Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 08 jan 2025, 14:29

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 155 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 16  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 01 jun 2009, 07:28 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Ravnen skrev:
lqs skrev:
RAVN... hvorfor er det du mener myndighederne bør gå i dialog?
MVH søren


Facisme fører ingen steder...

Hvad er der lige galt med billedet, når man i et hug kan erklære 15000 glade mennesker krig og tæppebombe dem med paragrafer og bøder?

Tror det er på tide vi laver en lille "opvisning" omkring Christiansborg og indre by, a.la. den Striben Esbjerg lavede for nogle år siden, bare sådan lige for at vise at bilhobbyen i alle dens nuancer, i Danmark er kommet for at blive...


Ja, lad os køre ind til Christiansborg i kortege med toppen af dansk DRAGRACE(STREET?) med nummerplader på "vores" lovligt indregistrede gadebiler med 5x for meget motoreffekt på mærkelige brændstoffer, og vise dem med alt tydelighed at vi er nogle fjolser. :damn:

Som myndighederne har kontrolleret gulpladebiler, rockere, you name it den sidste tid, så ville det da være mærkeligt om DHB skulle kunne gå fri igen-igen. Der kunne godt have været reglementeret sig ud at en stor del af de nuværende problemer, men man har valgt ikke at gøre det, og det er helt og holdent deres valg.

Dertil sagt, så mangler de få arrangørere der er i DK noget opbakning, de mangler en medlemsliste, etc at kunne referere til når der forhandles.
Kørerforeningen var en måde at stå stærkt på for KØRERNE uden af være afhængig af nogen, hverken DASU eller andre. Så længe man ikke kan organisere sig bare en smule, så bliver det nok ikke gavnligt at køre ind på Christiansborg og brænde dæk af.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jun 2009, 08:17 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 maj 2004, 22:19
Indlæg: 571
Geografisk sted: Ikast, verdens navle
Ravnen skrev:

Tror det er på tide vi laver en lille "opvisning" omkring Christiansborg og indre by, a.la. den Striben Esbjerg lavede for nogle år siden, bare sådan lige for at vise at bilhobbyen i alle dens nuancer, i Danmark er kommet for at blive...


jowjow....det hjalp dem da helt vildt :roll:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jun 2009, 08:26 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
RAVN... passer det at du hade din gang i ungdomshuset og stadig støtter de samme ideer?
MVH søren


Senest rettet af lqs 01 jun 2009, 08:30, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jun 2009, 08:29 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
eller er der andre grunde, til at du pludselig mener, div regler ikke gælder for dig eller dem med samme hobby som dig? argumentet med at kigge på golf eller fodbold folket, duer i mine øjne ikke rigtigt. som det er nu er vores hobby svær at tage seriøs.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jun 2009, 09:26 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
sune skrev:
Spirillen skrev:
Nu kører jeg ikke streetrace.

Men kunne man fremadrettet forestille sig noget i stil med rallysyn(=sjov bil uden afgift lovligt på prøveskilte), af racere,driftere osv?
Jeg er godt klar over, at der står i reglerne om rallysyn, at det ikke gælder for biler der kører dragrace o.l., men kan der rumsteres lidt med den regel?
Det vil jo godt nok betinge, at man får Dasu med på legen.

Bare et par hurtige tanker herfra.(don't kill me, if i'm wrong)


Held og lykke med at få hjælp fra DASU... Det eneste de tænker på er at malke græsrodderne for så at bruge pengene på ligegyldige møder, udvalg, "kørselsgodtgørelses" til DASU folk.


Hvad skulle pointen i rallysyn af drag/streetracere være?

Grunden til at man overhovedet har et syn af rallybiler, er at de under løbene kører ude i trafikken sammen med alle andre, og så skal bilen jo naturligvis være i orden.
Der er jo ikke noget specielt magisk lækkert i et rallysyn i øvrigt. Min Golf er rallysynet, men jeg kan ikke bruge det til noget som helst andet end at køre løb med.
En streetracer er jo netop typisk en person som bruger sin bil i det daglige også - det må du ikke med rallysyn, og kommer heller ikke til det.

Streetrace-løb foregår ikke i offentlig trafik, og derfor er der ingen gevinst i at få en streetrace-bil rallysynet.

Løbet kan den køre uden plader, da det ikke er på offentlig vej, og hvis den er rallysynet, så må du alligevel ikke bruge den til andet end løbet, så hvorfor så overhovedet have plader og betale 180% afgift....

Det giver ingen mening ift. hvordan streetrace er som kultur, kontra hvordan rallysyn er indrettet.

Det der giver mest mening er, som andre har været inde på: drop det nummerplade-pjat, og så få lavet nogle reglementer til nogle klasser der giver mening.

Alternativt skal man have Færdselsstyrelsen med på godkendelse af ombygninger ala det man har i Sverige, UK, etc.
Men det har som sådan ikke noget med motorsport at gøre, og derfor ikke noget man kan blande DASU ind i.

Det er jo dejligt nemt at sidde og skyde på DASU - de er den åh så store slemme ulv, men ret skal sgu' være ret.

Ravnen skrev:
Det sørglige er at myndighederene ikke magter at indgå en dialog, men istedet vælger igen igen at opføre sig som lede urimlige facister, tydeligvis af små grå mænd drevet af lyst og rendyrket grådighed, uden skelen til hvad resultatet af en sådan fremfærd måtte blive, nemlig at folk vil sive tilbage til vante rammer på gader og stræder, hvor man nemmere kan dyrke sine "ulovligheder" uden at være "easy target" på et indhegnet område til et ellers lovligt arrangement...


Pfft... :ha:
Sikke noget sludder...
Myndighederne - i dette tilfælde SKAT samt Færdselsstyrelsen, er netop myndigheder... de er på ingen måde bemyndiget til at gå i dialog med nogen som helst omkring ændring eller lempning på nogen krav.
De er her for at håndhæve de love der nu gælder på deres områder. SKAT omkring skatter og afgifter, Færdselsstyrelsen omkring køretøjer og deslignende - herunder syn.
De kan jo ikke begynde på at se igennem fingre med ting med vilje - så er direktøren og andre ansvarlige jo fyret på rekordtid, for så udfører han ikke sit job.

Jeg er med på at dialog er en nødvendighed, men dialogen skal altså tages med regeringen/ansvarlige ministerium. Det er dem der kan lovgive... det er sgu' ikke de myndigheder som skal håndhæve lovene som man kan bebrejde noget.

Kort sagt: de gør bare deres job, så lad være med at brokke jer over det. I andre ville sgu' også blive jævnt sure i bøtten hvis i hver dag i mødte på job, blev skældt ud over at i udførte jeres arbejde...

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jun 2009, 09:47 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Nåeee... Det ser jo pt. ud til dårligt vejr i weekenden - Så kan det sku næsten være lige meget.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jun 2009, 11:10 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 18 jun 2006, 12:50
Indlæg: 66
Geografisk sted: Højbjerg
Wildert skrev:
sune skrev:
Spirillen skrev:
Nu kører jeg ikke streetrace.

Men kunne man fremadrettet forestille sig noget i stil med rallysyn(=sjov bil uden afgift lovligt på prøveskilte), af racere,driftere osv?
Jeg er godt klar over, at der står i reglerne om rallysyn, at det ikke gælder for biler der kører dragrace o.l., men kan der rumsteres lidt med den regel?
Det vil jo godt nok betinge, at man får Dasu med på legen.

Bare et par hurtige tanker herfra.(don't kill me, if i'm wrong)


Held og lykke med at få hjælp fra DASU... Det eneste de tænker på er at malke græsrodderne for så at bruge pengene på ligegyldige møder, udvalg, "kørselsgodtgørelses" til DASU folk.


Hvad skulle pointen i rallysyn af drag/streetracere være?

Grunden til at man overhovedet har et syn af rallybiler, er at de under løbene kører ude i trafikken sammen med alle andre, og så skal bilen jo naturligvis være i orden.
Der er jo ikke noget specielt magisk lækkert i et rallysyn i øvrigt. Min Golf er rallysynet, men jeg kan ikke bruge det til noget som helst andet end at køre løb med.
En streetracer er jo netop typisk en person som bruger sin bil i det daglige også - det må du ikke med rallysyn, og kommer heller ikke til det.

Streetrace-løb foregår ikke i offentlig trafik, og derfor er der ingen gevinst i at få en streetrace-bil rallysynet.

Løbet kan den køre uden plader, da det ikke er på offentlig vej, og hvis den er rallysynet, så må du alligevel ikke bruge den til andet end løbet, så hvorfor så overhovedet have plader og betale 180% afgift....

Det giver ingen mening ift. hvordan streetrace er som kultur, kontra hvordan rallysyn er indrettet.

Det der giver mest mening er, som andre har været inde på: drop det nummerplade-pjat, og så få lavet nogle reglementer til nogle klasser der giver mening.

Alternativt skal man have Færdselsstyrelsen med på godkendelse af ombygninger ala det man har i Sverige, UK, etc.
Men det har som sådan ikke noget med motorsport at gøre, og derfor ikke noget man kan blande DASU ind i.

Det er jo dejligt nemt at sidde og skyde på DASU - de er den åh så store slemme ulv, men ret skal sgu' være ret.

Ravnen skrev:
Det sørglige er at myndighederene ikke magter at indgå en dialog, men istedet vælger igen igen at opføre sig som lede urimlige facister, tydeligvis af små grå mænd drevet af lyst og rendyrket grådighed, uden skelen til hvad resultatet af en sådan fremfærd måtte blive, nemlig at folk vil sive tilbage til vante rammer på gader og stræder, hvor man nemmere kan dyrke sine "ulovligheder" uden at være "easy target" på et indhegnet område til et ellers lovligt arrangement...


Pfft... :ha:
Sikke noget sludder...
Myndighederne - i dette tilfælde SKAT samt Færdselsstyrelsen, er netop myndigheder... de er på ingen måde bemyndiget til at gå i dialog med nogen som helst omkring ændring eller lempning på nogen krav.
De er her for at håndhæve de love der nu gælder på deres områder. SKAT omkring skatter og afgifter, Færdselsstyrelsen omkring køretøjer og deslignende - herunder syn.
De kan jo ikke begynde på at se igennem fingre med ting med vilje - så er direktøren og andre ansvarlige jo fyret på rekordtid, for så udfører han ikke sit job.

Jeg er med på at dialog er en nødvendighed, men dialogen skal altså tages med regeringen/ansvarlige ministerium. Det er dem der kan lovgive... det er sgu' ikke de myndigheder som skal håndhæve lovene som man kan bebrejde noget.

Kort sagt: de gør bare deres job, så lad være med at brokke jer over det. I andre ville sgu' også blive jævnt sure i bøtten hvis i hver dag i mødte på job, blev skældt ud over at i udførte jeres arbejde...


Ja DASU er den store stygge ulv her som du skriver. Det er jo netop DASU's opgave at tage denne diskution med de rette myndigheder, men nej det har de ikke gjordt, hvis de gik in for dette havde vi for længe siden haft en fast bane here i DK. se bare på de andre motorsportsgrene.

Du nævner selv rally, forskelsbehandlingen skriger til himlen... prøv bare at afhold et lille bitte streetrace arrangment på lukket bane og du vil løbe ind i et hav af regler som fordyrer dette ganske betydeligt selvom du kun har biler der ikke kan kører under 10 sek.
Men prøv derimod at samligne med rally, der er det helt ok at ræse rundt på snoede landeveje, med tilskurer der often står _meget_ tæt på bilerne, og hvor er lægeambulancen .... osv osv osv.

Ja jeg er medlem af en DASUklub, men nej jeg synes ikke de gør sig fortjent til en øre af de penge jeg er tvunget til at betale dem, eller min stam klub skal betale dem. Da jeg ikke har set et eneste positivt tiltag fra dem hvad angår dragracing.

Jeg var før i tiden en af dem der havde en meget hurtig gade bil som blev brugt til gaderæs, men ikke lænere da jeg har byttet den ud med en rigtig ræser. Så ja jeg kender til problemerne i begge tilfælde.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jun 2009, 11:27 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 maj 2005, 09:16
Indlæg: 365
Geografisk sted: Horsens
Wildert skrev:
sune skrev:
Spirillen skrev:
Nu kører jeg ikke streetrace.

Men kunne man fremadrettet forestille sig noget i stil med rallysyn(=sjov bil uden afgift lovligt på prøveskilte), af racere,driftere osv?
Jeg er godt klar over, at der står i reglerne om rallysyn, at det ikke gælder for biler der kører dragrace o.l., men kan der rumsteres lidt med den regel?
Det vil jo godt nok betinge, at man får Dasu med på legen.

Bare et par hurtige tanker herfra.(don't kill me, if i'm wrong)


Held og lykke med at få hjælp fra DASU... Det eneste de tænker på er at malke græsrodderne for så at bruge pengene på ligegyldige møder, udvalg, "kørselsgodtgørelses" til DASU folk.


Hvad skulle pointen i rallysyn af drag/streetracere være?

Grunden til at man overhovedet har et syn af rallybiler, er at de under løbene kører ude i trafikken sammen med alle andre, og så skal bilen jo naturligvis være i orden.
Der er jo ikke noget specielt magisk lækkert i et rallysyn i øvrigt. Min Golf er rallysynet, men jeg kan ikke bruge det til noget som helst andet end at køre løb med.
En streetracer er jo netop typisk en person som bruger sin bil i det daglige også - det må du ikke med rallysyn, og kommer heller ikke til det.

Streetrace-løb foregår ikke i offentlig trafik, og derfor er der ingen gevinst i at få en streetrace-bil rallysynet.

Løbet kan den køre uden plader, da det ikke er på offentlig vej, og hvis den er rallysynet, så må du alligevel ikke bruge den til andet end løbet, så hvorfor så overhovedet have plader og betale 180% afgift....

Det giver ingen mening ift. hvordan streetrace er som kultur, kontra hvordan rallysyn er indrettet.

Det der giver mest mening er, som andre har været inde på: drop det nummerplade-pjat, og så få lavet nogle reglementer til nogle klasser der giver mening.

Alternativt skal man have Færdselsstyrelsen med på godkendelse af ombygninger ala det man har i Sverige, UK, etc.
Men det har som sådan ikke noget med motorsport at gøre, og derfor ikke noget man kan blande DASU ind i.

Det er jo dejligt nemt at sidde og skyde på DASU - de er den åh så store slemme ulv, men ret skal sgu' være ret.


OK Point taken.

Da jeg skrev det tænkte jeg mest på de "gade"biler med 5-600hk, som reelt er en racerbil, derfor forhåbentlig også kun bliver brugt dertil, og igen derfor sammenligningen.
Jeg er helt klar over begrænsingerne ved rallysynede biler, men de må jo køre reparations/testture, til udstillnger, løb osv.

Streetrace kultur(=hygge og blandede retopfattelser) kontra Rallysyn(=regler og orden) var nok det jeg ikke lige havde med i mine tanker.

Mvh
Palle, der ikke har noget imod Dasu(men bestemt heller ikke er enig i alt de fortager sig)

PS. Dette er stadig kun strøtanker, om en (måske) mulig fremtid, med lidt fred fra ordensmagten.

_________________
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jun 2009, 12:11 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
sune skrev:
Ja DASU er den store stygge ulv her som du skriver. Det er jo netop DASU's opgave at tage denne diskution med de rette myndigheder, men nej det har de ikke gjordt, hvis de gik in for dette havde vi for længe siden haft en fast bane here i DK. se bare på de andre motorsportsgrene.

Du nævner selv rally, forskelsbehandlingen skriger til himlen... prøv bare at afhold et lille bitte streetrace arrangment på lukket bane og du vil løbe ind i et hav af regler som fordyrer dette ganske betydeligt selvom du kun har biler der ikke kan kører under 10 sek.
Men prøv derimod at samligne med rally, der er det helt ok at ræse rundt på snoede landeveje, med tilskurer der often står _meget_ tæt på bilerne, og hvor er lægeambulancen .... osv osv osv.

Ja jeg er medlem af en DASUklub, men nej jeg synes ikke de gør sig fortjent til en øre af de penge jeg er tvunget til at betale dem, eller min stam klub skal betale dem. Da jeg ikke har set et eneste positivt tiltag fra dem hvad angår dragracing.


Skal vi ikke blive enige om at DASU er en ret lille organisation når vi taler om hvem der rent faktisk er i SELVE DASU?
Skal vi dernæst ikke blive enige om at hovedparten af DASU som helhed, udgøres af medlemmerne = klubberne.
Det er rent demokrati, og DASU's aktiviteter udgøres således alene af hvad medlemmerne gider at løfte fingre for at udføre.

Jeg er personligt ikke specielt interesseret i hverken o-løb, karting, til dels banerace og heller ikke streetrace, og gør derfor ikke rigtigt noget særligt for at der skal ske noget på de fronter.
Rally er min ting, og jeg er af og til med som frivillig på disse løb, giver mine besyv med til begyndere i sporten om hvordan og hvorledes, etc. - jeg gør hvad jeg kan for at fremme "min" sport.

Hvis du mener at streetrace er "din" sport, og at DASU ikke gør nok for det - så er det sgu' nok fordi der ikke er nok der er interesserede ude i klubberne....
Så må du selv op på hesten og i gang, sammen med dine ligesindede.... det er sådan rally, o-løb, karting og alle de andre discipliner organiseret under DASU, er kommet til at have nemmere vilkår...

Med andre ord: du er SELV DASU når du er medlem - så hvis du mener der skal ske noget indenfor et vist område, så må der samles nok folk der deler din interesse, og så skal det ganske givet blive til noget.
At sidde på sin flade og kræve ind, og oven i købet være negativ, giver næppe meget resultat...

Jeg har f.eks. overordentligt meget respekt for de kræfter i Køge og Omegns Automobilsportsklub som kæmper med næb og kløer for at lave streetraces. De er da om nogen beviset på at DASU er friske på det, hvis man ellers gider gøre noget.

Så meget desto mere ærgeligt at folk ikke kan snøvle sig sammen til at komme til løbene...

Spirillen skrev:
OK Point taken.

Da jeg skrev det tænkte jeg mest på de "gade"biler med 5-600hk, som reelt er en racerbil, derfor forhåbentlig også kun bliver brugt dertil, og igen derfor sammenligningen.
Jeg er helt klar over begrænsingerne ved rallysynede biler, men de må jo køre reparations/testture, til udstillnger, løb osv.


De må ikke køre til udstillinger. De må køre til og fra DASU-godkendte arrangementer, og ja, testture i en eller anden (ret snæver) radius fra bopæl og/eller værksted - samt transport mellem bopæl og værksted.

Men det er da ikke fordi det er forkert hvad du siger. Personligt gad jeg bare ikke ofre afgift og plader på noget som jeg vel dårligt nok behøvede afgift eller plader på for at udøve min sport, hvis jeg alligevel ikke måtte bruge bilen i dagligdagen.

Her taler jeg om den grå mellemmasse af biler som ikke radikalt nok ombygget til ikke at kunne bruges til dagligt, men som er tunet nok til at de aldrig kan synes i den stand de kører rundt på gader og stræder.
Et forsigtigt gæt siger at det er 80% af streetrace-bilerne, og dem som kunne have gavn af på en eller anden måde at få godkendt deres ombygninger så de må bruges i dagligdagen. Rallysyn hjælper dem ikke her - desværre.

Rallysyn vil hjælpe de øverste 10%, men de er på så højt plan at de alligevel ikke bruges til daglig, og de alligevel kommer på trailer, etc.
Hvad skal de så med plader overhovedet?

Citat:
Palle, der ikke har noget imod Dasu(men bestemt heller ikke er enig i alt de fortager sig)


Enig :-).

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jun 2009, 12:28 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1661
klyfax skrev:
Runesm skrev:
BANDIT skrev:
ad2 skrev:
Jeg tager i hvertfald der over med bil og vinder "gade klassen" :lol:


Jeg skal nok lige udpege din bil for bilinspektionen når du kommer :lusket:


Ja, sådan kan man jo også forøge sine vinderchancer :D

klyfax - lad os lige tage min gamle saab 90 (Halvfems, ikke 900) som eksempel, den findes KUN i en 2,0 8v karburator med 100hk, men jeg kan bolte en 16v turbo maskine fra en 900 direkte i hullet og opgradere hele undervognen uden videre.
Så ville de ikke kunne kræve afgift af mig, fordi den findes ikke større end med de 100hk?


Nope, de har været i retten pga en golf med en 2.9 liters v6 twinturbo i stedet for en 2.8 liters. De tabte.
Men bøden kan godt forkomme stor, plus evt. extra forsikrings opkrævning til at dække de år du har kørt sådan. Det er forsikring der vurder det, og det kan blive dyrt...


Men så kan jeg jo snildt tage min bil til vurdering, for der er jo ingen fare for de finder en større model, og så får den bare lov at køre.
Så er der ingen fare for bøde, plus jeg har faktisk snakket med min forsikring, og de siger ingenting til den har flere hestekræfter (Ikke engang da jeg var 18 år).

Og siden det er en komplet motor tilsvarende en fra en anden bil, så kan jeg endda også finde emmisionspapirene.

Hmm :D

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 155 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 16  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team