af cylinder ikke er lovligt, ligesom eftermontering af turbo. Men for biler før '84 må man ændre motoren som man vil, bare man over holder div. støj og forurening, men det gælder jo for alle motor ændring...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jul 2006, 15:51 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 26 aug 2004, 14:45
Indlæg: 96
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Jeg vil bare gerne have én der kan fortælle mig om det findes i loven beskrevet nogen steder, det punkt med antal cylindre. Jeg skal nemlig bruge det meget specifikt.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jul 2006, 16:31 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Synes nu ikke jeg kan finde noget om det...

Men det skal nok stå på denne side...

http://www.fstyr.dk/sw22949.asp

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jul 2006, 20:38 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 26 aug 2004, 14:45
Indlæg: 96
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Nogen der kan give et hint til om det kan stå et sted i lovgivningen eller evt nogen der har snakket med én synsmand der også mener det. Jeg er overbevist om det må stå et sted, da det jo ikke er lovligt at lægge en Vr6'er-motor i en Golf2 G60 uden at have en godkendelse fra VW.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jul 2006, 21:04 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 22:51
Indlæg: 475
Geografisk sted: Vendsyssel
Jeg vil ikke lige ligge hovedet på blokken, men mener at det har noget med typegodkendelse at gøre.

En G2 er jo ikke typegodkendt med vr6-motor, så det er der hurdlen ligger. Hvordan nogen så alligevel har fået det synet skal jeg ikke gøre mig klog på.

_________________
Ole Bundgaard

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jul 2006, 21:07 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 26 aug 2004, 14:45
Indlæg: 96
Geografisk sted: Nordvestsjælland
wukshady skrev:
Jeg vil ikke lige ligge hovedet på blokken, men mener at det har noget med typegodkendelse at gøre.


Den bliver du lige nødt til at uspecificere for mig. Jeg er ikke præcist klar over hvad du mener. Kan du gøre det klart for mig, hvordan lovgivningen er dér?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jul 2006, 15:16 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 22:51
Indlæg: 475
Geografisk sted: Vendsyssel
En bilmodel skal jo være typegodkendt i DK for at kunne indregistreres. I golfens tilfælde er der jo aldrig typegodkendt en version med 6-cylindret motor.

Hvorimod der i BMW'ens tilfælde findes 6-cylindrede udgaver af modellen. Så her burde det ikke være noget problem, så længe 20%-reglen overholdes.

Kender ikke lovgivningen mere nøjagtigt, må jeg indrømme...

_________________
Ole Bundgaard

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jul 2006, 17:42 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 mar 2004, 14:30
Indlæg: 679
Geografisk sted: Fr.sund/Nordsjælland
klyfax skrev:
Nu kan man jo ikke undgå støj og forurening når det også er en del af 20% reglen.

Så vidt jeg har læst/hørt så mener jeg at motor skift med ændringere af cylinder ikke er lovligt, ligesom eftermontering af turbo. Men for biler før '84 må man ændre motoren som man vil, bare man over holder div. støj og forurening, men det gælder jo for alle motor ændring...

ja nilen bilen er fra FØR 6 mrd 1984 må du (næsten) gøre hvad du vil :)

_________________
Nuværende bil:
http://bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=230420


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jul 2006, 23:07 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 26 aug 2004, 14:45
Indlæg: 96
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Ingen af jer der kender til reglerne andet end det I har hørt rundt omkring? Ingen der har læst noget konkret. For det er jo lidt svært at argumentere med synshallerne uden at have noget på trykt papir.

Hjælp mig. Jeg er helt sikker på det er ulovligt at skifte til flere eller færre cylindre.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team