Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 mar 2025, 22:40

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Jeg står for snart at skulle anskaffe mig mit første digitalkamera. Det er blevet en nødvendighed, da alle som reflekterer på en eller anden salgsannoce efterhånden spørger om billeder.

Jeg regner med at skulle bruge det til at tage billeder af biler, (primært udendørs), billeder ved familie tam tam (indendørs), actionbillder (biler i bevægelse) osv. Altså et all-round kamera.

Krav: Blitz, god opløsning (hvad er det på nu til dags?), en lille smule zoom, auto focus, LCD display og en rummelig hukommelse (gerne over 80 billeder), og så skal det være handy og nemt at betjene (uploadning på PC via USB).

Prisniveau: Jeg forstiller mig at bruge omkring 2000 kr. (måske lidt mere).

Hvad kan i anbefale og hvad skal man holde sig fra? Er der nogen steder der er bedre at handle end andre? Kan jeg få noget godt til den pris? Er nogen mærkere bedre end andre.

Alt i alt: Har i nogen klogt at sige til en første gangs køber af digitalkamera, så kom frisk :P

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg kan helt klart anbefale Canon ixus. Der er efterhånden kommet mange modeller, og de nyeste ligge lidt over dit budget. Men man kan tit få nogen af de lidt ældre modeller til en god pris.

Titel:
Admin
Admin

Hejsa
for +2000 ville jeg personligt selv købe et godt brugt kamera som er ca. ½ - 1 år gammelt.

Jeg ville gå efter enten sony DSV serien - de fleste af disse har carl zeis linser. (Det er langt fra pixels som afgør om billederne bliver gode, herunder linsen, iso egenskaber mv.)
Eller Canons powershot serie - det er efter min mening de bedste kompagte kameraer på markedet og får gode bedømmelser.

Kig selv mere på http://www.dpreview.com - Det er den største og bedste hjemmeside omkring kameraer. Her kan du læse fordybende reviews og yderligere stille de forskellige op til sammenligning. Der er selvfølgelig også andre kameraer, men ovennævnte er mine favoritter.

Mvh Jakob / Canon D10

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
ja jeg er glad og tilfreds med mit CANON IXUS 30 fint camera og ja BLING BLING billeder :lol: :lol:

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Okay, så i anbefaler begge Canon. Det vil altså ikke være nogen dum ide at gå efter dette mærke?

Nu bliver det godt nok nævnt at der er mange andre ting der spiller ind vedr. billdekvalitet end lige pixels. Men hvis man alligvel skal sætte et tal på, hvad skal man så op på af pixel, for at kunne regne med at det er et godt billde man får taget?
Nu skal jeg jo heller ikke til at leve af at tage billder, så vigtigere er det jo heller ikke. Men man vil jo helst købe noget man bliver glad for første gang...

Kunne det her være et bud?: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?Comm ... adID=48837

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Som Jakob siger, så er det ikke kun antal pixels der afgør hvor godt billedet bliver. Du kan f.eks. ofte købe kameraer i diverse supermakeder 6-7 mega pixel, til meget få penge. Men billederne er bare ikke særlig gode. Til sådan helt almindelig hverdags brug, vil jeg påstå at et godt kvalitets kamera ikke behøver at have mere en 4 mega pixels.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
Til alm. brug er 4Mpixel rigeligt.
Jeg har selv et Canon A520. Det tager rigtigt gode billeder og så kan man - efterhånden som man bliver mere modig - gradvist slå automatikken fra og styre det hele selv. Det giver nogle rimeligt syrede muligheder. Samtidig er der 4x optisk zoom som gør din placering i forhold til dit motiv lidt ligegyldig. Du zoomer bare til det passer.

Jeg vil tro, at du kan få sådan et til ca. 1500 slag fra nyt idag.

/Nolan

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Nolan skrev:
Til alm. brug er 4Mpixel rigeligt.
Jeg har selv et Canon A520. Det tager rigtigt gode billeder og så kan man - efterhånden som man bliver mere modig - gradvist slå automatikken fra og styre det hele selv. Det giver nogle rimeligt syrede muligheder. Samtidig er der 4x optisk zoom som gør din placering i forhold til dit motiv lidt ligegyldig. Du zoomer bare til det passer.

Jeg vil tro, at du kan få sådan et til ca. 1500 slag fra nyt idag.

/Nolan

Jeg har kigget lidt på det A520 kamera og det virker som et godt kamera. Det er godt nok ikke helt så småt som Ixus 40, men jeg har nu heller ikke brug for at skulle rende rundt med det i lommen.

Kan du fortælle lidt om hvad batteri den kører på? Kan man købe større hukommelseskort? og kan man også købe en taske til denne model?
Pft.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
Jakob Hansen skrev:
Jeg har kigget lidt på det A520 kamera og det virker som et godt kamera. Det er godt nok ikke helt så småt som Ixus 40, men jeg har nu heller ikke brug for at skulle rende rundt med det i lommen.

Kan du fortælle lidt om hvad batteri den kører på? Kan man købe større hukommelseskort? og kan man også købe en taske til denne model?
Pft.

Jeg har det lidt svært med de IXUS-kameraer - de er imho. for små til at man kan få et stabilt greb i dem.....

A520 kører på alm. AA-batterier og selv alm. alkaline holder strøm længe. Jeg har købt mig til et sæt opladelige NiMH m. en vægoplader men det virker lidt tåbeligt, da der let går måneder mellem jeg lader op.

Det kan køre med MultiMediaCard (MMC) og SecureDigital (SD) hukommelse. Men det der følger med (16Mb) er lige til at lukke op og puste grise i. Der kan være 5-6 billeder på det ved fuld opløsning.
Jeg kører med et 512Mb SD og der er plads til ca. 120 billeder på dette. Jeg ved ikke om det kan køre med 1G kort men det burde ikke være et problem.

Der fås flere tasker. Det er lidt et spørgsmål om, hvad man er til :wink:

/Nolan

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Nolan skrev:
Jakob Hansen skrev:

Pft.

Jeg har det lidt svært med de IXUS-kameraer - de er imho. for små til at man kan få et stabilt greb i dem.....

A520 kører på alm. AA-batterier og selv alm. alkaline holder strøm længe. Jeg har købt mig til et sæt opladelige NiMH m. en vægoplader men det virker lidt tåbeligt, da der let går måneder mellem jeg lader op.

Det kan køre med MultiMediaCard (MMC) og SecureDigital (SD) hukommelse. Men det der følger med (16Mb) er lige til at lukke op og puste grise i. Der kan være 5-6 billeder på det ved fuld opløsning.
Jeg kører med et 512Mb SD og der er plads til ca. 120 billeder på dette. Jeg ved ikke om det kan køre med 1G kort men det burde ikke være et problem.

Der fås flere tasker. Det er lidt et spørgsmål om, hvad man er til :wink:

/Nolan

Jeg tror du har overbevist mig om at det bliver et Canon A520. Eneste tilbageblivende spørgsmål: hvad koster sådan et 520M kort og er de univesale (altså duer de til flere mærker og modeller)?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time